Terminál Opava-východ – okolí

6. června byl v centru Opavy slavnostně otevřen nový parkovací dům, který se nachází u nádraží Opava-východ.

Stavba opavského druhého parkovacího domu začala koncem zimy loňského roku, hotovo bylo letos v květnu. Kromě rozsáhlé budovy s cihlovým a železným opláštěním prošla zásadní rekonstrukcí i Skladištní ulice, kde se vybudovala i nová kanalizace a veřejné osvětlení, bylo postaveno místo pro parkování 30 kol či vedlejší pozemní parkoviště. Nechybí ani výsadba zeleně. Celkem zde najde místo 242 vozidel (z toho 32 na parkovišti), pamatovalo se i na nabíječky na elektrická auta. Ty se mohou nabíjet až 4 najednou. 

Projekt vyšel na zhruba 200 milionů, 85 milionů bude dotace z Integrovaného regionálního operačního programu a za pomoci Integrované teritoriální investice Ostravské aglomerace, zbytek pak uhradilo město.

Opava počítá i se stavbou další parkovacích domů, které jsou v auty přeplněném městě jediným ekonomickým způsobem, jak řešit absenci parkovacích míst. V současné době se hledají místa pro možné 2 parkovací domy, 1 v Kateřinkách a 1 v Kylešovicích. Zvažuje se i stavba menšího parkovacího domu v areálu Slezské nemocnice. Připravuje stavba podzemního parkování pod novými bytovými domy, které nahradí Slezanku. 

Fotografie exteriéru budovy, které jsme publikovali již dříve, si můžete prohlédnout ZDE.

V tomto článku se podíváme ne okolí parkovacího domu. Proměnou prošla i přilehlá ulice Skladištní. Povrchy chodníku jsou z velkoformátové dlažby, která je v místech vjezdů a stání doplněna žulovou kostkou.

Na ulic Skladištní, jižně od parkovacího domu, vzniklo také povrchové parkoviště. Pro pěší je přístupné také po schodech a rampě, která je osazena zábradlím vkusném antracitovém odstínu.

Před parkovacím domem se nachází také stání pro 30 kol. Pro cyklistiku, která je v Opavě oproti jiným městům v kraji nadprůměrná, je to dobrá zpráva. Měl však být použit stojan typu „U“, který je pro kola vhodnější.

Parkování kol u nádraží probíhá poměrně „divoce“. Ale nic neobvyklého.

Byl také repasováno oplocení na Nádražním okruhu. Velmi vkusné.

Proběhla i výsadba zeleně.

Na webových stránkách města Opavy (opava-city.cz), byly také zveřejněny fotografie interiéru.

Související články


Komentáře

  1. Dan :

    Kdyz pominu to, co bylo zmineno v predchozich komentaraich, ze v takto vytizenem miste by se hodila i stavba s nejakou vice mestotvornou funkci. Tak jsem spokojeny. Je to stavba funkci spise technicka/logisticka, ale i tak se podarilo ji dobre zakomponovat. Kombinace zakladnich materialu cihly, kovu a betonu podtrhuji, ze se jedna o technickou stavbu, ale pritom pusobi elegantne. Kvituji i okoli, ktere se nesnazi na sebe zbytecne extravagantnim resenim upozornit, ale absolutne zapadlo do stavajiciho prostredi.

    Thumb up 12 Thumb down 1
  2. Pavel :

    Doufám, že úprava okolí bude probíhat i podél Jánské ulice. Většina vzrostlých stromů byla pokácena, zůstaly po nich půlkruhové výklenky u chodníku a na ploše mezi chodníkem a kolejištěm roste akorát plevel. Před vykácením to vypadalo takhle: https://bit.ly/3xh1Su2

    Thumb up 3 Thumb down 0
  3. thrpst :

    4 nabíjecí stanice na auta. Nebude to za pár let řádově málo?

    Thumb up 1 Thumb down 1
  4. M. :

    Je to teda pěkné, to ano. Ale – pokud se stavěl parkovací dům, aby se tam parkovalo (logicky), proč je ještě venku to parkoviště? To je těch míst vevnitř tak málo? Nebo jsou blíže k nádraží? Nebo je to nějaké VIP? Možná tam mohli místo toho postavit ještě něco jiného. Nemuselo by to být hned, ale do budoucna. Jenže když je to parkoviště nové, tak se tam zase x let nic dělat nebude.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  5. JohnnyKrabák :

    thrpst: Jakožto majitel elektromobilu můžu říct, že u takovýchto staveb se na to jde v čr uplně špatně. Určitě je dobře, že tam jsou nabíječky, ale naprosto chybí obyč zásuvky.
    Naprostá většina lidí, která tam bude parkovat tam 1. bude stát dlouho (ráno do práce, večer z práce) 2. nebude potřebovat nabíjet ve velkém.
    Proto by bylo mnohem vhodnější a také levější, aby třeba třetina parkovacích míst měla obyč zásuvku.
    Z té za 10h stání v pohodě dobijete 24kwh, což vyjde na cca 150km. 80ks zásuvek i s kabelama vyjde jako jeden wallbox, možná trochu víc, každopádně obslouží mnohonásobně více aut.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  6. JohnnyKrabák :

    JohnnyKrabák: Abych to vysvětlil i pro lidi, kteří s elektromobilem nemají zkušenost:
    Přijedu na odstavné parkoviště, vím, že budu pryč 8hod a chci dobít 25kwh (cca 150km jízdy).

    1. Rychlonabíječka 50kwh: přijet o půl hodinu víc, zapnout se, počkat 30min, odpojit se a přeparkovat. Kromě toho, že je rychlonabíjení vždy nejdražší a nejvíce zatěžuje baterii, potřebuji min 40min navíc, oproti tomu, kdybych nenabíjel. Toto řešení nedává smysl, když tam auto bude dalších xhodin stát. Tohle dává smysl u supermarketu, případně u dálkových tras(i když tam je zase 50kwh málo)

    2. Wallbox 11kwh: Přijet o 2,5h dřív, po nabití přeparkovat
    NEBO auto zapojit a odjet. Auto je za 2,5hod nabité, zbytek času blokuju nabíječku. I kdybych měl to štěstí, že daný vlastník nabíječky neúčtuje kč za obsazený čas, stále blokuji jednu ze 4 nabíječek, co jsou k dispozici. (U některých stojanů bez kabelu, tzn kabel má každý vlastní, vás to po dokončení nabíjení „odemkne“, může vás tedy někdo odpojit a nabíjet se místo vás, druhá část kabelu je stále zamknuta v autě, nejde tedy ukrást, pak už je to jen otázka umístění wallboxu. Když je umístěnej dobře, můžou kolem něj být 4 místa na nabíjení. Většina wallboxů ale toto neumožňuje, odemknout a vytáhnout může jen osoba, která nabíjení započala…jsme tedy zpět u placení za kč/min a blokování nabíječky.)
    Toto řešení dává smysl u supermarketu (ikdyž menší, než rychlonabíječka), ale HLAVNĚ u práce, případně na sídlišti, kde můžu po dobití přiběhnout, odpojit a uvolnit – např v Budapešti jsem 22kwh wallboxů na ulici viděl opravdu hodně a fungovalo to tam hezky.

    3. Obyč Zásuvka 16A (tzn 3,6kwh): Zapojím, nabíjím, neřeším. Podle mojí nabíječky nabíjím 10A = 2,4kwh, nebo 16A=3,6kwh. Za dobu co u auta nejsem mám nabito a nic neřeším, nikoho neblokuju. Vzhledem k levné pořizovací ceně může být téměř všude.
    Toto řešení je nejvhodnější tam, kde se parkuje dlouho: Práce, domov…

    Možná se ptáte proč operuju s 25kwh nabíjením, když elektroauta mají 60-100kwh kapacitu? Protože jsem ze zkušenosti mé a ostatních zjistil, že je nejjednodušší a taky nejčastější nabíjet průběžně. Pokaždé když mám nabíječku k dispozici, tak to do ní píchnu, auto stojí, já ho nepotřebuju a nabíjí. V aplikaci od ČEZ jsem to počítal a průměrnou dodanou energii mám 20kwh. Naprosto nedává smysl jezdit 100%-0% a pak někde trčet Xhod na nabíječce (opět opomíjím, že totálním vybíjením a naopak maximálním nabíjením se baterka nejvíce ničí. Např. já jezdím cca v rozmezí 40%-80%, více nabíjím jen, když očekávám dlouhou trasu 300km+).

    Sry za spam, ale kdykoliv mluvím s kýmkoliv o elektromobilu, je z toho vidět, že jsou lidi zaseklí v režimu spalovák a nedokáží si představit, že když se elektromobil používá tak, jak má, je to v celku jednoduché. Škoda, že o umístění nabíječek rozohodují lidé bez zkušeností od stolu… Ani si nedokážu představit, co by zastupitelé říkali, kdyby schvalovali projekt, kde je u každého třetího parkovacícho místa dvojzásuvka…

    PC: taky jsem toho spoustu opominul (třeba červené pětikolíkové zásuvky 3x16A resp. 3x32A, nízká pořizovací cena, ale zase nutnost vlastního kabelu apod…) ale už tak je to moc dlouhý, a na stavební server nechtěný :)

    Thumb up 8 Thumb down 1
  7. Ondřej Koutňák :

    JohnnyKrabák: Nejsem majitelem elektromobilu, nebudu polemizovat nad správností řešení v opavském parkovacím domě. Vaše řešení mi přijde smysluplné, ale neznám ekonomickou stránku – cena rychlonabíječky vs. zásuvka u každého stání s vlastním měřením spotřeby a platebním systémem. Spíš obecně k elektromobilitě – pokud by měla být nabíjení řešeno převážně tímto způsobem, znamenalo by to u každého jednoho parkovacího stání mít přívod el. se zařízením provádějícím měření a platbu. Už jen investice to takového systému se mi jeví jako mimořádně nákladná. Stejně jako provoz – někdo se o ten systém bude muset starat – řešit fungování, opravy, vandalismus, modernizaci. Na druhou stranu by to nezpůsobovalo výkyvy v odběru el., nenabíjelo by se nárazově. Při současném stavu technického vývoje mi přijde hromadná elektromobilita, jak nám ji přes všeobecný odpor nutí ti z…v…..vé v Bruseli zcela mimo realitu.
    Její masivní podpora za peníze těch co ji podporovat nechtějí (ostatně jako každá dotace) je zločin.

    Thumb up 5 Thumb down 4
  8. Dan :

    Ondřej Koutňák: A jeje, zase se vytahujem „Brusele“, co je jakoze mimo. Neni. Mymo jsme my. Respektive CR a jeji obyvatele, jako zeme jsme strasne pozadu. Technologicky, myslenkove. Vetsi vykyvy site zpusobuje ranni zapoinani rychlovarnych konvic.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  9. Rdm :

    JohnnyKrabák: v těch vašich příspěvcích mi tak nějak chybí, jak tu spotřebovanou elektřinu zaplatíte? Protože „běžná zásuvka“ nemá ani elektroměr ani platební terminál.
    Takže ČR na to možná jde špatně, ale nevšiml jsem si, že by třeba v Británii byli chytřejší a dělali to jinak.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  10. Pavel :

    JohnnyKrabák: Neumím si představit, že by stávající způsob dobíjení elektromobilů měl vydržet léta, zejména pokud na elektropohon přejdou nákladní vozidla. Dřív nebo později musí přijít další technologická změna. Třeba (s nadsázkou): přijedu na čerpací stanici, otevřu kapotu, přijde obsluha nebo robot, vycvakne celou baterii, zasune místo ní novou, já zaplatím a jedu dál, dobíjení baterií se odehrává mimo auto. Nebo přijde revoluce v bezdrátovém nabíjení, kdo může dneska vědět. Tenhle parkovací dům vyřešil léta bolavý problém, že nebylo kde zaparkovat.

    Thumb up 7 Thumb down 2

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.