Rozhovor o nejen zeleném rozvoji Opavy

Rozhovor s Ing. Michalem Jedličkou, náměstkem primátora 2018-2022 pro oblast životního prostředí, nejen o zeleném rozvoji Opavy. Ale i o běžné údržbě zeleně, udržitelné mobilitě či rekonstrukcí povrchů na území města.

Město Opava získalo grant / dotaci z Norských fondů. Mohl byste nám sdělit, díky čemu Opava peníze získala a na co je použije?

Opava získala tyto peněžní prostředky díky své připravenosti a prozíravosti zejména v přípravě dokumentů v oblasti zlepšení životního prostředí a klimatických podmínek ve městě. Máme tzv. Adaptační strategii, plán přijatý zastupitelstvem jako strategický dokument a peníze z dotace budou použity právě na reálné projekty zejména k realizaci těchto adaptačních opatření v našem městě, jako jsou například zelené střechy, mobilní zeleň v centru, výsadba zeleně, příprava biosolárních střech (zelená střecha s fotovoltaikou) a jiných projektů vedoucích ke zvýšení tepelného komfortu pro pobyt ve městě a to zejména pro období parných letních měsíců a jejich eliminaci.

Ulice lemované alejemi stromů mají nezpochybnitelný přínos pro klima. Počítá se s výsadbou zeleně v uličním prostoru také v připravované městské části Stromovka, či jiných projektech?

Ano, v připravovaném projektu by se mělo vysázet daleko více stromů a zeleně, než je obvyklé při dnešních developerských projektech pro bytovou a rodinnou výstavbu. Zeleň v centru bychom rádi řešili převážně mobilní zelení.

Připravovaná městská část Stromovka

Přejděme k údržbě stávající zeleně. Probíhá průběžná obměna vzrostlé zeleně, využívá město vlastní mulč.? Všimli jsme si, že se v Opavě vyskytuje často.

Ano, ve městě se o zeleň stará převážně tým pracovníků Technických služeb Opava a při procesu mulčování dbáme na to, aby k tomuto využívali vlastní mulčovací směs, kterou si vyrábějí. Šetříme tím finanční prostředky a podporujeme tímto materiálovou soběstačnost.

K udržitelnému rozvoji patří také udržitelná mobilita.  Cyklistika je v Opavě poměrně rozšířená. Jaká cyklistická infrastruktura byla vybudována v posledních letech a jaký rozvoj se dále plánuje?

Podařilo se zrealizovat vyhrazený cyklopruh na celé Krnovské ulici a to v obou směrech, dále se vybudovala cyklostezka spojující Kateřinky a Malé Hoštice, či pokračování cyklostezky do Hradce nad Moravicí za Oticemi. Nyní se podnikají kroky, abychom mohli vybudovat cyklostezku z Kylešovic do Raduňe a plánujeme propojit Kylešovice s Těšínskou ulicí. Je také připravený projekt k propojení Komárova s Opavou, právě k Těšínské ulici.

Cyklistika je mezi občany Opavy na české poměry rozšířená

Na Krnovské ulici vznikly cyklopruhy. Jaká byla reakce veřejnosti?

Velmi pozitivní, občas až udivující, že se to nakonec podařilo. V této akci musím poděkovat za velmi vstřícnou spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) závod Ostrava.

Cyklopruhy na ulici Krnovská

V jádru města je povolena maximální rychlost 30km/h pro vozidla. Jaké jsou zkušenosti města s „tempem 30“?

Myslím si, že Opava se tímto přidala k části města západní Evropy, kde se v centrech měst dbá na nižší hlučnost, prašnost, přehlednost a také vyšší bezpečnost ku prospěchu chodcům, pěším ale i cyklistům. Odborné i laické reakce jsou na toto opatření pochvalující.

Snad jako jediné město v ČR ve větší míře umisťujete přístřešky MHD s vegetační střechou. Jaké máte důvody?

Je to právě část naší ekologické mozaiky v práci s příznivějšími podmínkami pro pobyt ve městě, tzv. konkrétní adaptační opatření. Tyto zastávky v sobě zachycují jak dešťové srážky, které by jinak odtékaly do kanalizací, ale také prach a naopak v létě dodávají vláhu do vzduchu, čistí mikrookolí a také lehce ochlazují bezprostřední okolí, protož nepůsobí jako tepelný ostrov. Tento koncept jsme vymysleli poupravením výchozího typu již zrealizovaných zastávek a jsme v tomto ojedinělí v CZ a jsme na to patřičně pyšní. Děkuji svým kolegům, že v tento koncept uvěřili a dovolili mi tyto zastávky takto hezky inovovat.

Častým dotazem veřejnosti je, kde budou nové chodníky… Rekonstrukce chodníku je však v posledních letech v jednotném stylu z vkusné velkoformátové dlažby. Proč město volí tento typ dlažby a jaké jsou cenové náklady?

Rozhodli jsme se architektonicky sladit zejména povrchy chodníků v centru, ale i nově opravované chodníky, jsou v tomto jednotném stylu. Tyto chodníky jsou v případě potřeby lehce rozebíratelné a také bezpečnější a pohodlnější pro chůzi pěším či pojezd kočárkům.

Jednotný typ dlažby se používá v nově budovaných lokalitách, ale i při rekonstrukcích v centru města

Ing. Michal Jedlička

Zastupitel SMO (statutární město Opava)

Náměstek primátora 2018-2022 pro oblast životního prostředí

Související články

  • žádné související články, zkuste tagy pod nadpisem..

Komentáře

  1. Ondřej Koutňák :

    Na všechno, co udělali, jsou pochvalné reakce – od občanů, i odborné veřejnosti.
    Lidé milují cyklopruhy, 30 km/h ve městě, a zelené střechy autobusových zastávek, které ochlazují okolní klima.
    Raději bez dalšího komentáře.

    Thumb up 8 Thumb down 5
  2. Pavel :

    V případě cyklopruhů na silnici všichni cyklisté pochopili, že jsou určeny pro ně. Totéž nelze říct o cyklopruzích vyčleněných na původních chodnících (Těšínská, tř. Spojenců, Rooseveltova, Husova …), kde cyklisté mnohdy jezdí po zúžené silniční vozovce a ne po cyklopruzích. Městská policie se tím prakticky nezabývá. Tragikomickou specialitou Opavy pak jsou cyklisté hrdinně projíždějící čerstvě napadaným sněhem na silnicích, nejlépe na zledovatělém podkladu.

    Thumb up 7 Thumb down 4
  3. Martin [msstavby.cz] :

    Pavel: Jezdit na sněhu není nic co by se nesmělo, když to cyklista zvládne.

    Ondřej Koutňák: Chápu tvou skepsi a ironii. U zastávek se zelenou střechou jsi tvrdil, že jsou více jak 1,5 dražší, než bez zelené střechy. Své tvrzení, které ani nebylo pravdivé, jsi neuměl ani doložit. A že zelená střecha jde vidět jen z dronu a je vlastně zbytečné. Při tomhle myšlenkovém nastavení se nedivím tvému ironickému komentáři. Vývoj jde však naštěstí jinam.

    Thumb up 7 Thumb down 4
  4. Pavel :

    Martin [msstavby.cz]: A když se to nezvládne, zaplatí to zdravotní pojišťovna.

    Thumb up 10 Thumb down 5
  5. danlicka :

    Pavel: máte nějaký vámi schválený seznam druhu dopravy, který je možné za sněhu využít? A víte, jaké výdaje má pojišťovna s problémy, které vytváří autodoprava?

    Thumb up 10 Thumb down 9
  6. Pavel :

    danlicka: Ne, nemám žádnou pravomoc ke schvalování provozu vozidel na silnicích. Ale mám právo na názor. Do rozpočtu zdravotní pojišťovny platím nadprůměrně vysoké částky a byl bych mnohem radši, kdy pojišťovna mohla použít svoje zdroje k financování drahé léčby vzácných onemocnění nebo k placení lepších léků, nikoliv k řešení zbytečných zlomenin chytráků, kteří si myslí, že silnice je cvičná dráha adrenalinových sportů. Jestli se vás to osobně týká, je mi líto, chyba není na mé straně.
    https://svitavsky.denik.cz/zpravy_region/jizda-na-bicyklu-ve-snehu-je-hazard20100113.html

    Thumb up 8 Thumb down 3
  7. thvari :

    Dlažbu oceňuju, za to jde Opavě palec hore, stejně tak sympatické mi jsou zelené přístřešky. Good job! Cyklo za mě naopak klasická česká tragédie, to že umíme postavit samostatnou stezku mimo zástavbu a mimo město mě nedojímá. Samostatné stezky ve městě nevidím, stejně tak nechápu, na co jsou potřeba cyklopruhy v klidných ulicích mezi zástavbou, kde nic takového není potřeba. V NL by taková ulice byla dlážděná, prostor zúžen zálivy pro auta a to klidně po obou stranách tak, aby se míjející auta musela sama sobě opatrně vyhnout a zamezilo se tak rychlé jízdě, která pak ohrožuje hrající si děti, pěší i lidi na kolech. Nic takového pak nevidím ani v té nové zástavbě, kde si to mohli navrhnout na zelené louce, jak chtěli, včetně příjemných prvků jako vyvýšené křižovatky na úrovni chodníků. Na fotce se zastávkou je stezka namalovaná na chodníku a míří přímo do lidí, kteří stojí na zastávce, což je nekomfortní a nebezpečné. Doufám, že se nám co nejdřív podaří přijít alespoň s nějakým systémem vedení stezek, který bude pasovat do českého prostředí neflexibilních zákonů a norem.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  8. Martin [msstavby.cz] :

    Pavel: Pokud se budeme dívat stejnou optikou na všechny druhy dopravy. Výdaje na zranění a léčbu jsou vyšší u dopravních nehod automobilů, než u cyklistů. Zakážeme auta, která také občas nezvládají náledí?
    Pokud se někdo cítí na jízdu na kole v zimě, nevidím v tom problém. Kolo není sezónní věc. Před dvěma týdny jsem byl ve Stockholmu a lidé (různého věku), tak využívali kolo i při sněžení. Ale ta mentalita a myšlenkové nastavení tam je prostě jiné.
    Z toho období je dost „walking! videí na Youtube. Přeci jen ten příval sněhu, co tam byl, je v tuto dobu neobvyklý a velký. https://www.youtube.com/watch?v=ErZ20LnbhNc

    Thumb up 5 Thumb down 2
  9. Jaroslav Orlík :

    Cyklopruhy na Krnovské vymyslel člověk chabý duchem. Místo, aby cyklisté jezdili po souběžných ulicích od Vančurovy přes Prokopa Holého a dál az na točnu v Jaktaři, tak jste udělali po obou stranách přetížené Krnovské cyklopruhy, kde stejně jede tu a tam jeden člověk a díky pruhům není možné na Krnovské téměř zastavit. Nehledě na to, že osvětlení křížení vozovky s cyklostezkami je mizerně osvětleno, takže když jedu od kruháče směrem do města a u školy odbočuji vpravo, zejména za tmy, tak mám vždy obavu, aby mi tam nevlítl spatne6 osvětlený kolista. Jak říkám. Kdyby projektant vlastnil mozek, nikdy by Krnovskou takto nezfušoval. Krnovskou bych se rozhodně nechlubil.

    Thumb up 2 Thumb down 4
  10. Martin [msstavby.cz] :

    Jaroslav Orlík: Proč má cyklista jet bočními ulicemi, ale automobil může přímo? Proč si druhy dopravy nemohou být rovny?

    Thumb up 3 Thumb down 1
  11. Pavel :

    Martin [msstavby.cz]: Nadhodil jsem s nadsázkou poznámku o koloritu městské sněžné cyklistiky a rozběhla se takřka ideologická názorová přestřelka. Přitom jsem zastáncem cyklistiky jako významného druhu dopravy (nejen sportu a zábavy). Několikrát zaznělo, abychom nebránili jezdit „pokud se někdo cítí“. Jenže cítit se neznamená umět. Těch vrávorajících cyklistů jsem viděl ve městě už hodně, velká většina z nich na první pohled byly nesportovní typy na kolech v neperfektním stavu, samozřejmě bez přilby. Vzhledem k mírným zimám v posledních letech by přitom vždy stačilo 1 den, kdy vydatněji sněžilo, vydržet bez kola, než technické služby vozovky uklidí, a využít třeba MHD. A úplně stejný názor mám i na řidiče aut, kteří nedokážou řídit ve smyku, ale bezhlavě vyjíždějí i na náledí a do závějí. Nepochybně i oni „se cítí“, že to zvládnou. Nic proti svobodě rozhodování, jen trošku odpovědnosti k tomu.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  12. O. :

    Martin [msstavby.cz]: Ja jako cyklista preferuji bocni ulice, kvuli zachovani vlasni pohody, zdravi a bezpeci. Nevim proc bych se mel na kole cpat mezi auta, autobusy a nakladaky, kdyz o ulici vedle to muze byt pohodlnejsi a bezpecnejsi. Vim, ze je ted moderni malovat cyklopruhy na silnicich s nejsilenjsi automobilovou dopravou, ale my co na kole jezdime uz nejaky ten patek, pojedeme radeji po klidnejsi ulici. To, ze si ruzne druhy mohou byt rovny neznamena, ze musi byt vsechny nacpane do jedine ulice, a vedlejsi ulice bude uplne prazdna.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  13. Victor :

    Tolik cyklistů jezdících po chodnících jsem v jiném městě než Opavě neviděl .

    Thumb up 1 Thumb down 1
  14. Martin [msstavby.cz] :

    Pavel: Nemyslím si, že by to bylo o ideologii, ale spíše zvyku. Třeba za sebe nerozumím tomuhle „velká většina z nich na první pohled byly nesportovní typy na kolech v neperfektním stavu, samozřejmě bez přilby“.

    Přece když se chci ve městě dostat někde na kole, tak k tomu nemusím být sportovně oblečen a mít kolo za desítky tisíc. V čem a na čem jedu je přeci jedno ne?

    O.: Jet po hlavní ulici je často i nejpřímočařejší a nejkratší trasa. V okolních státech to je zcela běžné.

    Thumb up 3 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.