Rekonstrukce nádraží Havířov za 3mld.

Správa železnic chystá rekonstrukci stanice Havířov za tři miliardy, prodlouží podchod.

Správa železnic (SŽ) připravuje velkou rekonstrukci stanice Havířov a přilehlé čtyřkilometrové trati k zastávce Havířov střed. Předpokládané celkové investiční náklady činí 2,9 miliardy korun, stavět by se mělo v letech 2022 až 2024.

Železničáři aktuálně vypsali veřejnou zakázku na zhotovitele dokumentace pro vydání společného povolení, což vyjde dle odhadů Správy železnic na 82 milionů korun. Vítěz tendru zpracuje dokumentaci pro územní rozhodnutí i pro stavební povolení, což odpovídá projektu stavby.

Práce se budou odehrávat zejména ve stanici Havířov. Zde bude náplní stavby především celková obnova kolejiště, rekonstrukce obou ostrovních nástupišť a také podchodu. Ten bude nově doplněn o výtahy a prodloužen na druhou stranu kolejiště směrem do městské části Šumbark.

Rekonstrukcí projde rovněž traťový úsek ve směru na zastávku Havířov střed, která začala sloužit cestujícím v říjnu 2017. Po dokončení prací bude zařazena do obvodu přilehlé stanice, což podle SŽ umožní ukončit vybrané vlaky od Ostravy blíže centru Havířova.

zdroj: zdopravy.cz

Související články


Komentáře

  1. Martin :

    PD pro společné povolení za 82 miliónů? Hezky :-D

    Thumb up 5 Thumb down 1
  2. Martin [msstavby.cz] :

    Martin: Cena projektové dokumentace by měla odpovídat 3-4% z částky stavby. Tedy?

    Thumb up 4 Thumb down 6
  3. Rado :

    Za ty prachy by mohli postavit i novou halu patřící do 21. století, jak známe na západ od nás. Tak to bude asi pořádný kočkopes.

    Thumb up 6 Thumb down 13
  4. donc :

    To bude současně i letiště? Pak bych tu částku pochopil.

    Thumb up 4 Thumb down 7
  5. Lubomír :

    donc: Rado: Jelikož jsem blízko projektování tratí pro kolejová vozidla a přidružené stavby, musím se ke krtice ceně vyjádřit.

    Zde se nejedná o výstavbu na zelené louce. Nýbrž o rekonstrukci stávající trati. Do těchto nákladů tedy musíte také započítat bourací práce, zabezpečovací práce, náklady spojené s výlukou provozu (nezapomínejme, že se jedná o vytížený úsek). A mnohé další další dočasné stavby, které po dokončení zde nebudou, ale jsou k realizaci potřeba.

    Nejde také o jednoduchou stavbu z technického hlediska. Uvědomte si prosím, že v současné vede podchod k druhému nástupišti. Nutno podotknout, že nástupiště budou kompletně rekonstruována. Prodloužení podchodů znamená podkopat dalších 9 kolejí během provozu! Stavba obsahuje také kolejové výhybky. Směr průmyslový areál Šenov, směr Dolní Suchá. To také nejsou nízké částky.

    Dle reakcí se mi zdá, že nemáte vůbec tušení, kolik stojí realizace staveb. Navíc takto náročných.

    Thumb up 32 Thumb down 5
  6. Mx :

    Martin: odvození ceny dle % z ceny díla je podvod na daňové poplatníky a ideální kšeft pro pár firem, které se neuvěřitelně na takových vysokých zakázkách napakují. A to díky úspor z rozsahu. To není chvályhodné pro občany a toto by vyžadovalo změnu zákona. Něco jako pojem “přiměřený zisk”, když to platím i já z daní

    Thumb up 5 Thumb down 16
  7. Mx :

    Nemám nic proti šikovným a schopným, naopak, ale i ve Francii pochopili, že zisky mají být přiměřené a ty nejbohatší silněji zdaní

    Thumb up 3 Thumb down 15
  8. Mx :

    Trochu zjednodušených ale napovídajícich čísel k tomu: Ikdyby měsiční náklady 100.000kč na 1 člověka: 82 mil, tj. 82 měsíců práce pro 10 lidí. Hmm, to snad ani supermrakodrap neprojektují tak dlouho

    Thumb up 4 Thumb down 9
  9. Martin [msstavby.cz] :

    Mx: procentuální cena je jak pro investory ze soukromého tak veřejného sektoru. Architekti, projektanti jsou soukromý sektor.

    Díky / bohužel soutěžím veřejných zakázek ceny PD pak ani 3% nedosahují. To se pak odrazí na kvalitě projektů. Tohle je podvod. Podhodnocená investiční příprava, která má za následek velké chyby při realizaci.

    Mají být tedy osoby a firmy podnikající v projekci více zdaňovány? Nerozumím tomu.

    Thumb up 6 Thumb down 8
  10. donc :

    Lubomír: vzhledem k tomu, že jste zřejmě tuto stavbu projektoval,pak děkuji za vysvětlení. Vše se dá vysvětlit,i cena takto přemrštěná.

    Thumb up 4 Thumb down 8
  11. Mx :

    Martin: PD je placena z daní, je jedno, kdo ji zpracovává. O kvalitě vysledneho dila rozhoduje investor: co chce a jak to ma vypadat. Podle meho nazoru se az od toho odviji samotná PD. Rozhoduje Vzdy investor, stejne jako kdyz si stavite svuj dum, za vysledek nezodpovida projektant a i architekt ale vzdy ve finale vy. Stejne jsou na vsechno normy a do znacne miry jde o postup dle norem a jasnych pravidel. A co se týče ceny, protoze jde o vec placenou z dani, je vylouceno, aby byla cena premrstená. Pokud ale povazujete 82 mil za adekvatni, pak to je jina diskuse. Ja samozrejme nejsem na toto odbornik, ale kazd lajk si dokaze predstavit, ze udelat projekt na dum za 20 mil a dum za 40 milionu rozhodne neni 2x vice prace. V praci se tomu rika Zastropovani odmeny A je to zcela bezny nastroj v ekonomice a podnikani. Od urcite vyse uz nenastava linearni navyseni odmeny/zisku. To neni nic proti odvedene kvalite prace nybrz ochrana penez nas vsech, treba proto, aby laicky receno bylo I na jine veci

    Thumb up 4 Thumb down 8
  12. Ic540 :

    Já cenu za přemrštěnou nepovažuji. Vzhledem k rozsahu stavby a všech náležitostí projektu.

    Spíš bych měl dotaz zda dojde ke zbourání mostu nad Orlovskou a výstavbě nového z dvou částí.
    Také na opačně straně ve směru Šenov se nachází několik mostů. Budou vyměněny.?

    Mrzí mě že nástupiště budou ještě více v oblouku než dnes.

    Thumb up 7 Thumb down 1
  13. Martin [msstavby.cz] :

    Mx: Není pravda. Investor rozhoduje o zadávacích podmínkách, které formují projektovou dokumentaci. Ne však o samotné kvalitě projektové dokumentace. Je to logické, protože veřejné posty, např. zastupitelstva jsou obsazena lidmi, kteří nemají vzdělání v projektování staveb. Rozdíl je třeba u firem jako SŽDC a ŘSD kde jsou investiční posty obsazeny lidmi z oboru. Ale také tomu není tak. Větší města mají investiční útvary, které by měly být obsazeny lidmi s požadovaným vzděláním. Ale to jsou také výjimky.

    Uvedu na příkladu. Starosta a zastupitelé obce tak 5tis obyvatel, kteří nejsou vzdělaní v projektování staveb z podstaty věci nemohou zodpovídat za kvalitu projektové dokumentace. Protože tomu nerozumí. Maximálně si vyberou barvičky fasády a vnitřní dispozice. Jsou vlastníkem PD, ale neručí za ní. Za správnost PD a následně vzniklé chyby a vady ve většina případů ručí zodpovědný projektant. A to po dobu 5 let od realizace stavby. Viz například zde https://www.imaterialy.cz/rubriky/legislativa/vady-projektove-dokumentace-a-odpovednost-projektanta-1_47459.html

    Definováno to je také zde:
    „Odpovědnost projektanta však upravuje i stavební zákon, dle kterého je projektant odpovědný za správnost, celistvost, úplnost a bezpečnost stavby provedené podle jím zpracované projektové dokumentace a proveditelnost stavby podle této dokumentace, jakož i za technickou a ekonomickou úroveň projektu technologického zařízení, včetně vlivů na životní prostředí.[4] Pokud tedy projektantem dodaná projektová dokumentace, případně stavba dle ní realizovaná, má nedostatky v rámci výše uvedeného, uplatní se občanskoprávní, správní a v některých případech i trestní odpovědnost[5] projektanta založená citovaným ustanovením stavebního zákona.

    V neposlední řadě pak nový občanský zákoník[6] rozšířil ustanovení o odpovědnosti ve vztahu ke smlouvě o dílo, jejímž předmětem je stavba, o ustanovení zakládající solidární odpovědnost mimo jiné dodavatele stavební dokumentace[7] a zhotovitele stavby.[8] Dle této úpravy je projektant spolu se zhotovitelem společně a nerozdílně odpovědný vůči objednateli za vady stavby, coby předmětu díla, ledaže prokáže, že vadu stavby nezpůsobila chyba v projektové dokumentaci. Současně však platí, že (i) prokáže-li zhotovitel, že vadu způsobila chyba v projektové dokumentaci, a (ii) projektovou dokumentaci dodala osoba zvolená objednatelem, pak se zhotovitel své odpovědnosti vůči objednateli za vadu stavby zprostí a ta v plném rozsahu dopadá pouze a jen na projektanta.“
    https://www.epravo.cz/top/clanky/odpovednost-za-vady-projektove-dokumentace-pri-realizaci-dila-102177.html

    Takže jak jsi uvedl, že pokud si někdo staví staví dům svépomocí, tak i na ten dům musel mít projektovou dokumentaci od ZODPOVĚDNÉHO projektanta a podle té by měl stavět. Pokud už tak nečiní a stavba se liší od projektu, je to chybou stavebníka a následně se to řeší jinak.

    Pokud nemáš zkušenosti, ale jsi si jistý, že je cena přemrštěna, klidně to napadni u soudu.

    Thumb up 6 Thumb down 4
  14. Martin :

    Každý máme trochu jiné zkušenosti. Pracuji ve středně velké projektové společnosti, troufnu si tvrdit, že jsme dělali projekty přibližně srovnatelné. V životě jsme nenabídli (pokud jsme chtěli vyhrát) částku za projektové práce odpovídající 3-4% z odhadované realizační sumy.
    Nicméně když se podívám na to zběžně, tak co se týče liniové dopravy tam není zase tak nic složitého a nádražní budova-vždyť je to jenom „schránka“, která se opláští, splní se podmínky památkářů na třeba zachování stropu apod.., zasanuje se podchod a ještě něco?

    Thumb up 7 Thumb down 2
  15. něgdo :

    Martin [msstavby.cz]: ursácké tabulkové procenta dobré tak pro investiční záměr.

    Thumb up 4 Thumb down 3
  16. Mx :

    Martin (msstavby): diky za vysvetleni, ok. Nicmene ja nepotrebuju nic napadat u soudu. odpovednost za svou praci ma kazdy obcan i firma a nelze proto nekomu z dani poskytovane silene odmeny. Proto plati dal, co jsem napsal o možné neadekvatni odmene u miliardovych zakazek, argument, ze maji vysokou odpovednost, plati na kohokoliv, neni ospravedlnenim

    Thumb up 4 Thumb down 1
  17. Mx :

    A navic projektanti ap maji profesionalni pojisteni Profesni odpovednosti. Takze pripadny prusvih mohou pokryt z nej. Odpovednost tedy podle meho nazoru neni dostatecny argument na neadekvatni zisk ze statni zakazky.

    Thumb up 4 Thumb down 3
  18. Lubomír :

    donc: Dobrý den a děkuji za reakci.
    Jak jsem psal, mám blízko k projektům pro kolejová vozidla. Ale na této zakázce jsem se nepodílel. Nicméně nechám vás v této domnělé představě žít dál.

    Stačilo se mi podívat na mapu a zjistit co stavba obsahuje. A jelikož vím, co za technologie a procesy je nutné k realizaci stavby použít, mohl jsem s čistým svědomím zareagovat.

    Stavba díla ani cena projektu není vysoká.

    Namátkou:
    Smlouva o dílo na ZHOTOVENÍ PROJEKTU STAVBY A VÝKON AUTORSKÉHO DOZORU PROJEKTANTA PŘI REALIZACI STAVBY: „Rekonstrukce ŽST Lysá nad Labem“
    cena:63 918 250 Kč
    https://www.hlidacstatu.cz/Detail/2614254?qs=S%C5%BDDC

    Smlouva o dílo na zhotovení projektu a stavby: „GSM-R České Velenice – České Budějovice – Horní Dvořiště“
    cena: 326 695 304 Kč
    https://www.hlidacstatu.cz/Detail/3207782?qs=S%C5%BDDC

    Smlouva o dílo na zhotovení projektu stavby a výkon autorského dozoru projektanta při realizaci stavby „Rekonstrukce žst. Řetenice“
    cena: 25 165 483 Kč
    https://www.hlidacstatu.cz/Detail/1786858?qs=S%C5%BDDC

    Smlouva o dílo na ZHOTOVENÍ PROJEKTU STAVBY A VÝKON AUTORSKÉHO DOZORU PROJEKTANTA PŘI REALIZACI STAVBY Název zakázky: „Rekonstrukce zab. zař. v žst. Brno hl. n.“
    cena: 50 833 068 Kč
    https://www.hlidacstatu.cz/Detail/3787472?qs=S%C5%BDDC

    Smlouva o dílo na ZHOTOVENÍ PROJEKTU STAVBY A VÝKON AUTORSKÉHO DOZORU PROJEKTANTA PŘI REALIZACI STAVBY „Elektrizace a zkapacitnění trati Uničov (včetně) – Olomouc“
    cena: 131 198 485 Kč

    Ty ceny se tak pohybují. Hezký den

    Martin: Nikoli, podchod se musí realizovat. ne sanovat. Rekonstrukce stanice je projekt zvlášť.

    Thumb up 9 Thumb down 2
  19. Mx :

    Lubomír: za mne k tomu rikam, ze jsem napadal samotný princip, jakym se cena PD urcuje. Ne to, jestli v Havirově použijí jiny princip nez jinde v republice.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  20. donc :

    Lubomír: rekonstrukce stanice je jiný projekt? Mi se zdálo 3mld málo. Super,rozkopat a betonovat.

    Thumb up 0 Thumb down 4
  21. Lubomír :

    Mx: donc: Je až s podivem, že sice, jak píšete, tvorbě cen nerozumíte, ale jste si jistí, že je to cena předražena. Zatím jste také nenapsali, co je předražené, jaká práce a položka. Namísto toho jen plavete ve svých názorech bez sebemenších faktů, živení z vlastních předsudků.

    Snažil jsem se vám to vysvětlit, jelikož do problematiky vidím. Ale diskutovat s anonymními virtuály na internetu těžké. Hezký víkend.

    Thumb up 15 Thumb down 3
  22. donc :

    Lubomír: jen aby za 3roky se něco neopravovalo již opravené jak je to zvykem. Pěkný víkend.

    Thumb up 1 Thumb down 8
  23. Mx :

    Lubomir: je az s podivem, jak pisete, ze jsme si jisti a popirate pravo vyjadrit pochybnost u takovych cen. Prijmete prosim nazor, ze ani Vy do toho nevidite dostatecne a respektujte, ze se nekomu takove ceny nemuseji pozdávat a ma pravo o tom diskutovat a vyjadrovat pochybnost. Vase analyza o podobnem principu v jinych zakazkach vubec neni zadnym dukazem opaku, mozna jen potvrzenim spekulací o predrazovani techto cen i jinde. Pravey se nedohledame

    Thumb up 2 Thumb down 6
  24. Mx :

    Lubomir: a navic tady mame nazor p. Martina, ktery vyjadril, ze pracuje v projektech a take nacenuji projekty pro zakazky a rovnez vyjadril pochybnosti. Pripada Vam i jeho nazor nerelevantni?

    Thumb up 3 Thumb down 5
  25. S200 :

    Mx: Tak cenu především určuje trh. Takže kdo nabídne nejnižší cenu (a splní podmínky), tak zakázku dostane. Např. v soutěži na projekt vysokorychlostní tratě Praha-Běchovice – Poříčany (s předpokládanou cenou 240 mil. Kč) se sešlo několik nabídek v rozmezí 184,6 až 225 mil. Kč a vyhrála to nabídka za 184,6 mil. Kč. Jedinou vadou na kráse pak je jen to, že trh železničních projektů je dost specifický, takže firem, které jsou schopny se soutěží účastnit není mnoho, což určitě vliv na ceny.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  26. Mx :

    S200: máte pravdu, trh rozhoduje a na druhou stranu v nem – cim méně konkurentů, vzdy riziko mensiho tlaku na nizsi cenu. Uzavru to tim, ze případů predrazovani jsou nebo spise byly v této zemi stovky nebo tisíce, staci se podivat na 30 let kauz v teto zemi anebo praci Nejvyssiho kontrolniho uradu, kolik toho odhaluje. A casto slo o dlouhodobou praxi. V zadnem pripade netvrdím, ze je to tak s jistotou tady, aby se toho nekdo uplně zbytecne nechytal. Ale ani opak nelze vyvratit. Budu doufat, ze se zde časem na něco neprijde moje úvaha je neopodstatněná

    Thumb up 4 Thumb down 2
  27. Lars Andersson :

    Ahoj! I am watching the reconstuction by webcam since this spring and it seems to be a very nice termnal. I’m from Sweden and married to an Ostrava-girl and I look forward to visit the terminal perhaps next year. When will the busterminal be open?

    Thumb up 9 Thumb down 0
  28. Slosor :

    Lars Andersson: Hello, lucky guy from a free country. Terminal will open in February.

    Thumb up 1 Thumb down 10
  29. Adam :

    Slosor: Kdybyste věděl, kolik Švédů (ale i občanů dalších „západních“ zemí) teď hledá pracovní místo mimo jiné i v ČR, protože i přes nižší platy tu vidí příjemnější život, to sebemrskačské „lucky guy from a free country“ byste si nechal pro sebe. Pokud jde o osobní svobodu, ČR je na tom neskutečně dobře, a většina zdejších to neumí docenit. Ve svobodě hrajeme nejvyšší ligu, stejně jako severské země, a netrpíme některými z jejich zásadních postmoderních neduhů.

    Thumb up 5 Thumb down 4
  30. Slosor :

    Adam: To platilo možná před rokem, jestli jste si všimnul od té doby se svět docela změnil. Zákaz vycházení, zavřené školy, likvidace menších obchodů, čili další umrtvení centra Ostravy. Plno lidí v mém okolí je psychicky i ekonomicky na dně. Takto já si svobodu nepředstavuju. A nakonec máme stejně více mrtvých, než Švédsko. A mimochodem asi se nemusím rozepisovat jaký vliv bude mít nová home office móda vliv na případnou zástavbu ostravských proluk kancelářskými budovami.

    Thumb up 5 Thumb down 9
  31. Adam :

    Slosor: To je vtipné, protože můj zaměstnatavel právě po začátku pandemie začal registrovat nával švédských kandidátů na kvalifikované technické pozice. Doufám, že si nemyslíte, že sem chtějí z donucení, nebo že neznají situaci. Chtějí sem, i když ví, že dostanou mnohem méně peněz.
    P.S. Nesrovnávejte nesrovnatelná čísla. Každá země vykazuje něco jiného, a i každá země sama v průběhu času mění metodiku a parametry. Je třeba používat hlavu, ne slepě papouškovat články o statistice od novinářů, kteří nezvládají ani matematiku základní školy.

    Thumb up 7 Thumb down 3
  32. Lars Andersson :

    To Slosor (and Adam): Thanks for your rapid answer and ok I’m a happy swede from a free and rich country, but also your country is free an quite wealthy. I have seen both situatuons, first 1983 (closed and monitored) and since 1991 and many visites in your loveley ans beautiful country. Our grandchildren love Czechia and join us sometimes. The most important is, however, your beer!!! My favourite is Radegast and I love their text „Zivot je horky, bohudik“. Have a nice weekend both of you! Svedsky hockey nejlepsi……

    Thumb up 14 Thumb down 0
  33. dan :

    Mx:
    Myslíš těch 250 tisíc? :-) ach jo

    Thumb up 0 Thumb down 0
  34. dan :

    Adam: palec nahoru

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.