OVASTORY #11 – Elektra

Naše upozornění na na odstranění velkoprostorového přístřešky ze zastávky Elektra v centru Ostravy vyvolala zájem lidí a lokálních médií. K tématu se vyjádřil i vedoucí útvaru hlavního architekta města Ostravy Ing. arch. Cyril Vltavský.

Článek o odstranění přístřešku a naších názorech: Z Nádražní zmizí velkoprostorový přístřešek. Na toto téma navazujeme. Zdroj citací: idnes.cz.

nadrazni

Z ostravské tramvajové zastávky Elektra zmizí průchozí přístřešek a místo něj tam bude užší plastová zeď se stříškou. Změna vzbudila mezi odborníky na architekturu bouřlivé ohlasy. Z plánů, které jsou k dispozici na webu společnosti, je patrné, že kvůli rekonstrukci se zastávka Elektra posune doleva, směrem k ulici Stodolní. I tato změna čelí kritice.

Náš názor sdílí i vedoucí katedry architektury na VŠB…

„Posunutí tramvajové zastávky není šťastné, protože v jeho důsledku bylo nutné zmenšit zastřešenou plochu a s ohledem na komfort cestujících také přidat svislou zástěnu. Původní otevřené a velkoplošné řešení dané stavby vytvářelo jednoznačně mnohem vhodnější městotvornou situaci,“ řekla vedoucí katedry architektury Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava Martina Peřinková.

Jak je z následujícího textu patrné, přímo firmu Projekt 2010 jsme z tohoto paskvilu obvinili neprávem. Za což se s politováním omlouváme a do článku jsme doplnili poznámku o reálném stavu…

Co na to Projekt 2010? „Osobně se mi ten původní přístřešek líbil víc, vypadal hezky a je mi líto, že zmizí, ale od objednatele zakázky, města Ostrava, jsme obdrželi zadání, jak by měl ten nový přístřešek vypadat. Na nás byly jen technické detaily, třeba rozmístění inženýrských sítí,“ řekl vedoucí oddělení Dopravních staveb společnosti Projekt 2010 Bohumír Michal.

A nyní perlička za perličkou hlavního architekta. Velmi by nás zajímalo, v čem je současný přístřešek náročnější na údržbu. Pro připomenutí současný přístřešek tvoří ocelová nosná konstrukce a dřevěná střecha. Nově navrhována zastávka má být z čirého bezpečnostního kaleného skla. No nevíme, ale stěny těchto zastávek se rychle špiní ( natož na transparentním materiálu, který je navrhován ) a také jsou o hodně křehčí. K poškození stačí třeba odlétly kámen z pod kol projíždějících automobilu. Což je patrné na mnoha místech Ostravy. Viz. text níže.

„Výhodou nových přístřešků je, že se jednoduše udržují. Náhradní díly jsou dostupné a lze je rychle nahradit.“ Obdobně hovořil i bývalý vedoucí oddělení Dopravních staveb společnosti Projekt 2010 Vlastimil Šmiřák. „I já mám k tomu výhrady, ale takové byly pokyny města, na to jsou projektanti příliš krátcí,“ uvedl Šmiřák.

„Nový vzhled zastávky vychází z naší snahy sjednotit vzhled zastávek na území celého města, který je nejenom nejednotný, ale z hlediska architektonické kvality také dále neudržitelný,“ poznamenal hlavní architekt města Cyril Vltavský. „Proto jsme schválili typ přístřešku, který je univerzální pro celé město, všechny obvody, včetně toho centrálního. Námi schválený typ přístřešku v dané lokalitě reaguje na stísněné prostorové podmínky mezi bytovým domem a komunikací.“

Univerzální přístřešek pro celé město. Takže například obvody jako Proskovice, Plesná mají mít stejné zastávky jako Poruba, či Moravská Ostrava, kde je nespočetně krát větší pohyb cestujících? Chápe útvar hlavního architekta, že přístřešky na zastávkách by měly sloužit lidem? Očividně přístřešek  použit třeba v Proskovicích, kde není vytíženost tak velká, bude stačit i na Elektře v centru půl miliónové aglomerace…

Zde kontrastuje video Adama Gebriana o metru v Mnichově ZDE. Sice se ve videu poukazuje na rozdíly metra v Praze a Mnichově, ale také je řečeno, že jednotlivé mnichovské zastávky navrhují architekti. Mnohé ze zastávek jsou příkladem učebnic designu. Často také uslyšíte slovo individuální, ne unifikovaný. A jediná zajímavě řešená zastávka v Ostravě bude nahrazena sklo-plastovou budkou. Blahopřejeme útvaru! V Ostravě by na důležité dopravní uzly a zastávky měly být prováděny architektonické soutěže.

Dále. Typ schváleného přístřešku reaguje na stísněné prostorové podmínky…. V rámci rekonstrukce ulice Nádražní dochází k výstavbě zastávkových mysů ( zvýrazněny modře ).  Prostoru bude tedy více než je nyní. Jak je patrné ze situace, je znázorněno rozšíření a před nově navrhovaným přístřeškem je místo na minimálně další dva přístřešky. Někdo může namítnout, že jsou pod komunikací sítě ( domněnka ) a konstrukce přístřešku musí být proto „univerzální“… Avšak věříme, že i při technologiích používaných před stovkami let, by se dalo něco vymyslet….

nadrazni

Univerzální, unifikovaný… To už tu bylo. „Krása“… Jak toto může vypustit do světa útvar hlavního architekta…
panelaky ostrava nadrazni

Provedení z čirého bezpečnostního kaleného skla umožňuje podle Vltavského přirozené prosvětlení přístřešku tak, aby chránil cestující před povětrnostními vlivy a současně nevytvářel nepřehledné kouty a byl tak pro veřejnost bezpečný.

Přístřešek nevytváří sice „nepřehlédnutelné kouty“, ale místo toho vytváří bariéru pro chodce. Současný přístřešek je průchozí, což umožňuje právě konstrukce založena na dvou nosných sloupech.
Ano. Neprší a nesněží vždy kolmě, ale teď vážně. kolik lidí ochrání přístřešek, který je více jak 2x užší než původní.

Pokud má být současný přístřešek odstraněn, ať je nahrazen něčím stejně funkčním a prostorným. A také zajímavým.

Ať žije unifikovaná výpadovka Nádražní!!!

zdroj citací: idnes.cz

Související články


Komentáře

  1. bapi :

    JJ, přístřešek na Elektře je rozhodně nejhezčí a nejpraktičtější v Ostravě, takže opravdu „paráda“, že bude nahrazen nějakým malým, plastovým hnusem. V Ostravě bude brzy architektonickým vrcholem taková ta Pepsi plechovka – zastávka… Smutné.

    Thumb up 25 Thumb down 0
  2. bapi :

    A když se třeba podívám na fotky Masarykáče, jak tam jezdíval kdysi i trolejbusem a porovnám to s tím, jak to tam vypadá dneska… Tady je fakt snad každá změna k horšímu. :(

    Thumb up 4 Thumb down 0
  3. Summerboy :

    bapi: S tou plechovkou jste to asi bohuzel trefil…

    Thumb up 14 Thumb down 0
  4. Thunderbird :

    Jednoznačně chybí debata s obyvateli nad studií – před vytvořením projektu a samozřejmě před zahájením prací. A studii má zpracovat architekt.
    Je zajímavé, že ani iniciativa msstavby s našimi byrokraty nepohnula. A chtějí Ostravu více unifikovanou, provinční :(

    Thumb up 16 Thumb down 0
  5. Jordanix :

    Nevím, proč se původní vyhovující přístřešek nemůže opravit? Dobře tam zapadá, je průchozí, vzdušný, dá se tam i sednout nebo schovat před deštěm.
    Líbí se mi toto originální zastávkové stání a ty nové, co se teď houfně budují splní svůj účel, ale jsou takové nijaké, bez nápadu. To se mi více líbí plechovka Pepsi U vodárny. Bylo by zajímavé vědět kolik stála a kolik hradila fa. Pepsi? Za tu dobu, co tam stojí, tak ještě nebyla posprejovaná ani rozbitá, taky zajímavé!

    Thumb up 9 Thumb down 1
  6. aggu :

    Když jsem jel včera po rondlu v Hrabůvce a viděl jsem ty malé plecho-polykarbonátové boudy ala Hornbach, musel jsem se smát. Pak jsem si uvědomil, že Vltavský nařídil unifikaci architektonické kvality v Ostravě a já jsem na periferii…
    Periferie do každé ulice, do každé rodiny. Co vyčuhuje, zakrýt polystyrenem nebo zalít asfaltem. To by v tom byl čert abychom se Kotasovi, Buchvaldkovi nebo Foltýnovi nevyrovnali.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  7. dan :

    rad bych pridal pár novinek (nebo jak se to vezme) z centra ostravy a ukázal na tom přístup města k centru jako takovému.
    událost 1. – nová ubytovna na ulici Janáčkova, naproti Sádrovému Ježkovi. Nerozumím tomu proc toto bylo povolene v samotném centru města, v době kdy proti tomuto nešvaru všichni bojují, tak v ostravš to zřejmě nikoho nezajímá.
    událost 2. – mám informace o člověku vlastnící dům na sokolské kousek od soudu. V přízemí jsou komerční prostory, v patře chce zpět z komerčních prostor vybudovat byty, které tam byly dříve. Ovšem město mu dělá problémy s tím, že není v zájmu města, aby se v těchto domech bydlelo jako za první republiky.

    Mě příjde, že město, at tam sedi kdo tam sedi se snazí centrum kompletne zlikvidovat. Ja tomu moc nerozumim, ale asi vyssi zajmy

    Thumb up 15 Thumb down 0
  8. MarianL. :

    Když to chtějí tak nutně mít unifikované, měli tam (na stejné místo) dát „kousek“ z přístřešků na Hranečníku

    Thumb up 4 Thumb down 0
  9. PetrP. :

    říkám to už dlouho, funkce hlavního architekta je v Ostravě zbytečná

    Thumb up 6 Thumb down 0
  10. thvari :

    dan: pokud mi zde něco nedochází, dovysvětlete mi to prosím: jak je možné, že soukromému vlastníkovi budovy může někdo kecat do toho, co tam bude nebo nebude mít? jasně, nějaký štempl asi bude potřeba, ale pokud chce udělat tak běžnou přestavbu, tak to mu přece nemohou blokovat?

    Thumb up 1 Thumb down 0
  11. Jiřík :

    Jak mohl dostat Cyril Vltavský titul architekta ?

    Thumb up 4 Thumb down 1
  12. Danek :

    dan: Dane,pochybuji, že by obvod dal zelenou v dnešní době na provozovaní ubytovny.Vím, že minulý rok pokud pokus o otevření 2 ubytoven 1.v blízkosti centra, druhá v Přívoze…oboji obvodem samozřejmě zamítnuta.Spíš se jedná o pokus vzniku tzv.černé ubytovny….tam jelikož k tomu nemají papír o povolení vzniku…jí MO bez problému zavře….jen napište paní starostce nebo tajemnikům, obratem žádost o prověření, by jej měl obvod prověřit….a ev.zavřít.Jo a poproste o zpětné vyjadření.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  13. Nimrod :

    Ono neni treba souteze na blbosti jako zastavky,staci kdyz na UHA budou profici,kteri prave tu architekturu budou urcovat.Dyt to maji v nazvu.Ale uz leta rikam ze cely UHA a hlavne Vltavsky je pouhy vykladac uzemniho planu.A jeste blby vykladac…

    Thumb up 5 Thumb down 0
  14. dan :

    Danek: thvari: predpokladam ze asi bude nutny souhlas stavebniho uradu pro zmenu uzivani a prestavbu, nevim presne ale muzou byt tyto sekce provazane s mestem. Dnes ani nejde udelat z obchodu byt nebo ubytovnu bez souhlasu, takze si to zrejme ted hlidaji mnohem vic.
    Jestli je ta ubytovna povolnena nebo ne nevím, proste tam je. Znam lidi co bydli vedle azacina to tam byt o hubu, zaclo se taky hodne s vykradanim aut na parkovisti kousek vedle, které není hlidane a parkuje tam kdo chce zadarmo.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  15. Martin [msstavby.cz] :

    dan: Mohl bys nám zaslat, třeba do mailu redakce, k přestavbě baráku na sokolské něco více? :)

    Thumb up 0 Thumb down 0
  16. Danek :

    martin [msstavby.cz]: Martine,pokud bys posílal nějaký dotaz MO mužů tě poprosit,zahrnul by jsi do dotazu také žádost o prověření ubytovny zda je povolena atd.nebo to pošleš ty Dane?Však ty Martine, víš jak to podat.díky.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  17. Martin [msstavby.cz] :

    Danek: Proč bych měl posílat nějaký dotaz?

    Vím jak to podat. Taky na MOaP ví kdo jsem já. A odpověď se ani nebude přibližovat realitě. MOaP odepíše, co uzná za vhodné.

    Thumb up 2 Thumb down 3
  18. Dříč :

    Ta černobílá fotka je nádherná :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.