Koncertní hala – druhé místo

Vizualizace a popis návrhu koncertní haly v Ostravě od dánského studia Henning Larsen, který se bohužel umístil až na druhém místě.

Autor: Henning Larsen

Danish architecture firm Henning Larsen created a new proposal for the Ostrava House of Culture in the Czech Republic. As the the second place winner in an international competition, the project’s offset concrete frames set up the form of the new Ostrava Concert Hall as they join together with the existing structure. The design emphasizes openness and connection to the outdoors in the midcentury campus to craft a quiet icon for the city.

Henning Larsen’s design for the new concert hall was made for Ostrava, a small city in the northeast corner of the Czech Republic, in an invited competition set by the city. Announced in August 2018, the competition also invited works from Konior Studio, Architecture Studio, and Steven Holl Architects, who ultimately won the competition. Henning Larsen’s scheme was developed in collaboration with Nagata Acoustics, Buro Happold, and dUCKS Sceno. The project’s concrete frame passage, which slowly contracts as it extends backwards into the Hall, invites visitors to step into a passage of light and shadow that casts a pattern of unwritten sheet music on the ground.

“We envisioned the Ostrava Concert Hall as quiet icon, bold enough to open itself fully to the city,” explains Jacob Kurek, Partner and Design Principal at Henning Larsen. “It is a building that is always open, its very architecture welcoming passersby to move through the space as they choose, rather than closing spaces of culture to a rarefied few.” The new concert hall is to be the new home for the Janacek Philharmonic Orchestra and is integrated within an existing campus occupied today by the Ostrava House of Culture and the Sady Dr. Milady Horakove Park.

As the team states, „In stark contrast to the heavy walls of the surrounding House of Culture, the proposed structure blurs the lines between the indoors and outdoors; it is only during evening shows or after opening hours that the connection is limited or closed. This connection to the outdoors is a tribute to the composer Leoš Janáček, a local composer who often found inspiration in the park and for whom the Philharmonic was named. Visitors can slip from inside the building  into the park and vice versa, upending a traditional entry sequence (from street to entry to hall and back) in favor of one with no clear beginning or end – it is up to the visitor to choose.“

The brise-soleil structure also takes on another meaning: like curtains separating center and backstage, the concrete fins render the interior an extended stage, coupling with daylight to give every visitor their moment in the spotlight. The performance spaces are separated within the building, with the main performance hall occupying the center and two smaller halls situated in the east and west wings. The main hall is organized in the vineyard style, putting musicians at the center of a circular seating configuration. “The plan zips open the underused landscape present on the site today to reveal the full potential of a welcoming cultural house,” Kurek explains. “The openings that allow light to slip into the space during the day also transform the hall into a glowing jewel at night. It is a beacon for the city and signals a new golden age for culture in Ostrava.”

zdroj + další vizualizace: archdaily.com

Související články


Komentáře

  1. Daniel :

    Za mě ne. Tohle vypadá spíš jako nějaká uzavřená botanická zahrada.

    Thumb up 28 Thumb down 7
  2. David :

    Je to typický výstavní pavilon, pro Černou Louku tak akorát… koncertní hala i když to vevnitř vypadá slušně bohužel ne..
    vhodné i na obřadní síň, krematorium, kongresové centrum ale kulturní záležitost z toho vycítit nejde a wow efekt minimální!
    po zhlédnutí tohoto je vlastně v tomto případě kontrast moderní a původní architektury to nejdůležitějsí….. děkujeme ale ne

    Thumb up 24 Thumb down 8
  3. Josef :

    Za mě je to hezčí než vítězný návrh a nejvíc se mi líbí návrh číslo 4. Bohužel, jak už jsem tady psal, nevěřím, že bude realizováno. Rád bych se pletl, Ostrava by si podobnou stavbu zasloužila, ať už návrh 1,2,3,4.

    Thumb up 12 Thumb down 4
  4. aggu :

    Mě se „líbí“ všechny návrhy. Nejvíc se mi líbí, že se mi můžou líbit, protože bez soutěže by nebylo možné se bavit co se komu líbí a nelíbí.
    Dánský návrh má jednou drobnou chybu. Česká města nemůžou každý rok investovat miliardu nebo dvě do podobných staveb, nejsme v Číně. Takže taková investice prostě musí mít wow efekt, musí to být ikona. Dánský návrh je typicky skromný, nedává se na odiv, to podstatné je skryto v parku.
    Ano, je to trochu „maloměstské“, ale bohužel to je celé Česko. Třeba se to během příštích sto let změní ;)
    Naštěstí vítězný návrh je fantastický sám o sobě.

    Thumb up 20 Thumb down 4
  5. D-r :

    Takové OC

    Thumb up 8 Thumb down 0
  6. Permonik :

    Mě se libi. I ostatní návrhy jsou pěkné. Ale když se divám, vrtámi hlavou proč jsou ty navrhy vsazené, vplacnute na dům kultury?
    Je to jak vzít operu v Sydney a příplacnout to na Leninovo Mauzoleum.

    Thumb up 4 Thumb down 4
  7. aggu :

    Permonik: Protože to bylo v zadání a je to dobrý nápad.

    Thumb up 10 Thumb down 3
  8. koudy :

    Odsud není patrné co dělá dánský navrh jinak: Probourává původní barák. V návrhu od S.Holl.A je původní budova nenarušená. A to se mi líbí hodně. Návrh Hollových architektů kulturák prostě „obeplouvá“.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  9. Aleš :

    Tragické je právě to zadání, takže se mi žádný návrh nelíbí. Implementovat nadčasovou architekturu do Fragnerova neoklasicismu je cesta hodně špatným směrem. Vítězný návrh by se mi líbil kdekoliv jinde, ale jako samostatně stojící solitér – třeba místo stadionu na Bazalech nebo místo Textilie – Ostravice. Ale zůstávám absolutně klidný, v Ostravě měli příležitost k realizaci nejlepší domácí a evropští architekti a výsledek BYL VŽDYCKY PŘINEJMENŠÍM FÁDNÍ NEBO SPORNÝ. Ostatně, není třeba zacházet příliš daleko do minulosti, město nemělo na zaplacení projektu pěší lávky přes nádraží Ostrava střed do Fukušimy od Jiřičné, a hle, na zaplacení amerického projektu se peníze najdou??? Takže jsem upřímně zvědav na další „očesanou“ a low-cost zrůdnost…

    Thumb up 10 Thumb down 14
  10. koudy :

    Aleš: Vždyť to přece bylo za úplně jiného vedení. Ostrava už není zadlužená tak, jak bývala a ke kvalitní architektuře už s novým vedením také získala lepší úctu. Na stavbu této budovy si město dokonce spoří.

    Thumb up 17 Thumb down 3
  11. Martin [msstavby.cz] :

    Daniel: https://www.archdaily.com/915688/jewel-changi-airport-safdie-architects

    Thumb up 0 Thumb down 1
  12. koudy :

    Tady ještě nizozemci ze zajimavosti. Na tomhle projektu mám rád vizualizace. Jsou totiž z pohledu chodce. Ne ze 3m a výš jako S.Holl.A

    http://www.koschuch.com/projects/ostrava-concert-hall/

    Malý detail ale věřím, že Hollovi by pomohl ke klidnějšímu vítězství.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  13. koudy :

    Pro zajímavost i poláci:

    http://koniorstudio.pl/projekt/sala-koncertowa-ostrava/

    Thumb up 2 Thumb down 0
  14. Ričí :

    Ten vstup by byl perfektní. Souzní se starou budovou.

    Thumb up 3 Thumb down 2

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.