Hlavnímu nádraží se navrací důstojnost

Vnitřní prostory výpravní budovy hlavního nádraží v Ostravě se zbavily prakticky veškerého reklamního smogu.

Reklama byla vymístěna do mediálních panelů. Co je jinde běžné, ale je i v této budově novinka, je že dokonce fungují všechny zářivky v architektonicky zajímavém podhledu stropu.

Přitom pár let zpět vypadaly vnitřní prostory budovy ještě takto( Viz například ZDE):

Související články


Komentáře

  1. Mark :

    Nevěřím vlastním očím. Palec nahoru. :-)

    Thumb up 45 Thumb down 0
  2. aldik :

    Stejně většina Ostraváků má za hlavák Svinov, kdo by taky jezdil do Přívozu pokud to nemá blíž od domova, či naopak pak blíž do cíle že jo :D Hlavní nádraží může být čisté jak chce, ale pořád to je Přívoz.

    Thumb up 14 Thumb down 30
  3. adamous :

    Pritom takova blbost … a jsme o level vys.

    Thumb up 44 Thumb down 0
  4. Lumir :

    Vždy se stydím, když mi přijede návštěva vlakem a to hlavně z ciziny. A nejhorší je, že to není otázkou peněz. Z různých dotačních fondů je jich opravdu hodně. Každý nově přijíždějící se lekne do jaké díry dojel. Hala a přednádraží teď už nejsou nejhorší, ale nadchody a nástupiště to je fakt hrůza. Občas jezdí i schody. Ještě, že tam jsou reklamy Hyundai a Tieto, jinak ty stěny vypadají, že je někdo včera pozvracel. A to když se cestující vydá vlakem směr Beskydy, tak několikrát přestoupí se zavazadly do autobusů. Vlakové soupravy pamatují Gottwalda. Vlastně má štěstí, že dojede anebo mu neprší ve vlaku na hlavu. Už se snad vyrábějí soupravy nové (5 let včetně papírů) a blýská se trošku na lepší časy. Ale trvá to trvá a zaostáváme čím dál více.

    Thumb up 20 Thumb down 0
  5. Patrik :

    Minulý týden jsme tam byl a koukal jsem, udělá to hodně, ale pořád si myslím, že by to chtělo nové nádraží. Proč v Brně může být za 40 miliard, ale tady si musíme vystačit se sundáním reklamy a opravou dlažby na nástupišti? Ta budova je poměrně malá, přitom okolí směrem ke kolejim je dost obrovské, dnes tam. Jsou prázdné plochy, nebo parkoviště. Člověku je fakt smutno, že tady nám musí stačit málo a jinde se investuje za obrovské miliardy. V Praze rekonstruuji železnici ve velkém, vznikají nové stanice, ale tady nic. Byl jsem opět ve Vídni a to jejich nové hl. nádraží je dokonale. Pak člověk vystoupí v Ostravě a chce se mu brečet. Ostuda Ostravy toto. A Svinov už taky není co býval.

    Thumb up 17 Thumb down 4
  6. Petr :

    Lumir: Přesně tak. Sice to teď vypadá podstatně lépe než dříve, ale pořád svým kolegům říkám ať vystoupí na Svinově, který přece jen vypadá o dost reprezentativněji.

    Thumb up 11 Thumb down 3
  7. thvari :

    Patrik: No jo, jenomže žádné nové nádraží v plánu není, čímž je toto nejspíš vyřešeno.

    Víme, že během té monstrózní opravy celého uzlu v Ostravě budou zbudovány podchody. Čehož se osobně naprosto děsím, poněvadž to nádraží, tak jak bylo zbudováno, počítalo s tím, že se k nástupištím bude chodit nadchody a ne podchody.

    Z čehož mi vyplývá, že jsem také velký fanda toho, aby se to přestavělo celé. V opačném případě si naprosto nedovedu představit, že půjdu do prvního patra k tabuli a službám, abych pak zase musel o dvě patra níže do podzemí k vlakům. Na druhou stranu netuším, jakou garanci by státní Správa železnic dala, že celou případnou přestavbu provede architektonicky správně.

    Velký klíč k tomu, aby to nádraží správně plnilo svou funkci, je ovšem jeho předprostor, který je podle mého vyřešen špatně a chybí mu důležité služby. Dokud nevyjdu před budovu a neotevře se mi výhled na žijící město, pěkné budovy naproti a celkově hezké náměstí, nebude to nikdy působit tak, jak zamýšlíme – tedy jako důstojná vstupní brána třetího největšího města republiky.

    Thumb up 16 Thumb down 2
  8. Ostravan :

    Přestavba celého uzlu je plánována mezi roky 2025 až 2031. Odhadovaná cena přestavby byla stanovena na 25 miliard korun (nyní bych řekl, že už to bude více).

    Podchod by měl na Hlavním nádraží smysl z obvodu Uhelného nádraží (frýdlantské 4. a 5. nástupiště) směrem k tramvajové a trolejbusové smyčce, čímž se zkrátí vzdálenost (mimo odbavovací halu) mezi těmito nástupišti a zastávkami MHD.

    Na zastávce 100dolní by mělo dojít k prodloužení nástupištní hrany na délku 300 metrů (z důvodu odbavování dlouhých vlaků dálkové dopravy). Jen doufám, že někoho při prodloužení nástupiště napadne vybudovat přístup na most na Českobratrské ulici. Otázka do pléna – neplánuje se nějaké stavba na místě bývalého zimního stadionu ve zastávky Stodolní? To je docela lukrativní místo, které by mělo dobré napojení i na železnici.

    Na nádraží střed by mělo dojít k vybudování mimoúrovňového přístupu ze staniční budovy na nástupiště. Stálo by za úvahu, aby byl rovnou zbudován přímý přístup i do oblasti Karoliny.

    Dále je otázka, zdali by nebylo od věci obnovit zastávku v Hrušově, kde se staví nová průmyslová zóna.

    Měla by vzniknout zcela nová železniční zastávka v Zábřehu (pod mosty na Výškovické ulici). Akce byla bohužel již několikrát posunuta z důvodu odporu obyvatel bydlících v domech v blízkosti uvažované zastávky. Nyní je termín realizace zastávky stanoven na roky 2024-2025.

    Jako bonbónek na konec uvedu, že v příštím roce by měla začít rozsáhlá přestavba nádraží Vítkovice včetně přilehlého okolí. Cena přestavby bez DPH je stanovena na 404 milionů. Odkaz na stavbu je zde: https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S621700097_202107221420.pdf.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  9. Ostravan :

    thvari: Řekněme si na rovinu, že po východu z nádraží nepůsobí skoro žádné město v ČR přívětivě. Viz Sherwood před pražským hlavním nádražím. Nebo parkoviště před plzeňským. V Pardubicích ulice a zbouraný pivovar… Čímž to samozřejmě neomlouvám.

    Thumb up 9 Thumb down 1
  10. Pavel :

    Ostravan:
    Možná právě proto mají v budoucnu v Praze jezdit vlaky z letiště na Masarykáč. Pár výjimek se ale asi najde, třeba Olomouc.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  11. David.Witosz :

    Ostravan: Zdravím. Máte mylné informace. Již na prvním setkání s projektanty jsme požadovali podchod na nádraží Ostrava Střed od Karolíny k nádražní budově. Uzel je takto nyní, na základě tohoto požadavku, realizován, projektován.

    Thumb up 11 Thumb down 0
  12. thvari :

    David.Witosz: Jaké požadavky má město vzhledem k hlavnímu nádraží, pokud nějaké?

    Thumb up 6 Thumb down 0
  13. David.Witosz :

    thvari: Zdravím.
    Tak těch požadavků je tuna, to je spíše na osobní setkání, delší diskusi nad mapkou. Vše je teď ve fázi příprav a jednání. Pokusím se ve zkratce.

    1) Podchody z nástupišť do předprostoru nádražní haly s možností napojení na budoucí investici podzemního parkoviště (upozorním, že já jsem byl spíše zastánce nadchodů, děsí mne případné povodně a osud podchodu v Bohumíně při posledních velkých povodních)

    2) Přístup z frýdlantského nástupiště skrz dnes stojící stěnu přímo k tramvajím, trolejbusům. Jde o vybudování nástupiště u nádražní budovy a přestup alla S-Bahn aneb z vlaku přímo k MHD (tohle je věc která tam dle mého měla být již dávno a ta stěna s hodinami je tam naprosto omylem).

    3) Změna tramvajové smyčky (napřímení) tak aby byla možnost výstupu a nástupu z tramvají plně bezbariérově.

    Přeji hezký den.

    Thumb up 9 Thumb down 1
  14. Patrik :

    Takže městu ta budova jako taková nevadí? Vždyť je to ostuda. Pojďme si taky jednou někdy vykřičet něco pořádného.

    Thumb up 4 Thumb down 5
  15. aggu :

    David.Witosz: Čili pouze řešení dílčích problémů, per partes. Jen kýtování dír a lakování narůžovo. Hodně málo. Dělali to tak vaši předchůdci a děláte to stejně i vy. Jak hluboko je nutno při jednání se SŽ ohýbat hřbet?
    To že budova je vyžilá a po posledních „rekonstrukcích“ ztratila i poslední architektonickou hodnotu nikoho nezajímá, takže v tomto směru jako město neklademe na SŽ žádné požadavky. Myslím, že bychom měli.
    V tomhle městě se pompéznost nepěstuje, není třeba dalších 50 miliard k léčení komplexu méněcennosti, ale nádražní budova by měla být buď zásadně rekonstruována nebo (lépe) postavena nová. Včetně plošného zastřešení perónů. Takto si představuju rekonstrukci. Mé oblíbené nádraží v Arnhemu stálo 80 milionů EUR. Moc peněz?
    PS: Hlavní nádraží není v záplavovém území. Na rozdíl od bohumínského, kterého s ním přímo sousedí.

    Thumb up 6 Thumb down 6
  16. David.Witosz :

    aggu: Zdravím. A já někde psal, že tyto požadavky město nemá? Já psal, že těch požadavků je mnoho a píší ve zkratce.

    Zároveň vím „kam“ až sahala tehdy voda na hlavním nádraží. Schválně se koukněte na fotky z té doby.

    Jiná hezký den a možná někdy někde kde lze takto obšírné téma, jako je uzel, možno projednat jak se sluší a patří.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  17. Michal :

    aggu: Hlavní nádraží sice není v záplavovém území, ale odložím si tady jednu fotku z roku 1997: https://www.lidovky.cz/domov/misto-oslav-prisli-do-holcovic-povodne-a-komari-kalamita.A170704_133111_ln_domov_ele/foto

    Thumb up 4 Thumb down 0
  18. Pavel :

    Nova nadrazni budova by byla vyhozenim penez. Na co proboha utracet tolik penez? Svoji archtektonickou hodnotu si strcte nekam, stavajici stav je ok. Jen by to chtelo dotahnout nastupiste, nadchod a nezanedbat udrzbu. Neposlouchejte fantasmagoriky.

    Thumb up 7 Thumb down 10
  19. Patrik :

    A přesně kvůli takovým jako je Pavel, co jim stačí málo, jsme tam kde jsme. Pupek světa, ostuda, ale nám to stačí. A večer pivo v plastu, televize a nejlepšá zábava je na světě. Jestli to chceme někam dotáhnout, musíme chtít víc, víc než ostatní. Stejně jako to platí třeba ve sportu. Pojďmě si jednou taky něco vyřvat a nespokojit se jen s drobkama, které zbydou. Pojďmě jednou chtít něco víc, stát si zatím a bojovat pro to.

    Thumb up 3 Thumb down 8
  20. aggu :

    David.Witosz: Takže je to tak, jak jsem si myslel. Máte „mnoho“ marginálních požadavků a ten hlavní – nádražní budova která patří do 21.století v nich není. Kdyby tomu tak nebylo, tak „ve zkratce“ napíšete, že se v rámci rekonstrukce uzlu postaví nová nádražní hala a nástupiště. Nemusí být ze zlata, stačí když ji navrhne architekt, a nějaký blb s funkcí nebude mít za pár let touhu ji „zrekonstruovat“. A nebo s velkou pompou doprostřed postavit výtah (aby se na ten prosklený div světa mohli ostraváci přijít podívat a ti odvážnější i svést).
    Řekněte na rovinu, mělo by mít ostravské hlavní nádraží důstojnou hlavní budovu, anebo ta stávající je „na Ostravu dobrá“? Stačí ano mělo / na Ostravu dobrý. Odpověď „nejsou na to peníze je neplatná“, protože už pár týdnů tak nějak víme, že stát/EU peníze má ;) Prý si stačí jen podat žádost, zpracovat dostatečný počet vizualizací, zaplatit dostatečný počet článků v mediích a 15 let plakat ve správné kanceláři.

    Při realizaci podchodu, o kterém by se snad ani diskutovat nemělo, je otázka, k čemu nám pak bude nádražní budova, která postavená na přístup k nadchodům. Proč musím, když jdu na vlak, vyjít schody do druhého patra, a pak je zase sejít?

    To víme všichni kam sahala voda, ta fotka je legendární, i když trochu klame tělem, protože vody tam bylo asi tak na tu kánoi. Kolej na hl. nádraží už je poměrně vysoko nad řekou (i když by měla být cca o metr výše). Nejde totiž ani o záplavové území, ale o maximální rozliv. 100-letá povodeň hl.n. neohrožuje. Na rozdíl od onoho nově představeného nádraží v Brně. Co je to jeden 50-metrový podchod mimo 100-letou vodu, a celé nádraží ze zlata přímo v záplavě. Vemte si z brňáků příklad, ti se jen tak něčeho neleknou ;)
    Zkusil bych to asi tak, když se to jednou za 10000 let stane, zavolal bych hasiče, vodu z podchodu bych vyčerpal, provedl opravu popadaných kachliček a zavolal uklízečku.

    Pavel: Říká se, že se trollové nemají krmit, tak sorry.

    Thumb up 8 Thumb down 7
  21. S200 :

    aggu: Já bych si z Brňáků příklad nebral, protože toho jejich nového nádraží se pravděpodobně nikdo ze zde diskutujících nedožije. A protože se to tak nějak ví, procházi to stávající postupně jakous takous modernizací.

    Thumb up 5 Thumb down 2
  22. Graylag :

    aggu:
    Ohledně podchodu který bude míjet halu – nebude to ani první ani poslední Evropské nádraží kde něco takového je. Takhle od boku mě napadají Helsinky, ale jsem si jistý, že už jsem to viděl i jinde. To jak se budou ty dvě cesty doplňovat je celkem jednoduché. Kdo chce využít služeb v hale a/nebo se přesně neorientuje v tom kam má jít půjde klasicky tak jako teď přes halu a nadchody. A kdo jde na jistotu půjde přímo podchodem. Osobně mě docela děsí délka podchodu na nástupiště 1 a 2, ale pokud to bude rozumně kombinované s podzemním parkovištěm, tak to taky nemusí být špatně.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  23. FilipCH :

    Nebylo by nejlepší udělat z nádraží Ostrava-Svinov hlavní nádraží? Svinov se nachází v klidnější lokalitě, nachází se ve středu města, tudíž jeho poloha přirozeně pojme více obyvatel. Myslím, že kdyby se ještě v okolí postavilo pár pěkných budov, tak by Svinov dělal mnohem hezčí dojem (už dnes dělá) než nádraží u Přívozu. Lepší by bylo peníze investovat do Svinova, neboť tam to má nějaký smysl.

    Alespoň u mě v okolí lidé nádraží ve Svinově berou jako to hlavní a pokud mohou, tak nastupují tam.

    Thumb up 5 Thumb down 11
  24. S200 :

    FilipCH: Tahle debata se už tady vedla, tak jen krátce: Na jménu snad nezáleží, vlaky stejně vždy zastavují na obou, ať si každý vybere, které mu třeba z časových důvodů (což je podle mě to hlavní kriterium) vyhovuje.

    Thumb up 5 Thumb down 1
  25. Pavel :

    Patrik: Hele nech si ty burcujici a obvinujici reci. Ja k zivotu potrebuju fungujici, dustojne, ciste nadrazi, coz nyni docela splnuje, viz. clanek. Stamiliony ci miliardy verejnych penez si dokazu predstavit utracene ucelneji na cokoliv nez vymena jednoho proskleneho kovobetonu za jiny kde stravim max 10 minut denne a chci tudy jenom v klidu projit nebo par minut pockat na vlak. Cesta rekonstrukce a vylepsovani je jedina mozna.

    Thumb up 9 Thumb down 5
  26. aggu :

    Pavel: Nejsi ty z Opavy?

    Thumb up 3 Thumb down 5
  27. Martin [msstavby.cz] :

    David.Witosz: Pořád je aktuální vyústění podchodu v místě, kde je nyní fontána?

    Thumb up 2 Thumb down 0
  28. adamous :

    Pavel: No, ty kecy s tim ucelnejsim utracenim slysim temer u vseho … takze do ceho ty penize potom vlozit, kdyz vsude slysim neco o ucelnosti? To bychom potom s timhle uvazovanim skoncili v bludnem kruhu a nezlepsilo by se nic :D

    Thumb up 4 Thumb down 0
  29. O. :

    Taky si myslim, ze je lepsi poradne zrekonstruovat soucasne nadrazi (a pak se o nej starat) a budeme mit funkcni a pekne nadrazi. Fantasmagorie o bourani a staveni noveho bych prenechal Brnakum, tam budou takto pokracovat jeste nekolik dalsich generaci.

    Thumb up 3 Thumb down 3
  30. Pavel (jiný) :

    aggu:
    Onen Pavel není z Opavy. To jsem já. Taky jsem psal ten první příspěvek nahoře (replika Ostravanovi), všechny další už psal jmenovec.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  31. Jenki :

    Martin [msstavby.cz]: Martin [msstavby.cz]:
    Díky za mapku možných řešení přednádražního prostoru. Nějak mi tam chybí prodloužená Skladištní a Muzeum tramvají – tyto myšlenky byly v tichosti opuštěny?

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.