Demolice haly Tatran

Město Ostrava plánuje demolici unikátní sportovní haly Tatran v centru města. V rámci záměru bylo zahájeno řízení o odstranění stavby.

Tatran Ostrava: zbytečná překážka, nebo budoucí centrum nové městské čtvrti?

Sportovní hala Tatran v Ostravě je jednou z těch staveb, které dnes veřejnost často vnímá pouze prizmatem svého aktuálního technického stavu. Ošuntělá fasáda, nevhodné přístavby, reklamní smog a zanedbané okolí vytvářejí dojem objektu „na odpis“. Přesto jde o stavbu s mimořádnou prostorovou i architektonickou hodnotou, která by měla potenciál stát se jedním z nejzajímavějších příkladů konverze poválečné architektury v Ostravě. A současně by mohla sehrát důležitou urbanistickou roli v budoucím rozvoji lokality Cingrova sadu a transformace území kolem Místecké.

Hlavní kvalitou haly není její fasáda. Tou je především unikátní nosná konstrukce střechy a velkorysý vnitřní prostor. Dřevěná lamelová oblouková konstrukce z dřevěných fošen vytváří interiér, který je v ostravském kontextu prakticky unikátní. Právě interiér Tatranu má kvalitu, kterou dnes nové stavby velmi obtížně hledají — autentickou konstrukci, čitelný konstrukční systém a prostor s charakterem. To je mimochodem přesně důvod, proč dnes evropská města podobné objekty nekácí, ale konvertují.

Paradoxem celé debaty je, že velká část veřejnosti hodnotí halu podle přilepených přístaveb, reklam a zanedbaného okolí. To je podobné, jako kdyby někdo hodnotil funkcionalistickou vilu podle plastových okapů a satelitu na fasádě.

Fotografie interiéru stavby. Foto Roman Polášek (ostravskepamatky.cz)

Město nepotřebuje další demolici

V diskusích pod články se pravidelně objevuje názor, že by hala měla ustoupit rozšíření a zastřešení Místecké. Jenže technická realita je poněkud méně dramatická než internetové urbanistické inženýrství. Plánovaná třetí etapa úprav Místecké počítá s jejím rozšířením a částečným zastřešením. Ta však nevyžaduje však demolici haly Tatran. Naopak, jak lze na propagačním videu ke stavbě vidět, hala měla potenciál fungovat jako přirozený přechod mezi zastřešením Místecké ulice a budoucí zástavbou v lokalitě Cingrova sadu. Realita však bude jiná. Zbouraná hala a boční odkryté části zastřešení Místecké ulice naopak hluk v lokalitě zvýší. To je fyzika základní školy a šíření hluku v uzavřeném prostoru.

Představa, že každou stavbu v okolí silnice je nutné preventivně zbourat „pro jistotu“, je urbanistická disciplína známá především z období normalizace. Současná evropská města fungují trochu jinak.

Potenciální centrum nové čtvrti

Území kolem Cingrova sadu má v budoucnu projít transformací. Zatím však nevíme jakou. Urbanistická soutěž na lokalitu měla být vyhlášena již dávno. Zatím se neděje nic.

Hala mohla fungovat podobně jako současné evropské konverze industriálních a sportovních staveb — tedy jako místo s kavárnami, kulturními akcemi, komunitními aktivitami, sportem, gastronomií nebo trhy.

Jinými slovy: místo, kam lidé chtějí chodit i tehdy, když se tam zrovna nehraje házená. Argument „zbourat a postavit něco nového“ dnes v kvalitní evropské architektuře zní asi stejně progresivně jako fax. Ve skutečnosti evropská města stále častěji pracují s konverzemi hodnotných staveb. Důvod je jednoduchý. nejudržitelnější budova je ta, která už stojí. Konverze navíc často vytvářejí architektonicky mnohem zajímavější prostředí než novostavby.

Ve městech, která si váží vlastní identity, se přitom podobné stavby stávají základem nové urbanistické vrstvy. V Ostravě se stále příliš často vede debata stylem, zda kvalitní architekturu odstranit kvůli několika metrům asfaltu navíc. A ano — bourání hodnotných staveb jen proto, že jejich potenciál momentálně nevidíme, je spíše projevem provinčního buranství než sebevědomého rozvoje moderního města. Tatran není problém území. Problémem je neschopnost části veřejnosti představit si, že město může fungovat jinak než jako soustava silnic, parkovišť a developerských tabulí „investiční bydlení“.

Náplň stavby je díky prostorové konstrukci téměř neomezena. S pomocí AI si potenciál může představit i laik:

„Rozšiřme silnici a bude dobře“

Diskuse pod články tradičně nabízejí několik osvědčených urbanistických receptů:

  1. zbourat,
  2. přidat pruh,
  3. přidat další pruh,
  4. případně tunel, byť nemáme na chodníky a základní údržbu již stávající infrastruktury…

Protože jak známo, doprava ve městech historicky vždy zmizela po rozšíření silnice. Ostrava už ostatně několik desetiletí testuje teorii, že dostatečný počet asfaltových pruhů spontánně vytvoří kvalitní městské prostředí. Výsledky jsou zatím spíše experimentální.

Hodnota, která dnes není vidět a bohužel zmizí

Tatran dnes nepůsobí reprezentativně. To je fakt. Jenže hodnotné stavby často vypadají nejhůře těsně před tím, než si společnost uvědomí jejich význam. Ostrava už v minulosti ztratila řadu staveb, jejichž hodnotu začala doceňovat až po demolici. V případě Tatranu by byla škoda tento scénář opakovat. Protože pod vrstvou reklamních plachet, přístaveb a zanedbaného okolí stále stojí mimořádně kvalitní prostorová konstrukce.

Jistě, z přední strany bude rozšíření Místecká přiléhat až k hala kvůli částečnému otevření zastřešení zde bude hluk (což lze řešit zakrytím boční části galerie), nicméně nehodnoťme architektonicky hodnotné stavby jen podle současného neutěšeného stavu.

pramen dokument: Úřední deska / ostrava.cz

Související články

Komentáře

  • Historická Ostrava 13.05.2026  ●  06:03

    Pro zájemce přikládám odkaz na článek o historii haly
    https://www.historickaostrava.cz/hala-tatran/

    To se mi líbí 16 To se mi nelíbí 0
  • Martin [msstavby.cz] 13.05.2026  ●  07:46

    Ještě k tématu konverze a nového využití staveb. Ono se dá i z letiště udělat bytový projekt. Rangsdorf u Berlina.
    https://buc-36.de/

    To se mi líbí 8 To se mi nelíbí 0
  • riltr 13.05.2026  ●  07:49

    Díky za článek a za ten zájem o Tatran, skutečně stojí za to ho zanechat a to využití v centru města by nemělo být problém. Klidně by z toho mohl být hudební klub s barem, nebo nějaký pub, který by si pod sebe mohl vzít velký pivovar, taky by tam mohla být alternativní scéna některého z ostravských divadel, zanechat tělocvičnu…těch nápadů by byla spousta, každopádně stavba je to natolik hodnotná a unikátní, že bourání bez revize možnosti využití ve mě opět vyvolává dojem, že jsme se od revoluce, potažmo divokých devadesátek moc daleko neposunuli…

    To se mi líbí 41 To se mi nelíbí 5
  • Vítek 13.05.2026  ●  07:55

    Celá stavba prodloužené Místecké je vyloženě nesmyslná. Extrémní náklady ve výši miliard na pár set metrů komunikace. Nákladným zastřešením se snad odhluční několik domú, ovšem stejný počet se zničí převedením dopravy do klidné části u nemocnice!!! Představa výstavby v místě Cingrova sadu je také zvláštní. Opravdu je to tak atraktivní místo pro novostavbu? Opravdu není nikdo, kdo by se nad tím zamyslel a hledal rozumnější řešení?

    To se mi líbí 13 To se mi nelíbí 19
  • Vyskovicak 13.05.2026  ●  08:14

    Už aby to srovnali se zemí.

    To se mi líbí 32 To se mi nelíbí 35
  • ivan 13.05.2026  ●  08:24

    To bude fajn prostor, ve „virtuálním světě“ anebo v daleké budoucnosti a to už možná ani nebudou auta, tak nevím, jestli se to cca s výhledem na 50 let vyplatí. (ten časový horizont měřím z pohledu staveb v okolí, černá kostka, filharmonie…)

    To se mi líbí 3 To se mi nelíbí 1
  • Roman 13.05.2026  ●  09:10

    @Vyskovicak: To by spíše měli udělat s Výškovicemi a většinou Jihu.

    To se mi líbí 9 To se mi nelíbí 30
  • Brzda 13.05.2026  ●  09:51

    Taky si myslím, že překotné bourání haly je hloupost. Nevím ale, zda proběhl nějaký audit, ze kterého by jednoznačně vyšlo, že je to nejvhodnější řešení. V jakém je dřevěná konstrukce technickém stavu, jak nákladná by byla případná oprava, jaké jsou možnosti využití při zachování haly….
    Dostavba Místecké je nutná. Je to velký dopravní špunt, který vznikl historicky. Je dobře, že se podařilo prosadit překrytí galerií, jak je vidět třeba na příkladu podobného zakrytí Žabovřeské v Brně. Možná mohla galerie více komunikovat s okolím, ale to je na jinou debatu.
    Autor v článku uvádí, že se hala vedle nové galerie (zastřešení prodloužené Místecké) vejde. Je to ovšem jen o obrázku ve vizualizaci nebo je to s dodržením všech norem (které sám někdy považuji za příliš demagogické)?
    Vytvořit AI vizulalizace, na kterých jsou líbivé obrázky opravené haly, které ale nijak nekorespondují s realitou přimknuté čtyřpruhové komunikace je jednoduché, ale asi by to muselo vypadat trochu jinak. Ze strany Místecké by musela být hala „zazděna“ , přístup by musel být ze strany od kolejí, po zbourání přístavby. Dost těžko by se řešil přístup pro dopravní obsluhu. Jednou teoretickou možností je přístup z rampy z Frýdlantských mostů, kde zase narážíme na realizovatelnost a to nejen dle norem ale i z pohledu místa, druhou možností je nějaká komunikace, která by se odpojovala z budoucího BUS kolektoru v místech bývalého stadionu Kotase, ta by ale zase křížila vstup do podchodu pod tratí….

    To se mi líbí 23 To se mi nelíbí 3
  • Brzda 13.05.2026  ●  09:59

    @Martin [msstavby.cz]: Jo, bytový projekt se dá udělat z ledasčeho. Příklady najdeme i u nás, třeba Kolbenku v Praze, Novou Zbrojovku v Brně nebo Smetanka park v Olomouci. Článek je ale o hale mezi komunikací dálničního typu a vícekolejnou železniční cestou. Tím neříkám, že jsem automaticky pro bourání – viz můj předchozí post…..

    To se mi líbí 9 To se mi nelíbí 3
  • Matt 13.05.2026  ●  11:02

    Celá ta oblast měla/má neskutečnou šanci na lepší proměnu. Frýdlantské mosty jsou takový kočkopes, ale Tatran zatím stále stojí a bylo by fajn toho využít a ne jen plácnout do centra města dálnici. Aut bude zřejmě sice přibývat, ale má to být ta správná cesta? Chceme více aut v centru a ne je spíše z centra odvádět. Do haly a okolí by se každopádně muselo hodně sáhnout a vizualizace samozřejmě nevypadají vůbec špatně. Stodoní umírá, ne-li již umřela a nějaký další klubový prostor by nebyl k zahození. Barrák v přívoze má pořád plno. U této haly by ale bylo potřeba doplnit dobrou vzduchotechniku. V mých studentských letech jsem chodil do Tatranu na brigádu pokládat krycí plochu před koncerty a v létě se tam nedalo dýchat a to ještě ani koncert nezačal. Ventilace jen otevřenými dveřmi do rušné ulice. Některé věci tam zůstaly od doby, kdy se to postavilo a je to škoda. Majitel ale už asi na tom zájem nemá, když dostane pozemky za Futurem :/

    To se mi líbí 9 To se mi nelíbí 6
  • D-r 13.05.2026  ●  11:15

    Je aspoň malá šance že halu zachovají?

    To se mi líbí 15 To se mi nelíbí 1
  • Brzda 13.05.2026  ●  13:29

    @Matt: Jak jsem psal, s Místeckou bohužel už nikdo nic moc dobrého neudělá a dostavba s překrytím je asi maximum možného. Nejde o více aut v centru, je to přivaděč k D1 / spojení D56-D1…..

    To se mi líbí 9 To se mi nelíbí 6
  • Liii 13.05.2026  ●  14:18

    Tatran by určitě stálo za to zachovat. Mohla by z toho být tržnice nebo hudební klub. Když se chce, všechno jde. Magistrát by se měl zamyslet a znovu to zvážit. Nedaleká jatka taky byly odsouzeny k demolici, protože „jinak to nejde“, teď je to jedna z nemnohých ozdob města.

    To se mi líbí 10 To se mi nelíbí 6
  • Jiří Hatoň 13.05.2026  ●  16:36

    Tatran určitě zachovat už jenom kvůli jeho nostalgii specifické architektuře a jeho dalším budoucnost využití… NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT NEBOURAT

    To se mi líbí 13 To se mi nelíbí 5
  • Pirats Hunter 13.05.2026  ●  17:57

    Nádherná prace AI, skvělé využití. Tuhle stavbu miluji od dob kdy jsem chodil na NHKG kde valeli Böhm, Medvecký, Novák a hlavně bůh Gerd Dietl, bohužel dnes je doba, že lidé se budou radeji hadat jestli tam bude lepší Billa nebo Lídl bo zadny jiny neni v okruhu jednoho kilometru. Čert Vem historii. Další smutný příběh.

    To se mi líbí 7 To se mi nelíbí 9
  • Brzda 13.05.2026  ●  20:46

    @Liii: Pokud vím, tak jatka měla být rekonstruována od začátku – měl to realizovat Bauhaus, který se na to vy5ral a naštěstí skončil tak, jak skončil.
    Chcete tam provozovat hudební klub? Tak to kupte. Nezlobte se na mě, ale tyto výkřiky jsou fakt o ničem.
    Web informuje o tom, že město požádalo o možnost halu zbourat. Bohužel se zde nepíše o tom, v jakém je hala stavu, zda proběhl nějaký audit, kdy se bude bourat a proč. Z těchto „neinformací“ tady pak jen spekulujeme co by, kdyby…..
    To vše říkám s tím, jak jsem již psal, že s nějakým bezhlavým bouráním také nesouhlasím.

    To se mi líbí 9 To se mi nelíbí 3
  • Hans 14.05.2026  ●  07:11

    @Brzda: Teď se zase vy nezlobte na mě, ale výkřiky typu “Chcete tam provozovat hudební klub? Tak to kupte.” jsou fakt o ničem. S takovou bych vám mohl argumentovat, že pokud chcete mít před domem asfaltovou cestu, tak ji kupte a postavte si ji. Město se mělo o Tatran starat jako řádný hospodář, což očividně nečinilo, a proto je v takovém stavu v jakém je. Tedy požadavek veřejnosti na zachování by byl zcela na místě.

    To se mi líbí 9 To se mi nelíbí 5
  • Martin [msstavby.cz] 14.05.2026  ●  07:31

    @Brzda: S AI obrázky osobně nejsem také moc spokojený a nerad je užívám (a úplně mne vytáčí jejich současná nadmíra užívání prakticky ve všem). Jednoduše však lze s nimi vytvořit představu, kterou sice lze popsat textem, ale ne všichni čtenáři mají představivost (respektive ani nečtou většinu textu).

    Co se týče dopravního napojení haly s případným využitím. Město nějak plánuje tuto lokalitu zastavět. Mluvilo se o urbanistické nebo architektonické soutěži, která měla byt již dávno vypsána. Nicméně co jsem viděl poslední rozpočet na rok 2026, tak u MAPPY v kolence arch. soutěže svítilo 0 Kč.

    Pokud však bude někdy lokalita v budoucnu zastavěna, bude muset být dopravně napojena a s tím by se obsloužila i hala. Jak netuším Ale bude to muset být ze strany od Místecké. Ze strany od Porážkové by připadal v úvahu tunel nebo most přes žel. trať. Což mě přivádí k tomu, že třetí etapa Místecké s napojením lokality Cingrův sad napočítá a už nyní se hrozím, jak tohle bude v budoucnu splácáno. Pokud vůbec (?).

    Osobně si však myslím, že ta plocha mezi Místeckou a žel. tratí bude dlouho prázdná a hala bude zbourána.

    Co se týče norem, které by se vztahovaly k teoretickému využití haly… To je teoretická rovina a záleželo by na konkrétní náplní. Nicméně v lokalitě se zvýší hluk u otevřených částí zastřešení. Je to podobné jako u vjezdových portálů do městských tunelů v Praze, kde je neskutečný hluk. Pozorovat to lze například tady https://maps.app.goo.gl/b8Kd4dXVmAHUU2Yn9,

    Dostala se ke mne i úvahu, která mi přijde velmi zajímavá, že střešní konstrukce by se dala rozebrat a přesunout a samozřejmě repasovat. Například na Černé louce by mohla tvořit krytý veřejný prostor.

    Dopadne to však tak, že hala se zbourá a město přijde o unikátní technickou stavbu. V ČR jsou pouze dvě stavby s tímto zastřešením.
    Lokalita se nezastaví. Naopak tam vznikne plno hluchých a nebezpečných míst. Zastřešení Místecké nebude tvořit živý veřejný prostor, jak je prezentován na vizualizacích. Není tam pro to potenciál. Pokud by tam nevznikla konkrétní sportoviště. A někdo pak přijde s další šílenou a předraženou lávkou vedoucí nad Místeckou a žel. tratí.

    To se mi líbí 10 To se mi nelíbí 2
  • Martin [msstavby.cz] 14.05.2026  ●  07:40

    @Martin [msstavby.cz]: Pro úplnost ještě doplním nějaké řešení z roku 2025, kde dopravní napojení je vedeno skrze plánované parkoviště pod Frýdlantskými mosty.

    https://www.msstavby.cz/wp-content/uploads/2025/08/galerie_mistecka_6.png

    https://www.msstavby.cz/ovastory-94-05-08-2025/

    To se mi líbí 0 To se mi nelíbí 0
  • Brzda 14.05.2026  ●  09:14

    @Hans: Srovnáváte trochu jabka a hrušky. Silnice je obecně prospěšná stavba a staví se tam, kde jsou potřeba. Hala je taky buď potřeba nebo ne. Pokud město vyhodnotí, že potřebná není, tak ji buď prodá tomu, kdo si myslí, že potřebná je a bude tam provozovat to, co podle něj jeho i halu uživí nebo se jí zbaví za minimální náklady. Případně je tady možnost zmíněná Martinem a tedy jiné smysluplné využití na novém místě…..

    To se mi líbí 4 To se mi nelíbí 3
  • Brzda 14.05.2026  ●  09:30

    @Martin [msstavby.cz]: Díky za rozumný komentář bez emocí.
    Myslím, že přestěhování původní konstrukce na smysluplnější místo by bylo asi nejvhodnějším win-win řešením. Využít konstrukci jako součást nějakého centrálního bodu budoucí čtvrti Žofinka by nemuselo být marné (jakési propojení mezi trojhalím a DOV).
    Co se celé lokality týká, tak vzhledem k umístění mezi komunikaci dálničního typu a vcelku vytíženou žel. trať to určitě nikdy na bydlení nebude. Pokud někdy dojde k zástavbě (o čemž teda taky pochybuju), tak snad jedině nějaké kanceláře. Teoreticky by se zde dal postavit justiční areál, který je plánován na místě bývalého Bauhausu a jeho okolí napojit na horní část galerie nad Místeckou jako nějaký park, který by částečně kompenzoval dopady dopravy, ale souhlasím, že to bude spíše mrtvé místo.
    Dopravně lze areál jednoduše napojit (jak jsem psal) přes budoucí BUS kolektor, i když je to jen polovičaté řešení (napojení jen z jednoho směru).

    To se mi líbí 12 To se mi nelíbí 2
  • Martin [msstavby.cz] 15.05.2026  ●  13:58

    @Brzda: BUS kolektor právě řeší příjezd jen z jedné strany a netroufám si říct, jak by se k tomu případně stavěli IZS. Ono ostatně vyvolává i otázky, jak napojit lokalitu skladů Budoucnost. TO místo má potenciál. Ale je napojen jen z okružní křižovatky na Hornopolní. https://mapy.com/s/nabogepepu

    Justiční areál by zde byl zajímavý. Skvělé dopravní napojení. Doslova by zde v menší míře a bez podesty zapadl Justiční palác v Paříži :))))
    https://www.archdaily.com/884074/paris-courthouse-renzo-piano-building-workshop

    To se mi líbí 1 To se mi nelíbí 1
  • Brzda 15.05.2026  ●  18:33

    Když už jsme v té debatě o dopravním napojení, tak pro zájemce – 20. května proběhne na toto téma debata v gongu:

    https://www.novinky.cz/clanek/domaci-zpravy-moravskoslezsky-kraj-ostrava-na-rozcesti-miliardove-projekty-brzdi-klicova-dopravni-rozhodnuti-40578369

    To se mi líbí 5 To se mi nelíbí 1
  • Vítek 16.05.2026  ●  14:45

    Brzda: držím palce Ostravě, ať se podaří najít a prosadit rozumnější řešení než to co je navrženo u haly Tatran!

    To se mi líbí 3 To se mi nelíbí 2
  • Brzda 28.05.2026  ●  07:35

    Dostavba Místecké opět posunuta, viz první reportáž….. https://www.ceskatelevize.cz/porady/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/426231100030527/

    To se mi líbí 0 To se mi nelíbí 0

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Web používá Akismet ke snížení množství spamu. Zjistěte, jak jsou zpracovávány údaje z komentářů.