Viadukty na silnici I/11 Stavbou roku

Na partnerském webu Patriot magazín byly zveřejněny výsledky soutěže Stavba roku.

Další prestižní ocenění pro náš kraj! V celonárodní soutěži Stavba roku 2017 uspěly dva silniční viadukty u Opavy, které jsou součástí významného severomoravského silničního tahu v trase Opava – Ostrava – Mosty u Jablunkova. Titul Stavba roku 2017 získala také rekonstrukce radnice a knihovny v Kardašově Řečici, úprava Tyršových sadů v Pardubicích, přestavba kotelny na sídlo Bosche v Praze a úpravy Galerie moderního umění v Hradci Králové. „Porotci neměli vždy jednotné názory, ale diskusí jsme se většinou dostali k jednomyslnému závěru. Stavby, které získávají titul, si o to tak nějak řeknou samy. Svou jasností, osobitostí, suverenitou,“ uvedla předsedkyně poroty Radomíra Sedláková.

Do letošního ročníku soutěže přišlo 52 přihlášek, tedy o třináct méně než v loňském rekordním roce. Podle porotců to bylo z velké části způsobeno poklesem českého stavebnictví v loňském roce. Osmičlenná odborná porota z nich nominovala 15 staveb v Česku a tři v zahraničí. V hlasování veřejnosti zvítězila radnice v Kardašově Řečici. Titul Zahraniční stavba roku získaly vodní dílo Želiezovce v Levicích na Slovensku a budova Warsaw Spire v polském hlavním městě. Titul mohly získat nové i rekonstruované budovy, urbanistické realizace veřejného prostoru, úpravy krajiny, pozemní bytové i nebytové budovy, dopravní a inženýrské stavby i specifická stavební díla. Podmínkou pro přihlášku do soutěže bylo dokončení a uvedení do provozu nebo zkolaudování do konce letošního května.

Unikátní konstrukce z oceli a betonu

Dva silniční viadukty přes údolí potoků Hrabyňka a Kremlice u Opavy na silnici I/11 měří 327, respektive 526 metrů. Porota u nich ocenila především nápaditě řešenou konstrukci ocelobetonových nosníků se zřetelem k citlivému zasazení do přírodního rámce.

Silnice I/11 je součástí významného severomoravského silničního tahu v trase Opava – Ostrava – Mosty u Jablunkova a zajišťuje také spojení se Slovenskem. Výstavba nové komunikace včetně obou mostů byla důležitá z toho důvodu, že stávající komunikace mezi Opavou a Ostravou již nevyhovovala z kapacitního ani bezpečnostního hlediska. Nová trasa umožní odvést dopravu z obcí Hrabyně, Velká Polom a Josefovice. Celé území, kterým vede, je poměrně členité. Hlavní trasa křižuje hluboká údolí i menší rokle s trvalými či občasnými vodotečemi, křížení se stávajícími komunikacemi je řešeno mimoúrovňově.

Oba viadukty mají podobné uspořádání a oba byly stavěny podobnou technologií. „Ocelová konstrukce byla postupně sestavena za opěrami a následně byla vysunuta do projektované polohy. Pro oba jízdní směry byla navržena jedna nosná konstrukce tvořená spřaženým ocelobetonovým komorovým nosníkem se široce vyloženými konzolami. Komorový nosník je sestaven z ocelového koryta a betonové desky,“ popsali stavby organizátoři soutěže.

Konstrukční řešení vychází z uspořádání mostu přes Lochkovské údolí postaveném na Silničním okruhu kolem Prahy. Od tohoto mostu se však liší tvarem vnějších podélníků a mostovkové desky. Most přes údolí potoka Hrabyňka o celkové délce 327 metrů přemosťuje hluboké údolí. Viadukt přes údolí potoka Kremlice je největší mostní objekt na stavbě silnice I/11 s délkou přemostění 526,4 metrů a s obloukem o rozpětí 180 metrů a vzepětí 40 metrů. Výsledky 25. ročníku soutěže Stavba roku vyhlásila Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství ve čtvrtek 5. října na slavnostním večeru v pražské Betlémské kapli.

zdroj: patriotmagazin.cz

Související články

  • žádné související články, zkuste tagy pod nadpisem..

Komentáře

  1. Aleš :

    A ta opěrná gabionová stěna, která se o pár set metrů dál zřítila, stavbou roku nebude??? Kýho výra…

    Thumb up 5 Thumb down 6
  2. Rýša :

    Taky si myslím, že o viaduktech na této silnici, kde se zřítila stěna, měli raději pomlčet. https://ostrava.idnes.cz/u-nove-silnice-se-zritila-cast-operne-zdi-fp3-/ostrava-zpravy.aspx?c=A170920_081703_ostrava-zpravy_sme
    Takže jen doufejme, že tyto stavby roku nedopadnou podobně jako ostravská zvlněná D1 nebo nedej bože jako ta stěna.

    Thumb up 5 Thumb down 5
  3. Martin z Ostravy :

    Třídá silnice se značí římskou číslicí, číslo silnice pak arabskou čislicí. V článku je to dobře, tak nechápu, proč to někdo opíše špatně.

    Most je to pěkný a o jeho výdrž bych se nebál. Škoda, že u nás není zvykem u takových staveb dělat odpočívku, jako je to třeba na slovenské D3.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  4. Cíťa :

    Ironie jako blázen! :D To si ale pište, že nějaké problémy se ještě vyskytnou, když tuto stavbu stavěla ostravské divize Eurovie – bývalá ODS (Dopravní stavby Ostravy) – totální banda podvodníků, tunelářů a zločinců! Evidentně si vzali příklad ze svého jmenovce z politiky! :P

    Thumb up 4 Thumb down 6
  5. Luděk :

    Cíťa: Most nestavěla Eurovie

    Thumb up 4 Thumb down 0
  6. Luděk :

    Doplním, že mosty stavěla Skanska společně s Firestou.

    Thumb up 3 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.