Nová kolonie

yaa_2014I letos mladí architekti soutěžili v Young Architect Awards. Soutěž je určena studentům či absolventům oborů architektury, urbanismu, krajinářské a zahradní architektury, ale i autodidaktům praktikujícím v oboru. Během několika následujících týdnů vám podrobně představíme ty přihlášené práce, které se týkají míst v našem regionu.

 

Projekt Nová kolonie 100 000 m2 | Petr Kalivoda, Ko Tsuji

Krajina
Ostrava, která byla vybudována průmyslníky a inženýry na zelené louce, sestávala z dvou typů krajin: z monumentální průmyslové, tvořené komplexními areály ze železa a cihel, a v kontrastu k ní z otevřených volných prostor tvořených pozůstatky zemědělské půdy. Od průmyslového útlumu se však tyto dvě krajiny začínají vytrácet. Továrny jsou rozebírány či měněny na skanzeny. Zpřístupňuje se jen to, co je již dávno mrtvé. Na místech zbořených podniků v důsledku ekonomické náročnosti zůstávají holé pláně. Více či méně úspěšné průmyslové zóny vznikají na zbytcích zemědělské půdy, kde jsou pozemky krájeny tak jako všude jinde. Monumentalitu a komplexitu nahrazuje vesměs prázdná masivita. Podobný osud čeká pravděpodobně i areál továrny na dehet J. Rutgerse (bývalá Deza) v Ostravě-Zábřehu.

Kolonie
Tvorba industriálního města v 19. století neměla valný vztah k historickému jádru. Nová centra tvořily doly a hutě obklopené dělnickými koloniemi. Tyto byly vzájemně propojeny systémem železnice, plynovodů, důlních chodeb atd.

Projekt Nová kolonie 100 000 m2
Spojení
Výjimečnost Ostravy neleží pouze v její charakteristické městské krajině, ale i v unikátnosti principu systému – je to jedinečný systém vzájemně spolupracujících areálů (uhlí – doly – železárny – chemický průmysl atd.). Náš návrh proto reflektuje stávající napojení na infrastrukturu s využitím jejího potenciálu a možnosti nových spojení, tak aby postupně se proměňující průmyslové areály byly nadále propojeny (pokud možno fyzicky i programově). Novým prvkem je síť lávek a veřejných prostorů nad areálem válcovny. Jedná se o extrapolaci podzemní krajiny Ostravy, novou typologii veřejných prostor kopírujících důlní galerie a šachty. Stávající železniční trať je využita pro novou tramvajovou trať a cyklostezku – tyto jsou přímými spojeními s dalšími areály (Vítkovice, Karolina, Svinov).

Nová Kolonie
Na pozemku bývalé továrny navrhujeme novou soběstačnou kolonii (viz schéma navržený program) na pragmatické mřížce. Vysoká kontaminace půdy si žádá efektivní využití pozemku, a proto je zvolena kompaktní lineární hmota. Takto zastavěná část předpokládá únosné náklady pro dekontaminaci ex situ, zbylá část areálu je dekontaminována postupně pomalu bující přírodou a vznikem nové krajiny. Hlavní hmota kopíruje původní osu továrny (paralelně s železnicí), umožňuje vybudování logistického centra s napojením na železnici a na městský okruh při severní hranici pozemku. Na opačné straně logistického centra se nachází hustá lineární zástavba z bloků 45 metrů krát 45 variabilních programů. Stávající budovy jsou transformovány na veřejné stavby, tím je dosažena monumentální podoba kolonie, která je v měřítku k okolí.

Osa východ–západ
Osa je tvořena v místech původní osy továrny – při střetnutí sítě lávek, přírodní části a monumentální hmoty. Tvoří ji velkorysá promenáda s tramvajovou tratí, zároveň je hlavním živým prostorem, korzem.

Pro informace o dalším ročníku sledujte náš web, nebo přímo yaa.cz.

Související články


Komentáře

  1. Dubiňák :

    to chce autor nahánět menšiny a dolních 10 miliónů občanů do plechových ubytoven? ;)

    Thumb up 0 Thumb down 4
  2. aggu :

    Dubiňák: Ehm, trapné.
    Jinak k návrhu: „zbylá část areálu je dekontaminována postupně pomalu bující přírodou a vznikem nové krajiny“. To je samozřejmě úplná blbost. Tahle lokalita se vyčistit musí a bude na vyčištění pekelně drahá. V současné době se horko těžko zajišťuje ochrana zdroje velmi kvalitní podzemní vody v Nové Vsi před tím neřádstvem.
    Ty lávky samozřejmě sanační práce velmi efektivně zkomplikují. Jinak se mi ten nápad (povrchový systém lávek jako inverzní obraz k chodbám dolu) hrozně líbí, dovedu si ho živě představit třeba u DOV nad Místeckou nebo okolo Frýdlantů, kde nám předkové zanechali urbanistický chlív pro změnu na povrchu.
    I repas železnice (v tomhle případě staré vlečky) je super nápad. Ideálně ale pro S-Bahn. Před tím rybníčkem stále vede starý vysoký násyp trati, směr Svinov.
    Logistické centrum bych tam netahal. Jsme v optickém středu města, uvnitř městského okruhu. Vyčistit a zastavět.
    Kdo si chce čuchnout k minulosti Dezy, může se projít kolem rybníčku pod svahem za Bedřiškou. Jsou i takoví, kteří z té vody tahají „něco-jako-ryby“. Bon apetit.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  3. acdlcia [msstavby.cz] :

    Tato plocha by někdy v budoucnu mohla najít smysluplné využití, ale tomu bude předcházet ještě spousta práce. Tento projekt zachování starých hal s tím ze se bude chodit po lávkách aby se nemuselo brodit v dehtu ovšem nic neřeší.

    Thumb up 1 Thumb down 1
  4. j.ree :

    Souhlasim vicemene s aggu, vycistit, sanovat a zastavet. pokud bych mel tu moznost a bylo by to vhledem k minulosti oblasti mozne, tak bych vzniklou „louku“ pretvoril na parcely pro stavbu rodinnych domu, kousek mista bych nechal pro baraky, trochu mista pro mestske sluzby a nejakou komerci. Vlecka by se treba dala rekonstruovat na tramvajovou trat. Samozrejme bych nechal do projektu zakomponovat nejaky vetsi park.

    Pokud by vyse uvedene nebylo realizovatelne, tak bych tam rad videl nejaky zabavni park. Nemusi to byt hned Six flags, ale neco takoveho :) PS: pro negativni argumentare: v Polsku, v Katowicich funguje Slaskie Wesole miasteczko …

    Thumb up 3 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.