Hlavní nádraží – opět

Město Ostrava 11. srpna 2022 prezentovala v prostorách MAPPA v centru Ostravy 14 dní starý návrh úpravy předprostoru hlavního nádraží v Ostravě.

Máme měsíc říjen a MAPPA Ostrava na svých facebookových stránkách prezentovala snímky z pracovní schůzky, kde jsme mohli vidět opět jinou podobu předprostoru. Dle zveřejněných snímků ve více variantách.

A zatímco jsme v srpnu mohli vidět snahu o zachování dominantního a architektonicky cenného přístřešku s obrovským schodištěm do podzemních prostor. Nyní máme variantu, kde přístřešek zcela zmizel a místo něj je před stávající budovu hlavního nádraží navrhována budova další.

Správa železnic má zpracovanou dokumentaci v určitém stupni a žádá již o povolení. Ostrava zatím neví, jaký přednádražní prostor chce a je velmi daleko od zpracování projektu. Návrhy Ostravy vždy masivně zasahovaly do projektu Správy železnic a vzájemně se ovlivňují.

Požadavek města na zřízení podchodů namísto současných nadchodů a roky neřešení navazujícího prostoru u výstupu podchodů se nyní projevují.

Související články


Komentáře

  1. Vítek :

    Bohužel železnice na území města Ostravy a její okolí je jeden velký nepořádek. Vlakem jezdím tak jednou za rok a v průběhu desetiletí nevidím žádný posun k lepšímu.
    Hlavní nádraží bylo pojato v moderním stylu své doby a po přestavbě se jeho ucelený vzhled asi vytratí. Nerozumím sdělení, že město požaduje podchody. Kdo konkrétně takto rozhodl? Zastupitelstvo? Rada? Anonymní odborník?

    Thumb up 11 Thumb down 1
  2. Pavel :

    Myslím, že kdo chce moc, nemívá nic. Když koukneme na přednádražní prostor v Amsterdamu (https://images.app.goo.gl/TXWFc8LM6KexRYAS8), v Kodani (https://images.app.goo.gl/7RZjGsiniFUyedgH6), v Curychu (https://images.app.goo.gl/dwq92QPEZxZEn4Ym7) nebo třeba v Norimberku (https://images.app.goo.gl/n67cFKaXqUGZeoz87), neuvidíme žádný architektonický zázrak, přesto má člověk po východu z nádraží pocit, že vstupuje do civilizace. Přednádraží má být co nejpraktičtější, co nejpřehlednější, bez bariér.

    Thumb up 17 Thumb down 0
  3. NPete :

    Hlavně že zrovna renovují pojízdné schody a střechu na 2.nastupisti

    Thumb up 12 Thumb down 0
  4. thvari :

    Přístřešek tam zůstane. Jak to nakonec bude vypadat se ještě uvidí, bylo by možná dobré zmínit, že nápad natáhnout podchody před budovu, na což tyto návrhy musí reagovat, bylo rozhodnutí Správy železnic, která si chtěla ušetřit práci a komplikace, které by jí způsobilo, kdyby podchody ústily do výpravní budovy, která je jejich majetkem.

    Thumb up 3 Thumb down 6
  5. Jakub FM :

    Za mě nejhezčí varianta.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  6. David :

    Pavel: Kdyby jen pojízdné schody, nebo střechu… Ale oni 2. nástupiště mění komplet, a na jiných nástupištích se pro změnu mění komplet celé okna… Vždyť to ty vole proboha nedává smysl… Tohle není investice v rámci desítek tisíc, ale v rámci milionů… A proč? Na jak dlouho, než se to zase rozkope???

    Thumb up 6 Thumb down 0
  7. David :

    Pavel: Edit: Sorry, komplet mění 4. nástupiště, nikoli druhé… Ale to je jedno… Pointa zůstává stejná.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  8. Michal :

    Tu únavnou poznámku o podchodu máme, teď bych ještě poprosil o 157. poznámku o vředu města.

    Thumb up 4 Thumb down 10
  9. Dr. Kohn :

    David: Aha, takže jelikož SŽDC chce opravit nádraží, na jehož opravu ještě nemá ani schávlené peníze, takže je možné že se to začne dělat tak za 15 let, tak dneska už nebudeme měnit okna? Hmmm, tak už vím proč to u nás vypadá tak, jak vypadá.

    Thumb up 6 Thumb down 8
  10. Hans :

    To je p*čovina.

    Sorry not sorry -normálně se takhle na veřejnosti nevyjadřuju, ale tohle přesahuje možnosti slušného chování. Dokud se neustoupí od podchodů, budou vznikat jen a jen problémy. Nadchody zachovávají původní smysluplný návrh nádraží, dají se jednoduše rekonstruovat/znovu postavit, zjednodušila by se tím komunikace se Správou železnic… Proč měnit něco co funguje?

    Ale to už je takový ostravský kolorit. Předpokládám, že až bude potřeba zrekonstruovat Novou radnici, město se rozhodne radši zbourat vyhlídkovou věž a místo ní vyhloubit vyhlídkovou šachtu (která bude beztak lépe reprezentovat hornickou historii Ostravy).

    Druhým vysvětlením budiž, že ostraváci jsou tuneláři – to jak doslovně, tak i obrazně.

    Thumb up 8 Thumb down 8
  11. Dan :

    Nasel jsem si cas a podival se na fotografie, ktere publikovala MAPPA. Prekvapila me veta v prispevku „Tentokrát se sešli zástupci města, členové týmu Casua zpracovávající studii, nezávislí odborníci i aktivní veřejnost.“

    Ta aktivni verejnost? To je prosim kdo? Poznal jsem dobre toho youtubera z videi o Ostrave?

    Thumb up 2 Thumb down 0
  12. thvari :

    Dan: ano, přijal jsem tam pozvání. proč se ptáte?

    Thumb up 3 Thumb down 1
  13. Martin [msstavby.cz] :

    Dr. Kohn: Přestavba celého železničního uzlu je plánována na období let 2025-2033. V listopadu roku 2021 centrální komise ministerstva dopravy schválila projekt navýšený na 25 miliard korun, který se tak po finanční stránce míjí s dosavadními projekty na české železnici. Tady se nebavíme o horizontu 15 let. Ale bližších jednotek.

    Vítek: Požadavek podchodů byl vznesen primátorem Ostravy a jeho týmem. To zaznělo na besedě v Centru Pant. https://www.msstavby.cz/ovastory-86-12-09-2022/

    Thumb up 6 Thumb down 6
  14. Meister_War.py :

    Nechápu, co se to sakra děje. Copak Ostrava neví, co chce?

    V roce 2015 řekne Ostrava SŽDC, že chce podchody a jak to přesně chce. Tak SŽDC si objedná konzultační firmu a začne zpracovávat povolení a dokumentaci. Pak SŽDC o více než pět let později přijde a řekne, že už za pár let vlastně může začít stavět a že je všechno připravené. A co Ostrava?

    Na magistrátu začnou zmatkovat, vzduchem začnou létat papíry a nastane totální chaos. Celých pět let se nic neřešilo a teď přichází Ostrava s křížkem po funusu, že to vlastně chce docela jinak i když už se dávno počítá s dřívějším stanoviskem města.

    Město pak v létě odprezentuje nějakou svou vizi, kde chce chránit původní architektonické prvky a nějakým šetrným způsobem integrovat nová řešení a podchody do prostoru přednádraží. Jen aby pak o pár měsíců později na podzim představili úplně jinou vizi, kde vlastně celé přednádraží bezohledně vybourají a před výpravní budovu nasadí obrovskou betonovou škatuli. To si dělá vedení Ostravy srandu, že jsou tak neschopní?

    Thumb up 11 Thumb down 0
  15. Petr :

    Meister_War.py: tak prioritou jsou evidentně koncertní síň a černá kostka, na jiné věci nezbývá vedení čas, Cyril se na to už definitivně vy*ral, a mappa řeší puntíky na chodníku – jediný kdo má nějaký tah na branku je pan Witosz, ale na všechno stačit bohužel nemůže

    Thumb up 4 Thumb down 4
  16. Jarrek :

    Někdy si říkám, že je dobře, že se nenajdou prachy, viz třeba kruháč na náměstí republiky, toho už se snad nedožiju. A hlavní? Co do počtu lidí vede Svinov.Posledních 30 let je hlavní taková prezentace politické reprezentace ve spojení s SŽDC. Neustále vylepšování prošustrované snad už stovky milionů, aby se nakonec vznikl nějaký architektonický paskvil. A stále platí tam kde teče beton tečou prachy. Naštěstí se fakt dá jezdit pohodlně i z jiných nádraží u nás, protože když se na to ty prachy náhodou najdou, na x let to bude staveniště. Za mě je stávající stav, když se bude udržovat absolutně dostačující a peníze bych prošustroval za jiné akce.

    Thumb up 1 Thumb down 3
  17. Ilona Rozehnalová :

    Dobrý den, bohužel doděláváme knihu a nemám tolik prostoru sledovat diskuse, vidím ale, že se tu rozproudila debata o tématu hlavního nádraží, což je dobře. Když už se ale debata otevře, proč jste neoslovili MAPPA, aby vás seznámila s tím, jaký je aktuální stav? Jistě by vám dodali informace, které jsou tady aktuálně prezentovány tak trochu alá detektivka (objevily se fotky, podívejte, co se děje špatného). Přece pokud byste se dotázali Mappa, o níž víte z veřejných debat o nádraží, že procesuje dialog s Casuou ohledně podoby přednádražního prostoru, zcela jistě by vám odpověděli a dodali aktuální informace, které by diskusi posloužily lépe než dvě fotky z internetu.

    Jelikož se po prezentaci v Mappě v červnu rozhořela debata o podchodech, pergole a celkové koncepci přednádražního prostoru, svolala Mappa s městem setkání, tzv. focus group, na kterou jsme byli pozváni s Martinem Strakošem a Milenou Vitoulovou. Vedla se otevřená diskuse, ve které zazněly z naší strany i názory, jež tady také u některých lidí čtu. Podchody prosazovalo město, SŽDC původně pracovalo s variantou nadchod nebo podchod. Záměr umístit podchody do výpravní budovy, což by bylo logické, byl podle vyjádření SŽDC opuštěn ze statických důvodů. Jako nejjednodušší cesta byla vybrána varianta podchody před výpravní budovu, což vnímám jako chybu. Nejjednodušší cesta není mnohdy ta smysluplná. Problém je, že toto se již nedá zrušit, rozhodnutí umístit podchody před budovu, neboť tato věc je navázána na celý projekt rekonstrukce železničního uzlu a tam je to již před územkem.

    Aktuálně se hledá řešení, které by co nejméně poškodilo současný výraz nádraží a co nejlépe pracovalo s možností rozvoje celé lokality. Jako přínosné vnímám, že se upustilo od nacpání muzea dopravy do prostoru vedle nádraží, což jsme kritizovali, a začalo se uvažovat o tom, že by se lokalita propojila urbanisticky s přívozským náměstím (nyní je tam bariéra průmyslové zóny). Tuhle úvahu – propojit a dostavět – považuji v celé diskusi za zásadní, pozitivní posun.

    Co se týče pergoly, řešila se varianta jejího ponechání nebo odstranění. Ve chvíli, kdy přibude nový terminál a tím se zcela změní dopravní situace, nastavení pergoly nebude sedět s novým dopravním řešením (pergola byla navržena tak, aby se člověk dostal suchou nohou z dopravního prostředku do výpravní budovy). My jsme za pergolu v minulosti bojovali, když měla být odstraněna při předchozí rekonstrukci. Dnes ale, když se podíváme na to, jak s ní pracuje Casua ve svém návrhu, tak to protažení sloupů do -1 a celkový výraz je otázkou, zda je nosný. Je otázkou, jak to řešit. Víte, za mě by byla ideální architektonická soutěž, která by zpracovala prostor s výpravní budovou, ale přemýšlela by i o napojení na náměstí. Jenže problém je, že toto již nelze časově stihnout, protože velice brzy by již měly být před výpravní budovou východy podchodů. Do té doby se musí učinit nějaké rozhodnutí ohledně toho, jak vyřešit prostor kolem nich. Můžeme diskutovat o tom, že je škoda, že se na tento úkol nenapřelo v minulosti více energie a pozornosti, s čímž souhlasím, ale dnes už s tím nelze nic dělat, nelze to vrátit. My jsem účast v té focus group přijali, neboť proces administruje Mappa, která vnímá argumenty a pracuje s nimi – velmi pozitivní zkušenost máme již z diskusí kolem náměstí Beneše aj. My předkládáme argumenty, jsme kritičtí, je důležité, aby ty argumenty zazněly otevřeně a aby se Mappa pokusila je vstřebat a pracovat s územím spolu s Casua co nejlépe.

    Co se týče té „krabice“ před výpravní budovou, prosím, je to pouze vizualizace, která řeší, zda by variantou k upravené pergole, zastřešenému předprostoru, nebyla přístavba výpravní budovy. Myslím, že tady na profesním webu každý ví, jaká jsou úskalí hodnocení něčeho na základě dvou fotek.

    Proto bych byla ráda, abyste v případě, že chcete pokračovat v takto zásadní diskusi, příště před zveřejněním fotek z facebooku Mappa ještě oslovili Mappu s tím, ať vám sdělí aktuální informace, které jsou pro diskusi relevantní.

    Ilona

    Thumb up 11 Thumb down 4
  18. Dr. Kohn :

    Ilona Rozehnalová: Relevantní diskuse? Na tomto webu? Asi čekáte moc…. tady je to jen politická agitka.

    Thumb up 7 Thumb down 11
  19. Martin [msstavby.cz] :

    Ilona Rozehnalová: Tento článek je jen doplněk celého dění kolem předprostoru hlavního nádraží. Věřím, že tohle není článek poslední.
    Pokud MAPPA nechce, aby bylo na zveřejněné fotografie reagováno, neměla by je sdílet. MAPPA je víceméně v tomto případě obětí města a jeho dlouhodobých nekoordinovaných kroků.
    V létě jsme opět měli velkou show v prostorách MAPPY, kde se ukázal 14 dní starý záměr, který ani nebyl konzultován s tím hlavním subjektem, Správou železnic. Vzniklo plno PR fotografií, nějaké reportáže…. Neuplyne ani pár měsíců a je opět VĚŘEJNĚ ukázán jiný návrh. Co si má občan z toho vzít? K čemu jsou pak prezentace v prostorách MAPPA, když je pak vše jinak? Tento přístup ukazuje na to, jak vlastně město neví, co v tom prostoru chce, byť na řešení mělo několik let.

    „Jelikož se po prezentaci v Mappě v červnu rozhořela debata o podchodech, pergole a celkové koncepci přednádražního prostoru, svolala Mappa s městem setkání, tzv. focus group“

    Sama jste vystihla problém. MAPPA v červnu svolala… Město však požadovalo podchody již v roce 2018. A nyní, až se ukáže, že požadavek na podchody byl nedomyšlený a město téměř čtyři roky neřešilo důsledky svého rozhodnutí, vytvoří se pracovní skupina. Namísto toho přišlo s návrhem, který tak masivně zasahuje do již projednáváné dok., že to ovlivňuje projekt celého uzlu.

    Proč se návaznost na vyústění podchodu neřešila dříve, i bez MAPPY?
    Proč pracovní skupina nebyla již po vyhlášení výsledků na řešitele přednádražního prostoru?
    Proč to bylo až tehdy, když druhá strana řekla, že to je průser?

    Vám opravdu přijde čtyřletá nečinnost v pořádku? Dodám, že veřejné dostupná dok., kdy bylo vidět i řešení vyústění podchodu před objektem byla veřejně dostupná již před rokem. Dokonce se ve veřejném prostoru začaly objevovat zmínky, že podchody chtěla Správa železnic. Celý postup, nebo spíše nečinnost, je výsměch obyvatelům, odborné veřejnosti (která se v povolování staveb vyzná), ale i Správě železnic jako důležitému partnerovi při přípravě a realizace projektu. Přijde mi, že jako osoba, která se veřejně vyjadřuje k architektuře a urbanismu, by měla vidět, jak je to celé neuchopené, nezvládnuté vzhledem k povolovacímu procesu a projektové přípravě staveb.

    My se díváme na celý záměr v kontextu, ne pouze ne aktuální schůzky svolané MAPPOU. Celé to je hašení problému, který nejde uhasit a jede se už pouze na to, aby z toho problému byl malý problém. Což tak nějak všichni věděli i na oné schůzi, že? :)

    Ještě k těm vašim poznámkám, že byste ráda udělala diskuze, texty, více sledovala dění, ale máte hodně práce nebo řešíte osobní věci, tak na to nemáte čas. Nejste jediná osoba, co musí řešit osobní strasti, děje se to všem. Osobně jsem posledního půl roku byl téměř každý den v LDN u blízké osoby. Asi chápete, že to nejen časově, ale i psychicky náročné. Pak to vaše úkolování koho máme oslovit, jak máme text napsat, co máme vůbec publikovat a kolikrát je z mé strany bráno poněkud úsměvné. Navíc se snažíme obsáhnout celý kraj.

    Dr. Kohn: Ano, ty jsi příklad toho, co diskutuje stylem „tady je to jen politická agitka“.

    Thumb up 13 Thumb down 8
  20. S200 :

    Řešení by bylo jednoduché, vrátit se k nadchodům (nevím, zda to je ještě akceptovatelné ze strany Správy železnic). Pak by odpadlo vymýšlení nevymyslitelného.

    Thumb up 7 Thumb down 3
  21. Cyklista :

    S200: Nejlepší by asi byla kombinace obojího, společně se smysluplným využitím vnitřních prostor . Ale to není úvaha na pár týdnů….

    Thumb up 0 Thumb down 2
  22. Dr. Kohn :

    Martin [msstavby.cz]: Vaše osobní útoky na mou osobu nebudu komentovat.

    A k tomu že se poslední 4 roky nic nedělo není pravda. Bylo nespočet studií a návrhů jak zkloubit muzeum dopravy a dopravní terminál do jednoho území v předprostoru nádraží. Několika setkání jsem se i dokonce osobně účastnil.

    A z toho co píšete „Pokud MAPPA nechce, aby bylo na zveřejněné fotografie reagováno, neměla by je sdílet.“. Čili když MAPPA nenapíše ke každému mediálnímu sdělení rozsáhlý elaborát co a jak je myšleno, tak to nemá raději zveřejňovat nic, ano? Takto to tady probíhalo uplynulých 30 let. A opravdu to nebylo dobře. Takže za mne je MAPPA nejlepší počin poslední doby.

    Thumb up 10 Thumb down 5
  23. thvari :

    S200: Tak to by bylo asi to, co chceme všichni, bohužel to ze strany SŽ už možné není. Tvrdí, že kdyby se to opět začalo předělávat zpět na nadchody, zmařilo by to celou jejich investici.

    Thumb up 1 Thumb down 8
  24. Dr. Kohn :

    thvari: Všichni to rozhodně nechceme. Za mě jsou podchody přínosnější než nadchody. Je to zkrácení cesty vlak – mhd. Ano, po postavení nových zastávek to sice již takové zkrácení nebude, protože zastávky budou dále. Ale i tak je to jednoznačné zlepšení současného stavu.

    Thumb up 7 Thumb down 6
  25. S200 :

    Dr. Kohn: OK, ale v tom případě je jediným rozumným řešením zbourání budovy, která vybudováním podchodů ztratí svůj význam, a postavení nové.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  26. Ilona Rozehnalová :

    Martin [msstavby.cz]: Dobrý den, berete jako „úkolování“ pozastavení se nad tím, proč jste neoslovili Mappa pro vyjádření, v jaké fázi je přemýšlení o hlavním nádraží? Opravdu nechápu, proč je problém označit třeba Mappa na twitteru nebo na fb pod oněmi fotkami s dotazem, zda se nějak změnil projekt nebo proč se objevily tyto fotografie, jaký je výstup z té schůzky, o které psali atd. To je práce, která Vám zabere minutu. Je mi líto, že máte taky osobní starosti. Ale přece jen, položit dotaz na sociální síti, což zabere minutu, ve chvíli, kdy připravuji článek na web, který zabere víc jak pár minut, mi nepřijde nerealizovatelné. Už jsem Vám to sem psala – pro mě je nesrozumitelné, proč to neuděláte, proč ten dotaz nejprve nepoložíte, než tady něco zveřejníte. Můžete mi prosím na tuto otázku konkrétně odpovědět? Moc děkuji, Ilona

    Thumb up 16 Thumb down 5
  27. Martin [msstavby.cz] :

    Ilona Rozehnalová: Nepotřebuji PR korekturou prošlá vyjádření, když mám informace přímo od více zdrojů, které jsou zainteresovány. Tak jako v jiných projektech.

    Jako úkolování beru váš závěr, ne dotaz.“ Proto bych byla ráda, abyste v případě, že chcete pokračovat v takto zásadní diskusi, příště před zveřejněním fotek z facebooku Mappa ještě oslovili Mappu s tím, ať vám sdělí aktuální informace, které jsou pro diskusi relevantní.”

    Ale co vím, nejsme sami, co dostávají takové domácí úkoly. Odpovědi na většinu otázek jsem se samozřejmě nedočkal :)

    Dr. Kohn: Píšeš zde něco o relevantní diskuzi na tomto webu. Ale sám plácneš výkřik typu, že je to zde “politická agitka”. Reakci na to považuješ za osobní útok. S přihlédnutím k tvým předchozím vyjádřením mi to od tebe přijde směšné.
    A za další. V kolika z projektů, které se objevovaly za poslední roky v lokalitě hlavního nádraží bylo řešeno vyústění podchodu? Odpovědí je nula. Ale tohle opravdu není na MAPPA, nemůže hasit dříve vzniklé problémy města.

    Thumb up 9 Thumb down 10
  28. Dr. Kohn :

    Martin [msstavby.cz]: Tak já už fakt nevím, co je podle vás správně. Tak mělo město v prvé řadě řešit podchody a napojení na halu? Vždyť kdyby se to neřešilo komplexně, tak vyřešíme zvlášť nádraží, zvlášť muzeum DPO a pak když by jsme se na to podívali za 5 let, tak zjistíme že už není místo na něco jiného protože se na danou lokalitu nedívalo komplexně.Přece je správné, že město řeší jako první věc zkloubení všech funkcí daného místa, vymezení oblastí a jejich funkcí a až následně musíme řešit jednotlivé projekty ve vymezeném území.Nekoncepčních přístupů je zde již celá řada, a myslím že toto je konečně správný přístup. Navíc konzultovaný s mnoha lidmi napříč obory. Za mne prostě jediná správná cesta.

    A to že jste si výraz “politická agitka” vztáhl na sebe, za to nemohu. V komentáři jsem vás nezmiňoval. Ale možná podle hlesla potrefená husa se ozve?

    Thumb up 7 Thumb down 4
  29. Martin [msstavby.cz] :

    Dr. Kohn: Dr. Kohn: Jak dnes můžeme vidět (a mělo být dávno bráno v potaz) vyústění podchodů je zásadní a ovlivňuje koncepci celého prostoru. Prvně měla být zjištěna kumulace s ostatnímu záměry. Navíc rekonstrukce uzlu je již dlouhodobě v projektové přípravě. Ale to je dnes již bohužel teoretická rovina.

    Opravdu bych byl nerad, kdyby se zde objevoval výkřiky typu “politická agitka”.

    Thumb up 6 Thumb down 8
  30. Ilona Rozehnalová :

    Martin [msstavby.cz]: Dobrý den, opravdu se nehodlám dostat na úroveň diskuse, jak ji tady nastolujete – s napadáním ostatních, obecnými proklamacemi, že úkoly nedostáváte jen Vy atd… K čemu to je? Jak to k diskusi o nádraží přispěje? Vraťme se zpátky k nádraží a způsobu, jakým zveřejňujete informace. Znovu se zeptám – proč jste neoslovili Mappa k vyjádření? Od koho jiného máte relevantní informace? Vysvětlete to blíže a nepomáhejte si obecným naznačováním. Považujete tedy Mappu za PR projekt města nebo jak je to myšleno? Opakovaně napadáte Mappu (tady i na twitteru), že je podřízená městu, ale žádné konkrétní příklady jste neuvedli. To není solidní – řekněte konkrétně, o jaké případy jde. Poslední dobou jste se naučili řešit diskuse obecným naznačováním. Ne, buďte konkrétní. Minule jste naznačoval, že se architekti bojí něco říct, aby nepřišli o zakázky. Na dotaz, kdo konkrétně je ohrožen na zakázkách, jste neodpověděli. Když jsem Vám dala za příklad Milenu Vitoulovou, která dokonce šla proti Sedleckému jako tehdejšímu hlavnímu architektovi ke stavovskému soudu, tak jsem se stejně odpovědi nedočkala. Přijde mi smutné, že se místní architekti bojí něco říct, a o to smutnější je to používat jako argument, proč se architekti veřejně nevyjadřují k tomu, co se jich bytostně týká , obzvláště ve chvíli, kdy v zákulisí evidentně aktivní jsou. Odpovězte konkrétně alespoň na to, v jakých případech je Mappa podřízena městu ve svých výstupech. Tvrdíte, že výstupy Mappa procházejí PR korekturou – čí korekturou konkrétně? Myslíte města? Buďte konkrétní. Tato Vaše obecná osočování ostatních bez uvedení konkrétních argumentů jsou podle mě k ničemu.

    Thumb up 16 Thumb down 4
  31. Ilona Rozehnalová :

    Pro ostatní, kdo čtou toto vlákno. Ano, město dělá i chyby. U hlavního nádraží jsme nesouhlasili s umístěním muzea dopravy, ale pohledy na město jsou různé a to je třeba umět přijmou. My jsme argumenty dali, zvolila se cesta muzea dopravy. Jsem ráda, že se od toho upustilo a rýsuje se tady smysluplný záměr propojení nádraží s centrem Přívozu. To beru jako velké pozitivum celé diskuse. Co se týče podchodů, jak už jsem napsala, tady město udělalo chybu, že o tom nepřemýšlelo víc kontextově. Mělo se ohlídat, jak se podchody umístí, lépe o celém prostoru uvažovat a podle mě se měla vypsat soutěž na řešení celého prostoru. Když už se zjistilo, že podchody nejsou dobře umístěny, mohli hned z počátku říct, že to nebyl požadavek železnic, ale města, jak se posléze ukázalo. Nyní je v území limit podchodů a dále tu máme časový limit. Co dál? Můžeme se zakopat na svých pozicích a tvrdit, že je to celé špatně. Moje osobní zkušenost ale je, že je potřeba vést dialog, kritický, ale otevřený, a pokud je to možné, snažit se hledat cestu, která bude mít nějaký smysl i v rámci limitů, co v území jsou. Když si vezmete případ jatek, taky se dospělo k současnému výsledku jen a díky otevřenému dialogu. Město nejprve soutěž nechtělo, bylo nové vedení, se soutěžemi nemělo zkušenosti a ÚHA nebyl tím, kdo by je propagoval. Já jsem k tomu napsala článek, že bez soutěže to nejde, ale nezůstali jsme jen u kritiky. Aktivně jsme město oslovili s Milenou Vitoulovou a Martinem Strakošem, že soutěž být musí, že jim pomůžeme soutěž připravit, Milena udělala časový plán, na kterém se ukázalo, že by se soutěž stihla v termínu, který měli nastaven, zprostředkovala kontakt s Českou komorou architektů, domluvili jsme jako administrátora soutěže Ludvíka Gryma, vstříc vyšlo i NPÚ, byli jsme u přípravy zadání, soutěžních podmínek atd. Přípravu projektu i jeho realizaci provázely problémy, což je u tak velkých věcí očekávatelné, i finální podoba má nějaké problémy a nedodělky, které se postupně budou odstraňovat, ale výsledek je nad očekávání a mám z něj velkou radost. Cestou podle mě není něco z dálky odstřelovat, když se dělá chyba, cestou podle mě je vést kritickou, ale otevřenou debatu face to face (tím myslím i psanou formu, nejen osobní, způspobem dotaz-odpověď-reakce na odpověď atd). Na debatu ale musí být minimálně dva, nejde to, že se vedou dva monology. Proto mě mrzí, že ve chvíli, kdy se zveřejní nějaké fotky z facebooku Mappa, není položen ani úplně obyčejný dotaz na jejich fb, jaký je aktuální stav projektu. Přece ve chvíli, kdy by se nějak vymlouvali, snažili se něco zamaskovat, můžeme na to poté reagovat a kriticky to rozebrat, to jejich vyjádření, můžeme o tom s nimi vést diskusi. Dopředu to ale vzdát, vůbec se nezeptat a mít argument, že to stejně bude jen někým kontrolovaná PR reakce (čili vnímám to tak, že Mappa pro MSstavby není partner pro diskusi?), to mi přijde, že to nevede k ničemu dobrému. Tolik na vysvětlenou pro ostatní.

    Thumb up 19 Thumb down 5
  32. Obcan :

    Jen me napada, az do tech podchodu bude tect opakovane voda jako se ted deje ve Vrsovicich nebo se to obcas deje ve Svinove, bude to nekdo z projektantu nebo mesta chodit kyblovat? Nerozumim, v cem jsou nadchody spatne, kdyby radeji postavili ctyri koleje misto tri. Jestli uz tedy nove nadrazi, tak jedine s transparentnim vyberkem.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  33. Martin [msstavby.cz] :

    Ilona Rozehnalová: A jak diskuzi prospívá vaše úkolování a psaní ostatním lidem, jak se mají vyjadřovat? Proč jsme neoslovil Mappu jsem již napsal.

    Jestli si myslíte, že zrovna vám budu jmenovitě psát od koho mám informace, tak jste naivní. Ale můžu vás ubezpečit, že to je i z Mappy. V případě projektu Železničního uzlu Ostrava pak přímo z dotčených organizací. A samozřejmě pro bezpečí mých zdrojů zůstanu u obecných frází. Ať se vám to líbí nebo ne. Já jsem s tím úplně v pohodě, i když tu pak musím číst vaše stále opakující se vyjádření, jak a co mám dělat. A tak stejně nebudu podle vás řídit publikaci článků, jejich četnost nebo dokonce obsah.

    Mappu za PR projekt nepovažuji, to jsem nikde nenapsal. Ale jako organizace řízená městem nemůže se výhrady říct naplno, veřejně. A rozhodně je nenapadám.
    Jak jsem již napsal dříve, nebudu vystavovat riziku osoby a subjekty, kteří se raději nevyjadřují, nebo nechtějí z důvodu ohrožení své činnosti. Ale vaše rady jim předám. Určitě budou rádi :)

    Samozřejmě upuštění od muzea MHD je jeden z dalších špatných kroků hned z mnoha důvodů. Prvně propojení Přívozu a hlavního nádraží? To propojení už tam dávno je přes Nádražní ulici. Že vypadá tak jak vypadá je věc druhá. Tak jak to bylo projektováno už před 100 lety. Pokud se budeme bavit přímo o muzeu.
    – Výhodné umístění v blízkosti nádraží (návaznost na železnici).
    – Odstínění plánované nové zástavby od objektu pošty a nádraží.
    – Využití nejstarší dochované budovy v Přívoze k účelu, který odpovídá jejím dispozicím.
    – Možnost zakomponování staré budovy do okolní zástavby, vytvoření centrálního bodu, kolem kterého bude možné vytvořit veřejný prostor a kulturní bod oblasti.
    – Vhodnost napojení na tramvaje i trolejbusy.
    – Lokalita v centru města

    V současné době má stejně ustoupit jen smyčce, nikoli nové zástavbě – boření kulturních hodnot (to, že něco není památkově chráněno, ještě neznamená, že to mohu hned zbourat – absence citu, vědomí historie, ničení identity – Ostrava prostě byla průmyslová, ten objekt tam patří).

    Nebo vy snad máte vhodnější lokalitu pro Muzeum MHD? S napojením téměř na všechny druhy dopravy? Byla z vaší strany vedena diskuze s odborníky na dopravu a MHD?

    Pokud co ještě opět trapně vrátíme k těm fotografiím z MAPPY? Vám by coby jako občanovi, co nemá nadstandartní vztahy s vedením města, nepřijde minimálně zvláštní, že se dělá v létě veřejné projednání projektu předprostoru pro veřejnost a následně za pár týdnu vidíte na fb něco zcela jiného?

    „čili vnímám to tak, že Mappa pro MSstavby není partner pro diskusi?“ Ne, to nikde nezaznělo.

    Thumb up 6 Thumb down 7
  34. Ilona Rozehnalová :

    Dobrý den,
    1. pokud máte informace přímo zevnitř Mappa, tak dobře víte, proč se objevila na fb fotografie, kterou jste zveřejnili. Co Vám tedy bránilo k ní napsat informaci, oč se jedná? . Pokud je Mappa pro Vás partnerem pro diskusi, jak jsem pochopila z Vaší reakce, tak proč s nimi nediskutujete ve chvíli, když něco zveřejňujete? Nic Vás nestojí přidat k článku jejich vyjádření nebo je označit na sítích s dotazem. Informace, jak říkáte, máte zevnitř, o to horší podle mě je, že jste zveřejnili fotografie tím způsobem, jak jste to udělali.

    2. Muzeum dopravy – s Martinem Strakošem dlouhodobě hovoříme o Vítkovickém nádraží jako o mnohem vhodnější lokalitě. Samozřejmě je to věcí názoru a diskuse. Pokud považujete za vhodnější umístění muzea dopravy v Přívoze a aktuální úvahu za chybnou, proč nevyzvete Mappu jako profesní organizaci, která tady je i pro Vás a je kompetentní k takovému dialogu, ať Vám a čtenářům tady vysvětlí, proč se přiklonila k variantě, o které nyní hovoříme – propojení nádraží s náměstím novou částí? Nebo jste o tom s těmi, koho tam máte a dodávají Vám zákulisní informace, nehovořil? Jistě Vám sdělí, proč Mappa nyní vidí tuto variantu jako pro území lepší.

    3. Opravdu mi nepřijde zvláštní, že se nějaké veřejné projednání dělá v létě. Máte informace zevnitř Mappa, takže víte, že má řadu úkolů, na hraně toho, aby to vůbec stíhali, čili je logické, že dělají aktivity a debaty i přes léto. Těch projednání dělají celou řadu – kdysi se nedělala vůbec žádná, není to tak dávno, to si možná mnoho zdejších čtenářů pamatuje… V tom opravdu nevidím žádný problém. Přece také pracujete přes léto a nemáte oba měsíce dovolenou. Samozřejmě se to zrovna může trefit do dovolené někoho z nás, ale když to udělají na podzim, také někteří lidé taky nebudou moct přijít. Proto se dělají z debat záznamy a Vy o nic nepřijdete. Názor můžete sdělit i po debatě, pokud Vám přijde, že na debatě něco zásadního nezaznělo – oslovit Mappu na sítích, napsat vyjádření, dopis, zajít na zastupitelstvo…. V čem je tedy problém?

    4. Já narozdíl od Vás nepoužívám zákulisní informace a „nadstandardní“ vztahy (kterými se tu mj. chlubíte Vy, jak máte informace zevnitř města, Mappy atd.) k tomu, abych to někomu „nandávala“ bez toho, abych ho nevyzvala nejprve k reakci. Diskusi vedu otevřenou, stejnou s Vámi jako s vedením města. Právě proto mám s lidmi z města mnohem lepší vztahy než Vy, protože k nim přistupuju stejně jako k ostatním. Narozdíl od Vás je nejprve na sítích vyzvu k vyjádření, než tam zveřejním nějaký závěr – prostě nechápu, proč bych měla dělat závěry bez toho, aniž bych se zeptala protistrany, proč něco udělali tak, jak to považuji za chybné, problematické. Pokud mám pochybnost, zeptám se na sítích, mailem, ve veřejné debatě, na zastupitelstvu, v otevřeném dopise atd. Pokud nesouhlasím, řeknu názor, požádám o reakci, vyzvu k odpovědi, pak na základě toho vedu diskusi, zveřejním text, uspořádám debatu atd… možností opravdu máme spousty. Z jednání na městě (i k hlavnímu nádraží) existují zápisy, z debat nahrávky, kde je zachycen můj názor a způsob vystupování. Co brání Vám vést dialog? ( A neskončeme prosím u toho, jako u paní Cigánkové, že budete tvrdit, že nekomunikovala). Chápu, že to opět budete mít potřebu nálepkovat jako úkolování. Jen pro upřesnění – pochopila jsem, že chtít po Vás, abyste vedli dialog s Mappou či městem tak, jak jej popisuji výše a jak jsem přesvědčená, že by měl dialog vypadat, je evidentně marné.

    Thumb up 8 Thumb down 5
  35. Ilona Rozehnalová :

    Ještě bych se vyjádřila k problematice těch průmyslových objektů u hlavního nádraží pro ty, kdo čtou toto vlákno – počítám, že Mappa přinese jejich komplexní pohled, když je redakce osloví, tady můj pohled člověka, který dlouhodobě usiluje o záchranu mnoha památek na území Ostravy (společné úsilí řady lidí bylo v některých případech úspěšné). Myslím si, že důležité je nebýt zabarikádovaný na své pozici, ale snažit se o dialog. To se ukázalo jako podstatné u řady případů. Co se týče hlavního nádraží, byli jsme to my s Martinem Strakošem, kdo usiloval (úspěšně) o záchranu pergoly před hlavním nádražím, která byla určena k demolici v rámci rekonstrukce předprostoru od architekta Davida Kotka. Dnes, když se úplně změní dopravní situace, se ale nemůžeme tvářit, že pergola je věc, přes kterou nejede vlak. Ano, snažme se, aby zůstala, ale tak, aby to pak nebyla karikatura. Pergola na vysokých nohách, jak ji navrhla Casua, není asi tím řešením, které prostor pozvedne. Čili bavme se o možnostech, jak to udělat co nejlépe. Nejlépe by to prověřila soutěž. K tomu jsem již ale psala výše, se soutěží se nepočítá, časově by se nestihla, jelikož je tam časový limit záměru SŽDC – v tomto se udělala chyba, ale nyní bohužel tato možnost již není ve hře. Na debatách k nádraží pak opakovaně zaznívá otázka, kdyby město uvažovalo koncepčně, zda proto, že se celá dopravní situace změní, neuvažovat o zboření nádraží a práci s celou lokalitou úplně nově. Ačkoli my se s Martinem dlouhodobě snažíme o záchranu a ochranu hodnot tohoto cenného nádraží, nejde ignorovat nebo znevažovat tento argument, který zaznívá, zda při celkové změně dopravní situace to celé nepojmout znovu mezinárodní urbanisticko-architektonickou soutěží. Je třeba si ale říct, že je to čistě utopická úvaha, protože v území již máme limit záměru SŽDC včetně termínů.

    Relevantní je Váš argument, aby se nestalo, že se zboří ty průmyslové budovy (trojhalí), udělá se smyčka a tím to skončí. Na to jsme v diskusích s Martinem poukazovali, že je třeba, pokud se to takto bude řešit, aby město a MAppa dalo garance, že se tam rozvine zástavba, která se napojí smysluplně na náměstí a přinese hodnotu, která nahradí adekvátně tu původní a nebo přinese vyšší hodnotu. Toto vše se dá vyřešit a zakotvit. Nejlépe by to samozřejmě prověřila soutěž, ta ale již není možná, co se týče prostoru přednádraží, je ale možná na tu budoucí zástavbu a propojení s náměstím. Dá se to etapizovat. Je třeba se rozhodnout, zda je to cesta, kterou se máme dát, pro tu je potřebná pořádná diskuse. Pokud máte někdo pochybnosti, formulujte je a konfrontujte s nimi Mappu, Od toho ji tady máme a ona přinese nějaké odpovědi do další diskuse. Tu diskusi je ale potřeba vést podrobnou, ona ještě není uzavřená, čili pokud vás to trápí, formulujte názory a předkládejte je Mappě. Mappa o tom aktuálně přemýšlí a zatím žádné rozhodnutí nepadlo.

    Co se týče nádraží, jistě víte, že v minulosti tam byla krásná historická stavba výpravní budovy .Byla zbořena a postavila se tam nová budova, změnila se výrazně celá lokalita kolem nádraží, zmizely domy atd. Čili to není nic nového v uvažování o městě a jeho rozvoji. Souhlasím s tím, že to ale musí být dobře promyšlené, vyargumentované, aby se nestalo, že tam budeme mít něco, z čeho budeme nešťastní. Tehdejší nové nádraží přineslo lokalitě přes bourání pozitivní hodnoty, protože šlo o kvalitní architekturu i urbanistickou koncepci. Toto musíme chtít i od současného řešení. Pokud se přikloní Mappa a město k úpravě přednádražního prostoru s tím, že bude pracovat s variantou nové zástavby směrem k náměstí se zbořením trojhalí, musí tam také být garance, že to neskončí jen smyčkou a nevzhledným prostorem před nádražím. Město rovněž musí tlačit na SŽDC, aby opravilo výpravní budovu.

    Jinak co se týče boření industriálních památek v Ostravě, já tomu věnuji kus energie a pomáhám i ostatním, kdo se tomu věnují, pomáhali jsme třeba i se Strakáčem, za který se bohužel moc institucí nepostavilo. Mě třeba trápí to, že zmizel, ale také třeba to, což s tím souvisí, jakým způsobem se nakládá s technologickým tokem v Dolní oblasti – přes nesouhlas NPÚ, ale se souhlasem ministerstva tam postupně ubylo mnoho prvků. Napsala jsme na to téma i otevřený dopis a dostala kvůli tomu dvě předžalobní výzvy. Je mi líto, že se k tomu nevede větší diskuse. Pohledy na rekonverzi Dolní oblasti jsou různé a tady taky vnímám, že je potřebná podrobná a otevřená debata o tom, jak s areálem dále nakládat. Není to samozřejmě černobílé, některé věci se povedly a některé stavby v areálu se opravují, ale taky je potřeba vnímat, že existují různé pohledy, že třeba NPÚ se k některým zásahům vyjadřuje kriticky, taky že tady byla možnost zápisu do UNESCO, která se nevyužila atd., pokud sledujete stanoviska NPÚ, jsou třeba jiná než ta ministerská atd. Otázky taky přinesla výstava V těch trubkách to není. Když už se bavíme o hodnotě trojhalí v Přívoze a o tom, zda je legitimní, aby ustoupilo jinému záměru, je tady i tato velká otázka, jak dál nakládat s areálem, který je národní kulturní památkou, jak nakládat i s dalšími průmyslovými památkami, zda nehledat nějakou strategii, zda lépe nevyužívat potenciál industriální krajiny pro propagaci města, zda neusilovat o UNESCO jako Krušnohoří atd. :-)

    Thumb up 4 Thumb down 2
  36. Martin [msstavby.cz] :

    Ilona Rozehnalová: 1. Točíme se pořád jen kolem vaši představy o tom, co by mělo být podle vás. Je v článku něco nepravdivého? Podle mě je důležitější ten fakt, jak je k celému záměru předprostoru přistupováno dlouhodobě. Prvně se se SŽ projednávalo něco. Následně byl prezentován v MAPPA (prezentovalo město v prostorách MAPPA, ať víme o čem se bavíme) zcela jiný záměr, který ani nebyl projednáván se SŽ. Mimochodem u té následující debaty, která proběhla v prostorách PANTU, byla původně snaha být také v prostorách MAPPA. To však bylo odmítnuto.

    2.Prosím, rozlišujte mezi článkem a komentářem. Můj osobní názor, založen na vlastním úsudku a diskuzí s odborníky ve více oborech, na muzeum MHD je vyjádřen komentářem. Pro vlastní osobní názor někde v diskuzi snad nepotřebuji vyjádření MAPPA. Mimochodem co říkáte na to, že MAPPA sbírá informace o chodcích a cyklistech z aplikace STRAVA. Což je aplikace převážně využívána sportovci….

    3. Nemám na myslí období konání projednání. To je mi upřímně jedno. Nikdy nelze vybrat vhodný termín, který by vyhovoval všem. Jak jsem napsal výše, jde o to, že město projednává nějaký záměr se SŽ. Následně ho zcela změní a pár dní na to udělá veřejné projednání. A za další měsíc se řeší opět jiná podoba. A netahejme do toho MAPPU. Záměr vzešel z města.

    4. Promiňte, ale vy sama mě vyzíváte, ať uvedu konkrétní jména lidí, od kterých mám informace. Když z pochopitelných důvodů uvedu pouze ve kterých organizací působí, považujete to za chlubení. Velebíte se zde tím, že nepoužíváte zákulisní informace (ty v článcích mimochodem nepoužívám). Jak tedy jako běžný občan, který není zaměstnancem města, pak můžete napsat, že máte s městem lepší vztahy než já? Jak to můžete vědět? Kdo je to město? To se na pracovních poradách, kde jste zvána jako aktivní veřejnost, bavíte i nad tím, jaké jiné soukromé osoby mají vztah k městu? Co to je vůbec město? Všichni zaměstnanci, vybraní jedinci? Opravdu by mě zajímalo, kde jste přišla na to, že nemám s městem „tak dobré vztahy jako vy“. :-)

    Co se týče paní Cigánkové. Již jednou jsem vám odpovídal. Paní Cigánková nekomunikovala se mnou / redakcí webu. U facebookového příspěvku odpovídala na dotazy jinému diskutujícímu. Na tento typ komunikace nemáme ani notifikace. I tak jsem si pak konverzaci vyhledal a poděkoval ji. Nicméně pokud někdo komentuje pod našim statusem / článkem ve vláknu s jinými diskutujícími, tak to opravdu není komunikace s námi. Obecně z FB máme i tisíce prokliků na web týdně. Diskuze ještě nějak lze pohlídat přímo u našich příspěvků, kdy si pak musím několik po sobě jdoucích dní pročítat konverzace, abych měl diskuzi nějak moderovanou. Jestli pak někdo sdílí naše články, aniž bych věděl kde, to opravdu pohlídat neumím.

    Máze zajímavou vlastnost až nihilisticky rozebírat názor někoho, na téma které je vám osobně blízké, ale rozdílný od vašeho. Napíšete plno věcí, jak to dělat podle vás. Když jsem vás na TW vyzval, že by se vaše angažovanost hodila i u jiných projektů, konkrétně u terminálu Dubina, zcela jste to přešla.

    Dialog neznamená nekomentovat, nebo upozaďovat informace, které kazí PR obraz města.

    Závěrem bych prosil více rozlišovat
    článek X osobní názor
    diskuze s redakcí X diskuze s jinými lidmi pod našimi příspěvky
    PLATO jako organizace X Jatka jako stavba

    Thumb up 4 Thumb down 5
  37. Jenki :

    Ilona Rozehnalová:

    Dobrý den,

    jakožto člověk, který dlouhá léta aktivně přispíval (a občas ještě trošku přispívá) k vzniku a fungování sbírky historických vozidel DP Ostrava bych se rád vyjádřil k názoru „nádraží Vítkovice je ideální místo pro Muzeum dopravy“.

    Zásadní otázkou totiž je, jak má Muzeum dopravy fungovat. A od toho se odvíjí zbytek.

    Nádražní hala ve Vítkovicích je jistě architektonicky cenná. Představa, že uvnitř budou „nějak“ vystaveny „nějaké“ exponáty může na první pohled působit zajímavě, ale je tady několik zásadních problémů.

    Především se ty exponáty musí nějak dostat dovnitř objektu. Vzhledem k rozměrům tramvají, trolejbusů a autobusů asi budou potřeba nějaká vrata. Když si do průčelí vítkovického nádraží promítnete vrata šířky 3m a výšky 4,5m, tak z toho průčelí moc nezbyde. A obávám se, že čelní strana vítkovického nádraží je tím, co tu budovu dělá tak cennou.

    Ano, dá se udělat nějaký „rozebiratelný“ vjezd, ale to by znamenalo, že co se nastěhuje dovnitř tam bude staticky stát a nebude se to moct hýbat. Nanejvýš 2x za rok se něco pracně vystěhuje a něco jiného nastěhuje. Takže žádné ježdění, hezky statická výstavka s průvodcem. Ideální pro pořádání školních výletů. Atraktivita asi jako ZOO s vycpanými zvířátky. Můžete k tomu klidně pouštět zvuky z dźungle, ale moc velký úspěch to mít nebude.

    Jistě uznáte, že možnost byť jen krátké projížďky s některým sbírkovým předmětem atraktivitu muzea zásadně zvyšuje. Umístění historických vozidel dovnitř vítkovického nádraží toto definitivně zabije. Trolejbusy bez šance úplně. Pravda, možná se to na DPO a MMO bude líbit, protože konečně budou mít klid od té bandy šotoušů, která si od roku 1978 furt vymýšlí nějaké vylomeniny a svými snahami jen komplikuje klid na práci normálním zaměstnancům. Exponáty, které stojí a nejezdí, nevyžadují údržbu a investice, to je řešení. Nemusí procházet revizemi a technickými prohlídkami dle platné legislativy. Problem solved. Dokonce i když na nich spoustu prací udělají dobrovolníci tak je to taky problém, protože oni do toho profesionálům kafrají, musí se s nima řešit vstup do objektu, bezpečnost práce, odborná způsobilost a jiné otravné papírování. Takže věřím, že vylití vaničky i s dítětem by si své příznivce našlo. Ale je to správná cesta?

    Pokud si chcete vzít inspiraci z fungujících a úspěšných muzejních expozic vozidel MHD, doporučuji – byť virtuálně – okouknout třeba následující:
    Muzeum MHD Praha – Střešovice
    Muzeum Inżynierii i Techniki Krakow
    Het Haags Openbaar Vervoer Museum, Haag
    Musée du transport urbain Bruxellois, Brusel
    Straßenbahnmuseum Stuttgart

    Všechna tato muzea jsou „živá“ – spojují v sobě část „výstavní“, část „jezdící“ i část „renovační“. Spojují v sobě profesionální přístup placených zaměstnanců a pomoc široké základny dobrovolníků. Toto se – při vší úctě – v budově vítkovického nádraží vytvořit nedá, tedy pokud jej nechceme totálně přestavět do úplně jiné podoby.

    Dokonce – jako určitý extrém – existují i muzea, která z vícero důvodů vznikla na „zelené louce“, popř na torzu nějaké zrušené dopravní sítě. Nemají žádnou vazbu na existující „profesionální“ dopravní podnik, vybudovali si je nadšenci „z ničeho“, a těší se dobré pověsti a solidní návštěvnosti. Třeba:
    Crich Tramway Village
    The Trolleybus Museum, Sandtoft
    Hannoverschen Straßenbahn-Museum, Sehnde
    Tramway Historique Lobbes – Thuin.

    Naprosto chápu snahu zachránit budovu vítkovického nádraží a najít pro ni smysluplné využití. Jen se trošku obávám, že muzeum dopravy tím správným využitím není.

    Thumb up 8 Thumb down 2
  38. Ilona Rozehnalová :

    Jenki: Dobrý den, děkuji za příklady i názor. Když jsme přemýšleli o muzeu dopravy v oblasti vítkovického nádraží, tak součástí samozřejmě byla i úvaha o předprostoru, nikoli jen o výpravní budově – je jasné, že tam se moc exponátů nevleze, že jsou tam nějaké limity vchodů atd – ale předprostor je obrovský, je tam kolejiště a velká plocha, která by dovolila zástavbu a dalo by se s tím pracovat. Samozřejmě je to otázkou nějaké soutěže, jíž předchází podrobná diskuse, kolik prostoru a jaké podmínky muzeum potřebuje, to s Vámi zcela souhlasím.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  39. Ilona Rozehnalová :

    Martin [msstavby.cz]: Dubina – dobře víte, čím se zabývám. Není v mých silách do detailu řešit vše, co se v Ostravě děje. Dobře víte, že těmto tématům, o kterých se tu bavíme, věnuji enormní množství času. Pokud si myslíte, že dělám málo a komentuji málo, je to váš názor, já vám soupis svých dobrovolnických aktivit dělat nebudu, protože se pohybujete ve stejném prostředí a moje aktivity znáte. Pokud chcete čtenářům naznačovat, že se něčemu věnuji a něčemu účelově ne, abych náhodou nekritizovala město, tak možná to řekněte naplno, ano? Co se týče terminálu, je to velmi špatná práce, pokud mohu soudit z obrázků, co jsem viděla, nemám problém to říct, ale také si nemyslím, že je dobré se ke všemu vyjadřovat povrchně. Na terminálu jsem nebyla, znám to jen z fotek – vypadá to velmi špatně na fotkách a nemám důvod nevěřit tomu, co píší lidé tady v komentářích, ale proč je pro vás tak důležité, abych se k tomuto konkrétně kromě řady jiných lidí vyjádřila i já? Vyjadřuji se málo k tomu, co se v Ostravě děje? Musí se ke všemu vyjadřovat Rozehnalová? Terminál je podle mě dostatečně diskutován. Mám se veřejně vyjadřovat ke všemu, co tady zveřejníte? Nebo mě pokaždé, když se k něčemu veřejně nevyjádřím, budete podprahově podezírat, proč se ta Rozehnalová k tomu nevyjádřila? Jasně, určitě proto, že nechce kritizovat svoje kamarády z města…?

    Tady mi opakovaně podsouváte, že mám nadstandardní vztahy s vedením města. Já mám vztahy s vedením města otevřené, chovám se ke všem stejně, jsem stejně kritická k vám jako k primátorovi nebo jeho náměstkům nebo k lidem v opozici nebo k lidem na odborech města. Zároveň ale, když něco považuji za chybu, snažím se ty lidi nenapadat a nepodezírat dopředu z nějakých podvodů – snažím se to popsat do detailu, nevyhazuju na sítě zkratkovité komentáře nebo fotky bez snahy popsat tu věc-problém detailněji. Také, pokud vnímám nějaký problém, nejprve oslovím ty, koho kritizuji – město, Mappu a další k vyjádření a potom na základě toho reaguji. Děláme to tak u všech kauz.

    Pokud byste chtěl jmenný seznam lidí, se kterými mám lepší vztah než vy, tak uznejte, že to není vhodné. Já po vás taky nechci konkrétní jména lidí, kteří mají strach, aby nepřišli o zakázku. Chtěla jsem jen, aby se vyjádřili sami, aby se nebáli sami říct svůj názor. Poukazovala jsem v minulém komentáři na vaše „informátory“ hlavně z toho důvodu, že Mappa komunikuje normálně a nepotřebujete stavět názor na tom, co vám řekne někdo v zákulisí Mappy. Můžete normálně oslovit Mappu a ta vám sdělí názor. Chápu, kdyby byl komunismus, že to nejde. Ale já mám zkušenost, že to tady normálně funguje a když požádáte o stanovisko Mappu, normálně ho dostanete. Tady se vracím k začátku. Pro mě Mappa vystupuje otevřeně, na porotách kriticky k městu, opravdu nevnímám, že by se někdo něčeho bál. Pokud máte jinou zkušenost, bylo by fajn ji tady sdělit. Nemyslím konkrétní jména, ale případy, kdy se podle vás Mappa chová vůči městu podřízeně nebo servilně. K tomu jsem vás už několikrát vyzvala, ale konkrétní odpověď-příklady jsem nedostala. Děkuji.

    Thumb up 9 Thumb down 3
  40. petrK :

    paní Ilono, nestačilo to už? nechcete si to vyříkat osobně?

    Thumb up 5 Thumb down 0
  41. Dr. Kohn :

    petrK: Pokud osobně ale pouze se záznamem. Protože konec této výměny názorů mne zajímá. Je to přesná a úderná debata o tom, jak se chovat ve veřejném prostoru.

    Thumb up 2 Thumb down 4
  42. Tom :

    Dobrý den paní Ilono,
    v předchozím komentáři jste popsala styl vaší komunikace a postupů , při získávání informací a následné získání nějaké výpovědní hodnoty. Je to od vás velice záslužné, jaký máte o město zájem a cením snahu o to, abychom se v Ostravě měli lépe. Jenomže jak jsem psal, je to váš postup a styl komunikace. Nemyslím si, že je zde jediná správná cesta a to zvlášť v našem meště”!!!” V Ostravě jsme byli svědky mnoha nepovedených projektů, kdy až hlava stála nad tím, že to vůbec někdo vypustil ven, např. přednádražní prostor hlavního nádraží, oprava Masarykova náměstí, nádražní ulice, nekvalitní prostor u karoliny a parkovaní v této pěší zóně. Tím pádem , zcela chápu i styl článků tady na webu, kdy poukáží na problém, který se mnohdy řadu let neřeší a nebo je přehlížen. Nalíjme si sklenku čistého vína. Je tady hodně průšvihů, do očí bijící, o kterých člověk nemá chuť debatovat, ale radši je rovnou “sestřelit” např. nasvětlení jatek, nebo lávka na Slezské. Člověk má potom pocit, že se tady nic nedokáže dokončit do posledního detailu. Věřím, že redakce se mnohdy snaží získat prvně i odpovědi od vedení města nebo MAPPY, ale ne vždy je odpověď uspokojivá nebo srozumitelná viz. twitter. Tudíž i styl psaní na tomto webu mi přijde jako další vhodná možnost, jak něčeho dosáhnout a dostat do povědomí problémy nebo nepovedené projekty, které by se měly řešit.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  43. Dr. Kohn :

    Tom: Jistě, jenže ono dostat něco do podvědomí nic moc nevyřeší. Potřeba je s danými subjekty (investory) jednat a navrhovat jim lepší řešení, případně zjistit důvod proč to jinak nelze.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  44. Martin [msstavby.cz] :

    Nyní máme variantu nadchody i podchody. https://www.casua.cz/ostrava-privoz-studie-prednadrazi/

    Thumb up 1 Thumb down 0
  45. davidb :

    Martin [msstavby.cz]:
    Ty stojany na kolo jsou fakt zlý sen!
    Naprosto nevhodné stojany na naprosto nevhodném místě!

    Thumb up 1 Thumb down 1
  46. JSjr. :

    Článek na ZDO zprávy s vizualizacemi: https://zdopravy.cz/studie-ukazuje-jak-by-se-mohlo-promenit-ostravske-prednadrazi-149414/

    Thumb up 3 Thumb down 0
  47. davidb :

    Konečně je celkový pohled.
    Na něm mě zajímá, kde jsou vjezdy do podzemních garáží.
    A asi je rozhodnuto o tom, že zmizí smyčka tramvají. Buď se přesune dál, nebo se tramvaje napojí na Sokolskou.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  48. Martin [msstavby.cz] :

    davidb: Tam jsou ale smíchané různé varianty. Celkový nadhled se liší od vizualizací v úrovní očí chodce. Zatímco na celkovém nadhledu není původní přístřešek a je tam jakási skleněná přístavba. Tak v pohledech „z ulice“ není skleněná přístavba, je tam (asi) původní přístřešek a v tom kruhovém otvoru jsou umístěny sloupy pro konstrukci přístřešku nad přístřeškem….
    A hlavně, teprve se bude posuzovat, jestli to je technicky a legislativně proveditelné.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  49. Ein Lokaleisenbahner :

    Nekonečný seriál na téma redesign „hlavního“ nádraží Ostravy. Každých 5 let nová epizoda. Vzletné formulace investičního newspeaku. Přesouvání točen elektrické trakce tam a zpět. Plány na výstavbu tramvajové spojky na Hlučínskou na pustý „terminál“ v zemi nikoho, na kterém se venčí hospodářské zvířectvo, při současné plánované redukci linek tramvajové sítě v hustě obydlených čtvrtích města. Černá díra veřejných rozpočtů. Výsledkem seriálu prozatím pouze trvalá červenobílá stavební páska kolem nefunkčního vodního prvku jako uvítání návštěvníků Ostravy. Upgrade nula.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  50. davidb :

    Martin [msstavby.cz]:
    Díky za info.
    Proto mi to nesedělo.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  51. Petr Žiška :

    Člověk na železnici na hlavním nádraží co má kontrolovat co hodinu vlaky je opět ozraly jméno neznám je řecké příjmení a žije v Třinci.Strašne.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.