21 vteřin za 132 mil.Kč

Dopravní podnik Ostrava zadal veřejnou zakázku na „Traťový úsek Fričova – Zahrádky – Zvyšování rychlosti“.

Z veřejně dostupné dokumentace je patrné, jaká úspora času nastane. Mezi zastávkami Nová Ves vodárna a Zahrádky nastane úspora 21 vteřin. V opačném směru pak 20 vteřin. Stavební úpravy za toto „zrychlení“ si však vyžádá 132 mil. Kč.

V Ostravě však stále nefungují inteligentní křižovatky, kde by měla přednost MHD a nastalo by další zrychlení. Viz tento článek. Pokud se nezmění propustnost na navazujících úsecích, palčivé místo je světelná křižovatka v Nové Vsi u vodárny, nemá zrychlení smysl.
O severním tramvajovém propojení Poruby na Přívoz se raději už nemluví vůbec.

Dlouhodobě také dochází k „optimalizaci“ linek. Při poslední úpravě byla zkrácena linka č. 17. Ze zrušené linky č. 9 se stala marketingově linka 8+ a linky č. 3 a 11 se spojily v jednu. V MHD jste pak mohli slyšet velmi nevyrovnané hlášení, jak DPO informuje a navýšení počtů spojů linky 8 o linku 8+, přičemž v hlášení již nebylo zmíněno, že se ruší linka 9 a upravují linky 3,11,17.

Kontext trati podrobně popsal Československý dopravák.

Celou dokumentaci si můžete prohlédnout ZDE.

zdroj: profily.proebiz.com

Související články

  • žádné související články, zkuste tagy pod nadpisem..

Komentáře

  1. a :

    Teraz tych 21 sekund vynasobte poctom tramvaji, ktore po tej trati jazdia kazdy den a vynasobit 365.
    Potom poctom ludi, ktori v nich sedia.

    Potom zistite, ze mnozstvo usetrenych sekund je viac ako 21 a dlhodobo sa bude navysovat.

    Thumb up 35 Thumb down 6
  2. kadak :

    To je zas negativní článek! 20s na 2,5km přeci není málo!

    Dálnice mezi OL a OV zkrátila čas jízdy autem o cca 15 min. Což je zhruba stejný „koeficient zrychlení“, pokud se nepletu…

    Thumb up 27 Thumb down 3
  3. Dejv :

    a: Upřímně jsem si to musel přečíst několikrát, abych tu rovnici pochopil. Takže když se všem tak bude nacitat třeba 2x za den těch 21 vteřin, tak ke konci roku se jim některý den prodlouží? Nebo když se jim nasčítá čas, co cesta trvá běžné, tak se rovnou ze zahrádek na Fričovou teleportuji? 😀
    A když se tady mluví kolektivně o všech cestujich,budou si pak moct ten čas směnit, třeba jak kartičky z Lidlu?

    Vám fakt nedochází, že pokud se nezlepší propustnost na křižovatkách. Jak Vodárna, tak v Třebovicich u Tesca, kde ty tramvaje stojí a čekají i déle než těch 20 vteřin, tak se to prostě nezlepší?

    Thumb up 8 Thumb down 8
  4. thrpst :

    Zvýšení rychlosti v tomto úseku dává smysl. BTW Loni opravená křižovatka na Opavská x Martinovská již dává tramvajím přednost.

    Thumb up 17 Thumb down 0
  5. Pavel :

    Ja jsem myslel ze krizovatka u Vodarny uz nekolik let „inteligentni“ je. Melo to byt jedno z prvnich mist kde se to zavedlo. Nebo se pletu?

    Thumb up 10 Thumb down 0
  6. JohnnyKrabák :

    Pavel:
    Mi taky přijde, že tam tramvaj dostane zelenou, sotva přijede.

    Thumb up 9 Thumb down 0
  7. Graylag :

    Připadá mi vtipné a trapné současně, že kdykoliv se v zemi objeví nějaký projekt na zrychlení jakékoliv dopravní cesty, vždy se najde někdo, kdo začne říkat, že to ušetří „jen“ xxx s nebo min. Kdyby takhle lidstvo uvažovalo vždy, tak dodnes chodíme jen pěšky. Dopravní infrastruktura se nepostavila z ničeho do současného stavu v jediném kroku. Snad s výjimkou poválečného stavu. A každý ten krok ušetřil „jen“ pár sekund.
    Argumentaci že něco nemá smysl protože ještě není něco jiného taky neberu. Takhle bychom mohli řetězit prerekvizitu za prerekvizitou a buď se zacyklíme, nebo skončíme u absurdity typu „nemůžeme zrychlit tramvajovou trať, protože … na sídlišti xyz chybí dětská prolézačka“.

    Jasně že má smysl se zajímat o to co se děje. A ozvat se když Vám něco připadá drahé. Ale taky člověk musí respektovat širší souvislosti.

    Thumb up 20 Thumb down 1
  8. mJožka :

    „Povedzte Kefalín, čo vy si predstavujete pod takým slovom inteligentní křižovatka?“
    Vývoj počtu „inteligentních“ křižovatek s různou mírou preference MHD si mohou zájemci nastudovat třeba na straně 9 každoročně vydávané brožury Informace o dopravě v Ostravě (viz https://www.ostrava.cz/cs/urad/magistrat/odbory-magistratu/odbor-dopravy/oddeleni-silnic-mostu-rozvoje-a-organizace-dopravy/informace-o-doprave) Pro ostatní z celkem 112 uzlů vybavených SSZ (světelné signalizační zařízení, lid. semafor) k 31. 12. 2018 je v Ostravě 28 uzlů s preferencí MHD. 27 uzlů má radiovou komunikaci mezi řadičem SSZ a vozidlem MHD, tj. vozidlo MHD může vyslat signál, že zavírá dveře a vyjíždí ze zastávky a že chce „zelenou“ na blízkém SSZ.
    To, že město není schopné vysoutěžit zakázku na obměnu dosluhujících či starých řadičů SSZ, to je věc jiná. Bohužel se to táhne roky a při dnešním tempu technologií, to nejmodernějšího, co jste vymysleli a chtěli včera, je už dneska staré. To jen k jedné z více zádrhelů této zakázky.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  9. JSjr. :

    „Předmětem veřejné zakázky je rekonstrukce tramvajové trati s cílem zvýšení traťové rychlosti tramvajových vlaků na tramvajové trati v úseku mezi otevřeným tramvajovým svrškem za zastávkou Nová Ves vodárna a tramvajovou zastávkou Zahrádky (dnes Třebovice obchodní centrum) v obou směrech.“

    Předpokládám, že je z toho naprosto jasné, že by se rekonstrukce kolejí dělala tak či tak, čili proč je rovnou i nezrychlit? Název může být napsaný takto zřejmě kvůli nějaké technologické dotaci, která by se na to mohla čerpat.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  10. O. :

    mJožka: pod takým slovom inteligentní křižovatka bych si predstavil i neco vice, nez jen preference tramvaji. Prijde mi dost blbe, kdyz cekam na cervenou (nejlepe treba v nedeli dopoledne) a jsem jedine auto v prazdne krizovatce, ve smeru kde je zelena neni ani zivacka.
    Dalsi vec je, ze by to nemela byt jen jedna krizovatka, ale cela snura. Typicky Poruba od Slovanu po Svinov, nekdy to vyjde, nekdy od Martinovske chytam jen cervene. Dalsi priklad Ceskobratrska v centru, tam je to snad naprogramovane na cervenou vlnu.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  11. mJožka :

    O.: Děkuji za reakci. Mj. to záleží na prioritách.
    Inteligentní křižovatky SSZ v Ostravě kromě preference MHD dokážou pomocí indukčních smyček ve vozovce nebo virtuálních smyček v obrazu vozovky rozpoznat vnik kolony vozidel a třeba prodloužit signál zelené pro okamžité zvýšení počtu vozidel projíždějících ze zatíženého směru. Myslím, že to zrovna Vodárna umí. Stejně tak tato křižovatka umí, když je ze strany úřadů, policie atd. požadavek na tzv. „celočervenou“, v době nízkých intenzit (typicky večer či v noci) rozsvítit všude červenou a zelenou (signál volno) dostane až první auto, které se ke křižovatce přiblíží, a dejme tomu vytvoří impuls na detekční smyčce. Zde je prioritou bezpečnost a zamezení rychlých průjezdů křižovatkou v nočních hodinách. Některé naše inteligentní křižovatky též dokáží do příslušného dispečinku posílat okamžité údaje o počtu projetých vozidel s přibližným rozdělením osobní vozidla x nákladní vozidla a BUS. Je to už dost inteligentní?
    Pokud si prostudujete ve sborníku „Informace o dopravě…“ stranu 11, tak tam máte zobrazeny všechny úseky, kde je liniová koordinace v Ostravě zavedena. Zrovna úsek Slovan – Sjízdná u Tesca v obou směrech tam je. Pokud ale chodec vyvolá požadavek na volno na přechodu u polikliniky, tak se kooordinace rozbije. Teď si nejsem jistý, ale možná tah po Opavské může rozbíjet i požadavek na „zelenou“ od tramvaje z Martinovské, protože MHD je preferována.
    Stejně tak Vámi zmiňovaný úsek Českobratrské (Varenská – Sokolská třída) je obousměrně v koordinovaném úseku. Pokud ale má být preferován výjezd trolejbusu ze zastávky Konzervatoř (přes vyhrazený jízdní pruh před ul. Nádražní) směr Husův sad nebo ze zastávky Husův sad směr Konzervatoř, opět dojde k rozbití liniové koordinace (zde je např. ona komunikace mezi MHD a řadičem SSZ). V tomto úseku jsou též přechody na výzvu a např. svého času byl požadavek, aby chodec u červeného kostela dostal „zelenou“ do 10 sekund od zmáčknutí tlačítka. Jsme v centru a priorita chodců je myslím jasná.
    Škoda teho vyhlášeného nouzového stavu. Zrovna dneska se měl v MAPPA na Nádražní 17 konat diskuzní večer na téma Doprava a tohle všechno tam mohlo zaznít. Nicméně konec světa se neblíží 😊 tak snad v brzké době k tématu Doprava obecně a pak i k jednotlivým podtématům (parkování, cyklistická doprava apod.) dojde.

    Thumb up 5 Thumb down 1
  12. O. :

    mJožka: Dekuji za podrobnou odpoved. Jsem rad, ze se to nejakym zpusobem vyviji a chapu, ze je treba to vyladit.
    Tramvaje by urcite mely mit prioritu. Ale treba chodci v Porube u polikliniky by tu zelenou vlnu rozbijet nemuseli, par sekund cekani je nezabije, v porovnani se zbytecnym zastavovanim a rozjizdenim nekolika desitek aut na nekolika nasledujicich semaforech.
    S tou celocervenou v noci souhlasim, ale to co jsem psal je stav napr v Porube na Vozovne v nedeli dopoledne a ta zelena nenaskakuje hned. I kdyz jsem tam sam, tak celkem dlouho cekam.
    Ty indukcni smycky, neni to uz zastarale reseni? Nebylo by vhodnejsi pouzit kamery, infra kamery, pohybova cidla, apod.?

    Thumb up 3 Thumb down 0
  13. mJožka :

    O.: K těm pár sekundám čekání. Bohužel potřebujeme, aby pěší červenou dostali co nejdříve, bo co vidíte na ul. Horní u zastávky Sámova. Pěšák si zmáčkne tlačítko, aby dostal zelenou, jenže zrovna auta nejedou, tak to projde na červenou. A když auta dorazí, tak mají červenou, chodci zelenou, ale mnohdy už nikde žádný chodec není.
    Když se podíváte na některé výložníky SSZ, uvidíte, že tam už kamerky nebo jiná čidla jsou. Existují dokonce čidla, které reagují na zvuk, takže při zvuku houkání IZS, mohou do signálního plánu SSZ křižovatky vložit speciální fázi pro průjezd hasičů. Všechna ta čidla však mají svá pro a proti. U videosnímání vozovky, kdy projíždějící vozidlo vytvoří „poruchu v obraze“ jsou problémy s povětrnostními vlivy. Smyčky ve vozovce zalejete do živice a už se o ně prakticky nestaráte. Jenže zase potřebují průjezd dostatečného „kusu železa“, což dělá problém u cyklistů a malých mopedů.
    Pokud máte jakýkoliv nápad na zlepšení či upravení SSZ křižovatky, pošlete podnět na odbor dopravy MMO. Měli by se tím zabývat, popř. to poslat správci SSZ k vyjádření. Zrovna SSZ křižovatky na ul. Opavská po zprovoznění „prodloužené“ Rudné si, myslím, zaslouží přepočítání projíždějících intenzit vozidel a optimalizaci signálních plánů. Otázkou je, kdy bude vhodné období na směroplatné ;) měření, když po návratu do běžného režimu, bude asi všechno jinak :/

    Thumb up 6 Thumb down 1
  14. O. :

    mJožka: S temi chodci to je pravda. Mozna by ale stalo za to, udelat to uplne jinak. Aspon nekde. Znam tu situaci z prechodu u Zlateho lva, ale i z Opavske v Porube. Ja uz jako chodec kdyz mam cervenou a siroko daleko nic nejede, tak nemackam tlacitko a jdu, protoze to je jak pisete, za pul minuty pojede auto a bude zbytecne zastavovat. Mozna by bylo lepsi, kdyby takove semafory u prechodu mely kameru namirenou na silnici, a fungovaly by, jen kdyz jedou auta. V pripade prazdne silnice by byly mimo provoz nebo jen blikaly oranzove.
    Smycky ve vozovce asi budou mit nevyhodu, ze kdyz je s nimi nejaky problem, znamena to rozkopat silnici, a to na rozdil od kamer znamena nekolik dni omezeni provozu. Mam pocit, ze si pamatuji, kdyz se instalovaly na Vodarne a nebylo to pro ridice prijemne.
    Btw., Vy jste „od fochu“? Ja jsem jenom nahodny kolemjdouci :)

    Thumb up 3 Thumb down 0
  15. Martin [msstavby.cz] :

    Těším se na chvíli, kdy ti, kteří i reagují na článek, porozumí textu.

    Nikde jsem nepsal, že DPO nemá stavbu realizovat. Pokud trať rekonstrukci potřebuje. Prosím. Avšak by bylo fajn brát v potaz i to, že vyšší traťový rychlost vyžaduje kvalitnější technologie, zabezpečení. Tedy vyšší cenu. V článku poukazuji na to, že jsou jiné alternativy. Levnější a účinnější.
    Nicméně pokud nebude komplexně řešen tramvajový systém, nebude zrychlení efektivní. Viz. třeba problémové křižovatka u Vodárny. Krácené linek.

    Jak je uvedeno v Československém dopraváku, plánuje se více „rychlejších“ úseků. Například plán zrychlení na Dubině, kde úsek má 1,2 km s jednou nácestnou zastávkou, nemá smysl. Tramvaj tam nemá šanci ani tolik zrychlit. Ale to je učivo základní školy. Zrychlení a brzdná dráha. :)

    :“Vytipovány byly celkem 4 úseky, kterých se má toto zrychlení týkat. Vedle zmiňovaného úseku zajišťujícího spojnici s Porubou se má jednat ještě o trasu Důl Zárubek – Hranečník ve východním sektoru města, Dolní Vítkovice – Kolonie Jeremenko a na jižním městě o úsek Josefa Kotase – Václava Jiříkovského. Ve všech zmíněných případech se jedná o úseky, které měly být zrychleny již podle původních plánů, přičemž úsek Dolní Vítkovice – Kolonie Jeremenko vznikal až po revoluci jako novostavba a v době výstavby tohoto úseku bylo na původní plán trati koncipované na rychlost 80 km/h v rámci úspor rezignováno.

    Navýšení rychlosti by s sebou mělo přinést pozitivní efekt v podobě zrychlení tramvajové dopravy, na druhé straně z dostupných možností jak dopravu zrychlit se jedná o jednu z nejdražších cest, navíc v daných omezeních s poněkud diskutabilními výsledky. Původní systém rychlé tramvaje v Ostravě totiž počítal s delšími mezizastávkovými úseky a infrastrukturou přizpůsobenou v celé délce tras absolutní přednosti tramvajového provozu. Na rychlost 80 km/h je totiž nutné ujet při daném zrychlení patřičnou dráhu, do čehož pochopitelně vstupují také další parametry (oblouky, stoupavost, řešení trolejového vedení i napájecí soustavy atp.). Ze čtveřice vybraných úseků na modernizaci je nejdelší ten, na nějž DPO vypsal nyní výběrové řízení. Ve směru z centra do Poruby jde o úsek dlouhý 2.543 m, v opačném o 2.474 m (s jednou nácestnou zastávkou – Svinov mosty – pro oba směry). Ostatní zmiňované úseky jsou kratší: v případě trasy Dolní Vítkovice – Kolonie Jeremenko jde o necelých 2.000 m (se dvěma nácestnými zastávkami), v případě úseku Důl Zárubek – Hranečník o zhruba 1.200 m (bez nácestné zastávky) a v případě trasy Josefa Kotase – Václava Jiříkovského mezi Hrabůvkou a Dubinou taktéž o cca 1.200 m (s jednou nácestnou zastávkou).“

    Úplně nejlepší by bylo, kdyby se realizoval záměr mimoúrovňového křížení tramvají na Vodárně. Pokud se podíváte, ze všech tří směrů (Poruba, centrum, Jih) reliéf terénu k Nové Vsi klesá. Z Mariánských Hor a od Feron by mohly začínat mosty, které by se setkaly nad křižovatkou u Vodárny. Mohly.. respektive měly. Tohle je záměr komunistů. A ten záměr se začal realizovat, zde můžete vidět terénní val, který měl sloužit pro vedení tratě ve směru od Poruby. Koleje, tři směry, by se setkaly nad křižovatkou. https://mapy.cz/s/ducufasulu

    Thumb up 4 Thumb down 5
  16. mJožka :

    O.: Ty smyčky jsou jen kabely („cívky“) zalité v živici. Přímo ve vozovce se asi nemá co pokazit, když se dodrží pravidla instalace a vozovka v okolí je navržen a realizovaná správně (tj. nevykazuje výrazné poklesy.
    „Od fochu“ jsem do nedávna trochu byl :D

    Thumb up 4 Thumb down 0
  17. aggu :

    Martin [msstavby.cz]: Mosty a MÚK na Vodárně by byly ideální, ale vím, že na blízké stavbě napojení Mariánskohorské a dálnice byly obrovské problémy už s blbým vápněním podloží násypů – kvůli „ochraně životního prostředí“ a vodního zdroje Prameniště Nová Ves. Logiku to moc nemá, protože podloží je nepropustné a lokalita je navíc proti proudu podzemní vody, ale co už…. Dokážu si živě představit pobouření úřednictva, kdyby se měly vrtat piloty přímo v křižovatce (v podstatě celá Nová Ves je 2. ochranné pásmo).
    Sami se střílíme do nohy….

    Thumb up 3 Thumb down 0
  18. O. :

    Martin [msstavby.cz]: Souhlasim, ze to zrychlovani na 80 na Dubine opravdu smysl nema. Usek Vodarna – Zahradky si myslim, ze uz je dost dlouhy a smysl to ma.
    Pokud jde o to premosteni Vodarny, to asi nikdo nezaplati. Libila by se mi varianta mostu jenom mezi Svinovem a Hulvakami, se zrusenou zastavkou Vodarna v tomto useku, tato „rychlodraha“ by prinesla pekne zrychleni dopravy.
    Nebo je jeste varianta zruseni odboceni pro auta a busy doleva, ve smeru od Svinova na Privoz by to slo, muselo by se udelat napojeni sjezdu za Svinovskymi mosty na dalnici, resp. Severni spoj, ale asi by to neslo od Zabrehu na Svinov.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  19. Martin [msstavby.cz] :

    Máme další zrychlení tramvají. Nyní o 9 vteřin https://zdopravy.cz/v-ostrave-zrychli-tramvaje-na-80-km-h-na-dalsim-useku-jizdni-dobu-zkrati-o-9-vterin-45921/

    Thumb up 0 Thumb down 3

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.