Upomínkové předměty vytvořené v souvislosti s databází Ostravské sochy v roce 2016.
Dnešní díl pojmeme poněkud netradičně. Nebudeme hovořit o konkrétních ostravských sochách, ale představíme si výsledky dvou menších projektů, které vznikly v letošním roce, představují umění v ulicích a budovách města Ostravy a částečně se vztahují k projektu databáze Ostravské sochy. Oba byly završeny v nedávné době (jeden je toho času teprve v tisku), takže představují i aktualitu. Začneme tím, který již existuje v hmatatelné podobě.
Jde o reprezentativní kalendář Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava pro rok 2017, který u každého měsíce představuje jedno z vybraných uměleckých děl v areálu univerzity, a to obrazem (na fotografiích Romana Poláška i historických fotografiích včetně několika návrhů) i slovem (texty k jednotlivým dílům zpracovali Eva Špačková, Marie Šťastná a Jakub Ivánek). Součástí projektu bylo rovněž provedení soupisu všech uměleckých děl v architektuře budov univerzity a zhodnocení jejich stavu restaurátorem Jakubem Gajdou. VŠB-TUO je na tato díla poměrně bohatá, neboť velká část univerzitního areálu vznikala v době, kdy bylo umění pro architekturu samozřejmostí při jakékoli výstavbě ve veřejném sektoru. Kalendář představuje samozřejmě jen 12 vybraných děl a jako většina reprezentativních předmětů bohužel není běžně k dostání. Pokud však čtete seriál Ostravské sochy pravidelně, o části z nich jsem zde již v minulosti pohovořil (konstruktivistická mozaika neznámého autora na Ekonomické fakultě, mozaika Josefa Treuchela v Geologickém pavilonu, mozaika Martina Sladkého v tzv. kruhové posluchárně a plastika Světlonoš Marka Pražáka na zadní fasádě Ekonomické fakulty). Navíc, pokud se vše zdaří podle plánů, mohla by v příštím roce vyjít publikace informující o všech uměleckých dílech v architektuře VŠB-TUO. Část z děl v porubském areálu si mohli zájemci rovněž prohlédnout s výkladem Evy Špačkové a Jakuba Ivánka při Noci vědců 30. září 2016.
Druhý předmět propagující sochy v našem městě vydal přímo kulturní klub Fiducia, který stojí rovněž za vznikem a fungováním databáze Ostravské sochy. Při příležitosti roku její existence, který spadá na zimní slunovrat 2016, vydává sadu pohlednic vybraných uměleckých děl na území města Ostravy (fotografoval je opět Roman Polášek). Pohlednice a obal souboru zachycují celkem 12 soch, reliéf, památník, mozaiku, sgrafito, vitráž, oponu a nástěnný objekt. Jde tedy i na malém prostoru o poměrně široké spektrum typů realizací. Snahou bylo též představit umělecká díla v prostoru města v průřezu časovém, a tak poukázat na význam a charakter umění v různých dobách jeho vzniku. Jeho hodnotu nelze poměřovat stářím – každá epocha přináší hodnotná díla, která reflektují svou dobu a přinášejí zprávu budoucím generacím. Průřez tedy začíná nejstarší sochou databáze – mariánským sloupem na Masarykově náměstí – a končí téměř v současnosti – plastikou Levitace od Davida Moješčíka, jež byla naproti Svinovskému nádraží instalována v roce 2010.
Pro zájemce je třeba zmínit, že uvedený set pohlednic (jistě vhodný jako malý vánoční dárek) bude k dostání od úterý 20. prosince 2016 v antikvariátu Fiducia. Téhož dne v 18:00 se od antikvariátu Fiducia (na ulici Mlýnské) vydáme rovněž na malou procházku po sochách v centru města, která se zhruba po hodině promění ve večerní výšlap na haldu Ema, kde kolegové Jan Malura a Martin Tomášek symbolicky pokřtí novou publikaci Filozofické fakulty Ostravské univerzity s názvem Příroda vs. industriál. Všichni jsou na akci srdečně zváni!
Poslední komentáře