Nádraží MSK x Evropa

Porovnejme stav nádraží v Ostravě a Hlučíně s nádražími v podobně velkých evropských městech.

Fotografie zaslal čtenář. Děkujeme!

Ostrava (300 000 obyvatel)

 

Graz (280 000 obyvatel)

Utrecht (335 000 obyvatel)

Hlučín (14 000 obyvatel)

Spittal (15 000 obyvatel)

Související články


Komentáře

  1. Archerr :

    Tož pekné to je na tym západě… Akorát u nás 40 let komunistickeho bordelu udělalo svè, poté už skoro 30 let řádění převlečenych komunistů a jiné verbeže …no to se neni co divit jak řika kolega “ v rakousku je i ta tráva zelenejsi“…

    Thumb up 22 Thumb down 2
  2. D.L. :

    Není toto na odpovědnosti SŽDC a státu který je odpovědný za tento stav. A za 50.let kdy toto nádraží stojí neinvestoval do oprav a rekonstrukcí takřka nic. Kritiku bych spíše směřoval tam.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  3. Martin [msstavby.cz] :

    D.L.: A my snad kritizujeme město nebo kraj?

    Odpovědnost nese ČD stát a nyní SŽDC.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  4. D.L. :

    Martin [msstavby.cz]:
    Minimálně být správcem tohoto webu tak bych tuto informaci uvedl. A možná by stálo za úvahu poslat tyto fotografie na SŽDC a třeba se někdo zodpovědný chytne za nos…Když je možné investovat do nádraží v Praze miliardy tak několik stovek milionu do kompletní přestavby a rekonstrukce nadchodů a nástupišť by se případně mohlo najít!

    Thumb up 5 Thumb down 0
  5. Andry :

    *Sorry for English, my Czech is very bad*

    The sad thing is that Ostrava hl.n. is much worse even if one compares it with neighbouring cities Krakow and Katowice. Poland is definitely not as rich as Austria, but…

    Also, other Czech cities performs better: Hradec Kralove, Usti nad Labem, etc.

    But, there are also „good“ news :) Recently I was in Brno and its hl.n. looks even worse!

    P.S. If the letter to SŽDC will be sent I would also sign it

    Thumb up 26 Thumb down 1
  6. Ljuk :

    Srovnání v případě Ostravy je nepochybně na místě.
    Ale u hlučínského nádraží si myslím, že se srovnávají jablka s hruškami. Kritérium velikosti města je v tomto případě nedostačující. Hlučínské nádraží je konečná místní lokálky, kde koleje vedou jedním směrem a kde jede vlak jednou za hodinu. Jak je to asi ve Spittalu? Nikdy jsem tam nebyl, ale stačila mi chvíle hledání na internetu, abych řekl, že i když je to stejně velké město, polohou na mapě, rozvětvenosti sítě a určitě i turismem jde o nesrovnatelnou stanici. Nechci obhajovat současnou podobu hlučínského nádraží, ale ani tam nejsou zapotřebí skleněné výtahy, monitory na nástupišti a ani vyblýskaný podchod se třemi nástupišti jenom proto, že na Západě to jen o tisícovku větší Spittal má…

    Thumb up 16 Thumb down 0
  7. Martin [msstavby.cz] :

    D.L.: To máme ke každé stavbě, které je v Ostravě psát „tohle není kritika města Ostrava“. Jsou snad lidi ještě ve většině svéprávní ne?

    Thumb up 7 Thumb down 2
  8. aldik :

    Hmm, srovnávat Rakouské, mnohem bohatší město s Českem.. a koncové, minimálně využívané nádraží v Hlučíně s něčím, evidentně větším. Srovnání jako noha. Proč to nesrovnáte třeba s Polskem, či Slovenskem? ;)

    Thumb up 1 Thumb down 11
  9. Moon :

    Bohužel Ostrava hl. n. má taky tu nevýhodu, že není tak vytížené jako Svinov. Další argument SŽDC, proč s tímto stavem nic nedělat.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  10. Luděk :

    No, tady je vidět ten rozdíl mezi zapadem a východem, i když posun směrem k západu je znát. Třeba Svinov, moc pěkné nádraží, povedená rekonstrukce, ale naprosto nedostatečná údržba ze strany vlastníka. Před vstupem do skleněné části, poplivana a spinava dlazba, umaštěné špinavé sloupy. Propadlá a zničena dlazba, nevyčištěné okapy skleněných stříšek, prorůstající tráva a mohl bych pokračovat. Trvalo asi rok, než zpátky přilepili kovový okopovy plech na dveřích průchodu do haly.

    Thumb up 9 Thumb down 0
  11. thvari :

    To srovnání s Utrechtem je taky těžké. Je to přestupní uzel uprostřed země, celé nádraží i okolní zástavba výškových budov je téměř celá komplet nová a přípomíná to spíš letištní halu než vlakovou stanici. Což nic nemění na faktu, že nikoho nenapadne udělat z ostravského hlavního nádraží reprezentativní prostory a výkladní skříň města. Přitom kritika, že když někomu přijede návštěva, tak ji radši nabírá na Svinově, aby se nemusel před nimi stydět, jde od občanů Ostravy slyšet neustále.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  12. Lukáš :

    Nejlepší a nejefektivnější by byla naprostá minimalizace hlavního nádraží, přejmenovat ho třeba na Ostrava-Přívoz a formálně udělat hlavní na Svinově, vždyť to hlavní nádraží už dávno není hlavní, ani co do významnosti tak do počtu cestujících. To spojení s centrem je výborné (tramvaj hned před budovou, 10 min do centra auto, tamvaj, kolo i třeba pěšky) takže rušit určitě ne, ale zredukovat na nejmenší minimum, třeba jak to je na zastávce stodolní nebo střed. PS autorům tohoto krásného a velmi vědeckého článku, příště až budete něco srovnávat, zkuste nad tím trochu zapřemýšlet, vždyť to není zas tak těžké. Srovnávat Utrecht, což je jeden z nejvytíženějších dopravních uzlů v celém nizozemsku s hlavákem v ostravě kde není ani 1% celkového počtu přepravených cestujících je přinejmenším úsměvné. Jen to už po několikáté potvrzuje vaší mentalitu, házet špínu na druhé by vám šlo, teď s tím ještě zkusit něco udělat, vy aktivisti.

    Thumb up 2 Thumb down 4
  13. emmm :

    Tady čtu povětšinou kritiku o tom, že Rakousko je bohatší, nádraží v Rakousku jsou v turistických centrech atd. Nemohu souhlasit. Srovnejte si např. foto č. 4 u Ostravy a foto č. 3 u Spittalu. Město 20 x menší má mnohem hezčí, přitom původně takřka totožný podchod /nadchod, ač město je 20x menší …. Čistý, bez informačního a reklamního smogu. V tom jsou ty podstatné rozdíly. V detailech. Čistotě, upravenosti, údržbě, způsobu myšlení.

    Thumb up 16 Thumb down 1
  14. davidb :

    Když jsem byl v Hlučíně u nádraží tak mě fascinovalo to zábradlí co je na fotkách.
    Smysl je jasný, ale lidé ho stejně obcházejí nebo objíždějí na kole (viděl jsem).
    Bohužel stát (a organizace pod ním) si myslí, že lidé jsou naprosto nesvéprávní a musí být vedeni jak ovce.
    I když na druhou stranu kdyby se tady stala nehoda a nebylo zábradlí, tak jsou lidi SŽDC zažalovat.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  15. Rado :

    Je zde jasně vidět rozdíl mezi východem a západem, nicméně ono inspirovat se..to nestojí nic. Jenže ani toto se neděje, takže česká nádraží jsou hodně nepolíbené místo. A nejen ta. Ten problém je v hlavách, v myšlení, ve vůli chtít dělat něco jinak. Ale jak bylo napsáno v 1. komentáři, těch 40 let komunismu se na lidech a úrovni architektury hodně podepsalo a setrvačnost v tom dělat něco po starému, je veliká. Na západě se staví i na krásu a lidé jsou si toho vědomi, že brána do města musí nějak vypadat. V našich končinách se staví ryze účelně, estetický prvek najdete snad jenom v Praze. Ono mezi námi, ani Svinov není žádná sláva, ve srovnání mezi Hl.n. má sice navrch, ale prostředí a okolí, to už taky pokulhává. Problém je, že cokoliv, co prochází rekonstrukcí, neznamená kvalitativní krok kupředu, změnu vzhledu podle posledních trendů už vůbec ne, je to jen jakási lepší údržba s pořádnou dávkou polystyrénu k tomu. Čili za mě by si Ostrava zasloužila nádraží něco jako Graz, žádný Svinov či Hl.n., ale něco podobného mělo stát na úrovni nádraží Ostrava-střed. Bylo by to možná komplikované, ale byla by to výzva a pořádná…

    Thumb up 5 Thumb down 0
  16. Martin [msstavby.cz] :

    aldik: A o kolik tedy musí ještě stoupnout HDP, aby jsme na nádraží neumisťovali nevkusnou reklamu, pořádně tam zametli a nevymýšleli hloupé zábradlí?

    Thumb up 17 Thumb down 0
  17. Ostravan :

    aldik: Pokud bychom měli srovnávat s polskými městy Katowice, Kraków nebo Wrocław, ani v jednom případě nevyjdeme vítězně. Všude to jsou chrámy, kde jsou součástí nádraží nákupní centra, u nás je akorát Relay a Pont… Možná kdybychom porovnávali s Balkánem, pak bychom možná byli na stejné úrovni.

    S uzlem Ostrava se však ze strany SŽDC, s. o., bude provádět modernizace: http://www.szdc.cz/pro-media/tiskove-zpravy/zeleznicni-uzel-ostrava.html

    A když jsme u SŽDC, s. o., tady je odkaz na seznam staničních budov, do kterých by v letošním a příštím roce měla SŽDC, s. o., investovat: http://www.szdc.cz/pro-media/tiskove-zpravy/opravy-v-ms-kraji.html

    Thumb up 2 Thumb down 0
  18. Patrik :

    Jenže 24mil. je nic. Tady je dle mého zapotřebí výstavby úplně nové stanice, která by byla spojená s rekonstrukcí uzlu. Začíná to už venku, kde je celkově hodně místa, ale vlastně tam toho místa moc není, malé parkoviště (možnost výstavby parkovacího domu), pak smyčka tramvají, která stejně asi zmizí, nebo bude jinak vypadat a pak malinká trolejbusová smyčka, s nástupní zastávkou, kam nevede přístřešek a dostat se tam z pár metrl vzdáleného 4. nástupiště trvá dlouho. Všechno zbourat a postavit něco moderního, prostorného a multifunkčního, zároveň takového aby nebyly všude překážky jako teď. Ten prostor je stísněný a přeplněný spoustou věcí. Místa je tady dost, koukněte se na letecký snímek hl. nádraží a uvidíte, jak je ta budova velmi malá. Chtělo by ji posunout blíž ke kolejím. Dalo by se psát a diskutovat hodiny.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  19. Ostravan :

    Patrik: Ze 4. a 5. nástupiště (frýdlantská nástupiště) by pomohlo vybudovat podchod k tramvajové a trolejbusové smyčce.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  20. Xavier :

    Ještě by mohlo být fajn zmínit i to, že Ostrava má cca poloviční počet turistů, kteří ve městě přenocují, než ten Štýrský Hradec.. Čerpám hlavně z https://www.wien.gv.at/english/administration/statistics/tourism.html a z https://www.ostrava.cz/cs/turista/strategicke-dokumenty/marketingova-strategie-rozvoje-cestovniho-ruchu/kvartalni-zpravy-o-cestovnim-ruchu-v-to-ostravsko-1/copy_of_Shrnuti-roku-2016. U Štýrského Hradce je něco málo přes 1 milion, v případě Ostravska jde o cca 592 tisíc. Jde ale o celou TO Ostravsko, což není jen Ostrava (https://www.ostrava.cz/cs/turista/turisticka-oblast-ostravsko).
    Faktem ale je, že ta navštěvovanost přespávajících ne-residentů tady docela rychle stoupá. 2011: 141 tisíc, 2012: 164 tisíc, 2013: 189 tisíc, 2014: 174 tisíc, 2015: 560 tisíc, 2016: 590 tisíc. Zdroj: https://www.ostrava.cz/cs/turista/strategicke-dokumenty/marketingova-strategie-rozvoje-cestovniho-ruchu/kvartalni-zpravy-o-cestovnim-ruchu-v-to-ostravsko-1
    – S tím nádražím by se asi fakt mělo něco dělat :-)

    Thumb up 2 Thumb down 0
  21. Adamous :

    Staci opravdu mrknout jen na ty Katowice:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Katowice_railway_station
    Letiste Katowice:
    http://www.katowice.pro/katowice-airport-z-podsumowaniem-i-planami/
    Pritom Katowice jsou co do poctu obyvatel srovnatelne s Ostravou.
    Bohuzel, takhle to je tady se vsim. Vsadim se, ze podobne stavby by u nas vysly 4x draz.

    Thumb up 5 Thumb down 2
  22. brzda :

    Mě totálně dostalo, když jsem byl nedávno v Praze na koncertě. Kromě toho, že jinak údajně přetížená trať Praha-Ostrava se v noci nějak neprovozuje a člověk musí čekat v Praze až skoro do páté ranní, je celé nádraží v noci uzavřeno. Před budovou stály hloučky turistů obtěžovaných místní lůzou a to bylo štěstí, že bylo celkem solidní počasí. Toto je přesně to zvrácené české myšlení jako s tím zábradlím v Hlučíně. Aby do čekárny nelezli feťáci a bezďáci, tak ji raději zavřem i pro slušné lidi :( A to není brána do MSK, ale brána do republiky….
    Svinov je sice pěkné nádraží, ale okolí je o ničem. Už při rekonstrukci nádraží bylo slibováno propojení s mosty, ale skutek jako obvykle utek……

    Thumb up 5 Thumb down 2
  23. aldar :

    to:brzda – Propojení s mosty tzv.“Svinov centrum“ měl postavit soukromý investor na svém pozemku. Pokuste se ho přesvědčit ať to tak udělá, územní rozhodnutí na stavbu má platné.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  24. AC :

    brzda: To je lobby hoteliérů v Praze, stejně tak není doposud metro na letiště, kvůli tlaku taxikářů.
    To srovnání nádraží s Katowicemi je tristní, jediné srovnatelné české nádraží je v Praze, předpokládám, že do Katowic jezdí i rychlovlak, který bude v Praze za dvacet let.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  25. brzda :

    aldar: Jo, já to chápu, ale proč to město/kraj neřešilo jinak? Odkup pozemku, zasmluvnění stavby se sankcemi (což tady stejně nefunguje – viz. skelet nebo Karolina atd.) nebo stavba na pozemku SŽDC protažením „Opavského“ nástupiště.
    Moc se mi líbil transparent, který pravděpodobně nějaký aktivista umístil na skelet na rohu ulic Biskupská a Havlíčkovo nábřeží – stojí na něm „Vlastnictví zavazuje“, i když mám pocit, že teď už tam není, což je asi jediný krok, ke kterému se majitel zmohl. Podobných problémů je v Ostravě mnoho. Chápu, že se soukromým vlastníkem se často jedná těžce, ale nevěřím, že by s tím město nemohlo vůbec nic dělat…..

    Thumb up 3 Thumb down 3
  26. Jann :

    Tristní srovnání velkých nádraží, není asi co dodat. Co se ale týká srovnání nádraží Hlučín (konečná místní lokálky) a křižovatkové stanice na koridoru (Spittal an der Drau), tak to je totální nedomyšlený nonsense.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  27. Danek :

    Lidi,jen pro zasmani.Dnes jsem byl v Teplicich n.Becvou…tam maji nadrazi…nazv.bych to navrat do roku 1975min…ale jsou nadrazi kde jsem byl v mim.v Cechach…tam jsem si dokonce rekl,ze jak si muzem dovolit kritizovat Ostravu,protoze se mi chtelo opravdu zvr….

    Thumb up 1 Thumb down 4
  28. Martin [msstavby.cz] :

    Danek: Přeci nebudeme obhajovat stav nádrží v MSK tím, že jinde to je horší.

    Jann: Pravda. Spittal předčí hlavák.

    Thumb up 6 Thumb down 1
  29. Danek :

    Martin [msstavby.cz]: To máš pravdu, jen jsem chtěl naznačit, že jinde to není horší, ale někde i opravdu 1975.U zasahu do krajin….máš uvedeno jen 2 stavby ale v popisu nahoře myslím 42…koukni na to, prosím.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  30. Martin [msstavby.cz] :

    Danek: Přečti si ještě jednou VŠECHEN text v článku Zásahy do krajiny. Koukni na to.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  31. Danek :

    Martin [msstavby.cz]:JO tak, já hledal 41nových projektu, řikám si nějak se mi to nezobr.na mobilu…a ono to je takhle, omlouvám se.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  32. Infoš :

    aldik: Proč srovnávat s Rakouskem a ne třeba s tím Slovenskem? Co třeba jednoduše proto, že bysme se chtěli přiblížit spíše k tomu Rakousku, než ke Slovákům, kteří jsou na tom mnohdy ještě hůř než my…

    Thumb up 7 Thumb down 1
  33. emmm :

    Navíc srovnávat se s kýmkoliv nemá do budoucna moc význam. Pokud budeme chtít být jako dnešní Rakousko, třeba to za 30 let doženeme, ovšem Rakousko už bude zas o 30 let dál a někde jinde. Takže pokud něco chtít, tak být dál, než tam, k čemu vzhlížíme dnes. Jinak budeme vždy tak nějak rozvojovou zemí…

    Thumb up 1 Thumb down 4
  34. Adamous :

    emmm: Mne dava smysl srovnani s Polskem, predse jenom jsme kdysi byli na stejne startovni care, rekl bych i mozna par stovek metru pred nima.
    Polsko v poslednich 10 letech zazilo rozhodne vetsi posuny nez my a at mne nikdo nerika, ze jsme na tom za stejnou dobu nemohli byt stejne. Alespon 1-2 nadrazi bych na srovnatelne urovni za tu dobu cekal i u nas (treba i v mensim meritku).

    Thumb up 6 Thumb down 1
  35. Rado :

    emmm: Je to sice hezké, ale umíme vůbec vidět někam dál, když se nám nechce vidět to, co je jinde a teď? Stačí si odmyslet hranaté tvary, polystyrén a labyrint zábradlí a máte hned něco nového, svěžího…

    Thumb up 0 Thumb down 2
  36. Adam Třetí :

    Tak je to jasné, ne? V Rakousku nemají ve vládě lidi, kteří chtějí zavádět před volbama populistické zákony, že důchodci mohou jezdit vlaky zdarma. Tak tam místo toho mají nově postavená nádraží. Vox populi… ;-)

    Thumb up 8 Thumb down 2
  37. tommtomm :

    Zaklínadlo 40 let komunismu je určitě pěkné ( chápu je myšleno jako narážka na systém, s čímž souhlasím) ale stoprocentně na tuto situaci kolem Ostravy hl.n. neplatí, právě v době komunismu bylo uspěšně nově postaveno a na svou dobu poměrně kvalitně a určitě by odolalo i srovnání s tehdejší západní konkurencí (funkční, uživatelsky přívětivé, funkční). Nemluvím však o železnici jako a ČSD jako celku, ty byly v nechutném stavu s durazem na nakladní dopravu. Ostrava hl.n. však již zastarala, není nutná demolice ale radikální přestavba, ta poslední byla takový facelift, no tedy spíš ubohý pokus o tuning staré škody felicia, která by v provozu ještě chvíli vydržela ale přílepky ji spíš ublížily než pomohly. Nyní by bylo potřeba s plánovanou rekonstrukcí ostravského železničního uzlu provést i rekonstrukci ostravy svinov ( ale z gruntu ). Zrušit nadchod a místo něj udělat pohodlnější podchod, vyřešit přestup hrana hrana v rámci odisu, předělat vnitřní dispozice budovy ( na svou dobu vhodné řešení, dnes otřesné a výtahy to nevytrhnou) otázka je jestli demolovat nebo upravit pro nové učely, rád bych v patře viděl třeba malý supermarket a podobně. Ostrava hl.n. je hrozná, ale ted je možnost s ní něco udělat. kéžby. Jinak to srovnání žst hlučín je opravdu mírně nevhodné, ale jeho řešení ( stejně jako podobné zabezpečovací řešení na zbytku sítě) je směšné a ubohé, nicméně podle normy která dělá z lidí nesvéprávné idioty a nutí stavět podchody tam kde se stačí rozhlédnout v pravo a vlevo a výraznější provoz ve stanici není. Další otázkou na sždc je udržba to je trn v patě, který hodně bolí, ad prokapávající svinovská nástupiště a mraky podobných drobností. Každý majitel domu si ho po zimě obejde, vyčistí okapy, zkontroluje krov, a další části a provede roční běžnou udržbu která nic nestojí. Sždc, raději co 10 let dělá rekonstrukce toho co by vydrželo 30 let.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  38. thrpst :

    Dobré!

    Thumb up 0 Thumb down 0
  39. kdojekdo :

    A kdopak ty krásná a drahá nádraží zaplatí? Porovnejme jízdné a obsazenost.

    Thumb up 0 Thumb down 13
  40. šlonzok :

    kdojekdo: Zrovna v Katowicach velkou část zacvakal soukromý investor: https://pl.wikipedia.org/wiki/Katowice_(stacja_kolejowa)#Budowa_kompleksu_komunikacyjno-handlowego_(pocz%C4%85tek_XXI_w.)

    A teď se vedle vlakového nádraží má stavět nové autobusové nádraží, integrované s MHD: http://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,35063,23144342,za-dwa-lata-koniec-obskurnego-dworca-w-centrum-katowic-miasto.html (současné autobusové nádraží, kam zajíždí třeba Flixbus z Ostravy je dost katastrofa)

    Ještě bych chtěl zareagovat na Adamous: „Pritom Katowice jsou co do poctu obyvatel srovnatelne s Ostravou.“

    Ale ono to není jedno město, ale hromada srostlých měst. Počet obyvatel hornoslezské konurbace se uvádí v rozmezí 2,2-3,5 milionů osob: https://pl.wikipedia.org/wiki/Konurbacja_g%C3%B3rno%C5%9Bl%C4%85ska

    Ale to není žádná výmluva. Ostravsko má taky hromadu obyvatel a není naprosto žádný důvod tolerovat neexistenci slušného autobusového terminálu pro dálkovou dopravu (proč třeba linka 333 z letiště či linky Student Agency končí na místě jako je ÚAN?) Není naprosto žádný důvod tolerovat stav dvou hlavních nádraží třetího největšího města ČR.

    Katowice jistě mají své problémy a třeba je i mnohé dle pořekadla „navrch huj, vyspod fuj“, ale to město udělalo za poslední roky extra krok dopředu. A Ostrava ze srovnání v mnoha ohledech vychází dost špatně.

    Thumb up 5 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.