Přestavba železničního uzlu Ostrava

Deník o chystané rekonstrukci informoval už na jaře. Zatímco tehdy byly známy pouze obecné informace, nyní už jsou hotové výsledky studie proveditelnosti.  Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zkoumala několik variant, přičemž nejvýhodnější je ta druhá, jež počítá se ztrojkolejněním železniční trati mezi ostravským hlavním nádražím a tím ve Svinově.

„V převážném úseku od osobního hlavního nádraží po přemostění řeky Odry se jedná dokonce o zčtyřkolejnění,“ informuje Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC. Podle něj jde o levnější variantu, která přitom nabízí výrazné zvýšení kapacity trati v daném úseku.

MINISTERSTVO CHCE NADJEZD

Tato varianta ovšem podle ministerstva dopravy (MD) dostatečně neřeší křížení vlaků. Centrální komise MD proto podle Illiaše doporučila třetí variantu, která obsahuje mimoúrovňové křížení pro vlaky v trase Ostrava střed Ostrava hlavní nádraží uhelné Ostrava-Svinov Opava s vlaky na trase Ostrava střed Přerov. Výsledkem má být nerušený protisměrný provoz, jehož realizace by ale podle SŽDC nebyla ekonomicky efektivní. „Centrální komise MD proto studii proveditelnosti s doporučením varianty dvě neschválila a její projednávání přerušila do doby, než bude dopracována dle připomínek,“ doplnil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Dodal, že opětovné projednávání studie je na programu v září.

Informaci potvrzuje též mluvčí MD Tomáš Neřold, jenž nepřímo naznačil, že realizace jakéhosi nadjezdu je při rekonstrukci klíčová pro čerpání evropských dotací. „Rekonstrukcí železničního uzlu v Ostravě se zabývala Centrální komise MD, která rozhodla, že projednávání studie proveditelnosti pouze přerušuje s tím, že SŽDC dopracuje studii tak, aby stavbu bylo možno spolufinancovat z evropských fondů,“ vysvětluje Neřold.

ZAČNE SE DO ČTYŘ LET

Podle informací Deníku by rekonstrukce železničního uzlu měla stát přibližně pět miliard korun. Začít by měla do roku 2020, a to i přes prozatímní nejednotnost názorů SŽDC a MD. „Termín předpokládaného zahájení se zatím nemění,“ potvrzuje Marek Illiaš již dříve zmíněný rok 2020. Jak by se rozsáhlá rekonstrukce promítla do plynulosti dopravy na této trase? „O tom je zatím předčasné mluvit, ale jistě budeme postupovat obdobně jako při rekonstrukci hlavního nádraží v Olomouci, kdy průjezdnost uzlem byla zachována,“ dodává mluvčí SŽDC.

K TÉMATU

Podchod a moderní nástupiště Proměna železničního uzlu mezi hlavním a svinovským nádražím nespočívá pouze ve zkapacitnění trati, ale rovněž v modernizaci některých nástupišť a stanic. Na zastávce Stodolní bude prodlouženo nástupiště pro umožnění nástupu cestujících do dálkových osobních vlaků. Výraznější proměnou projde stanice Ostrava střed, kde bude vytvořen podchod s bezbariérovým přístupem na nástupiště. 

zdroj: denik.cz

Související články


Komentáře

  1. Summerboy :

    A nejake informace o rekonstrukci nastupist na hlavaku? Nebo opravi Stred, Stodolni, mohli by treba jeste Trebovice a Kuncicky, ale hlavak nechaji v tom humusu, jak je?

    Thumb up 10 Thumb down 0
  2. Patrik :

    Letos jsem se právě na rekonstrukci hlavního nádraží ptal přes email přímo u SŽDC a rekonstrukce by měla být součástí rek. uzlu Ostrava viz odpověď na můj dotaz:

    Kompletní modernizace hlavního nádraží v Ostravě je však zahrnuta až v připravované investici „Uzel Ostrava“ na niž se nyní zpracovává studie proveditelnosti. Tato studie má za cíl zhodnotit možné technické varianty včetně ekonomického přínosu stavby, tak aby bylo možné stanovit předběžné náklady stavby. Studie rovněž stanoví přesné zadání jednotlivých dílčích staveb. Vzhledem k obvyklým lhůtám pro zpracování jednotlivých stupňů přípravné dokumentace a získání všech územněprávních dokladů, očekáváme zahájení vlastní realizace stavby v roce 2020 (pokud nedojde k žádným komplikacím během procesu přípravy, např. námitky účastníků řízení atp.).

    Taky mě zaráží, že o tom není ani zmínka.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  3. nototo :

    Minulý týden začali na hl. n. stavět výtahy, pochopitelně v tom nevzhledném podchodu a jen na bohumínských nástupištích. Jak dlouho budou fungovat, je otázka, na koridorech je už teď mnoho stanic, kde výtahy po pár letech od modernizace nefungují a i na hl. n. jsou eskalátory často mimo provoz.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  4. O.O :

    Snad se docka upravy i odpudivy tunel na cyklostezce u chemicky v Mariankach.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  5. M :

    Tak snad se to naváže i na to snad víc než 10 let slibované zdvoukolejnění a elektrizaci trati do F-M, kde se snad letos už měla taky vypracovávat studie proveditelnosti.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  6. David :

    To M:
    A doufám, že se zdvoukolejněním do FM přibude i most ve Vratimově.
    Jinak tamní přejezd bude naprosto neprůjezdný.
    Podle info z města most SŽDC vyškrtla z plánů, i když je tam cca 40 let a teď se ho tam snaží dostat zpět.
    Doufám, že ve studii proveditelnosti bude.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  7. FlakY :

    Důležité je aby jen nedošlo k revitalizaci tratě, ale k její modernizaci, kde by se mohla zvýšit její traťová rychlost pro lepší konkurenceschopnost. Do Frýdlantu by mohla být traťová rychlost 120 km/hm jde o poměrně rovný úsek. Ale na západně myslí 20 let dopředu a nemají problém stavět regionální tratě i pro 160km/h, tady by to taky nebyl moc problém. Ale zřejmě tam budou vlaky jezdit 80kou…

    Thumb up 5 Thumb down 0
  8. M :

    Taky si myslím, že by se tam 120 dalo jet vpohodě. Když se na Uničov může stavět na 160, tak proč ne tady na 120. Ideální by bylo v Paskově objet haldu z druhé strany, tím by se napřímil ten celkem ostrý oblouk, ale to se nejspíš nestane.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  9. FlakY :

    Kdysi tam trať vedla a dnes se o tom neuvažuje což je škoda. Možná by se kvůli haldě musel postavit tunel či jiné zabezpečení proti sesuvu. Odborníci by chtěli aby trať z Hranice – Valamez – Frýdlant – Frýdek – Ova byla celá elektrifikovaná a zdvojkolejněná s vyšší traťovou rychlostí než je nyní. Trať by mohla v pohodě sloužit jak pro nákladní vlaky tak i expresní či rychlíkové. Byla by náhradní trasou k přetíženému železničního koridoru.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  10. M :

    Tak ta celá trať z Valmezu do Kunčic má dost velký potenciál, ve spoustě míst by se dala napřímit (třeba kolem té Paskovské haldy, nebo třeba mezi FnO a Čeladnou). Určitě by bylo fajn, kdyby tady jezdily nějaké mezinárodní vlaky ze Slovenska (Trenčín a Bratislava nebo jako objízdná trasa ze Žiliny) nebo do Polska (Krakov nebo Katovice), případně třeba nějaké alternativní expresy z Brna do Ostravy, což by hodně odlehčilo trati Přerov – Ostrava. Někde by klidně mohla mít do budoucna parametry na 200 (otázka je, jak moc by se vyplatilo zrychlovat mezi F-M a FnO na 200, aby se pak zpomalilo zase na stovku za FnO).

    Ale je úplně jasné, že nic takového nemá šanci projít. Stejně jako už dávno měla být elektrizovaná a zrekonstruovaná trať F-M – ČT, což se ale nelíbilo místním, takže jim tam místo pár vlaků denně do Hyundaie jezdí desítky kamionů, které mimo jiné zatěžujou centrum F-M a celé okolí D/R48 :D

    Jsem taky zvědavý na ten průjezd přes F-M, trochu se bojím, že do toho bude magistrát až přehnaně moc kecat a bude tady spousta kompromisů. Ideální by bylo úplně zrušit pokud možno všechny přejezdy, hlavně teda ten před nádražím ve směru od Ostravy, který se dá vpohodě objet po estakádě, která by tou dobou již mohla být odlehčená díky obchvatu. Stačilo by jen na druhé straně kolejí postavit sjezdy, na které tam místo určitě je.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  11. FlakY :

    M:
    Ve F-M se připravuje stavba 3 mostu přes Ostravici včetně přemostění železniční tratě. Přejezd u Mekáče nejde v tuto chvíli zrušit kvůli silnému provozu a autobusových linek.
    Železniční přejezd vlaku nevadí pokud je dobře zabezpečen a nikterak ho neomezuje v rychlosti. Omezena je pouze silniční doprava včetně jejich negativních excesů, které mohou způsobit.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.