OVASTORY #2 – ulice Nádražní

Ulice Nádražní je významnou tepnou a velmi exponovaným místem v centru Ostravy. V každé době, v každém městě měly důležité městské ulice vždy i estetickou hodnotu vyšší, než ulice ostatní. Jenže…

Máme tu čest zveřejnit exkluzivní vizualizaci budoucí podoby ulice Nádražní. Přesněji se díváme na křižovatku s ulicí Českobratrská směrem k Elektře. Na chodníky bude použita, již v jiných článcích zmíněna, zámková dlažba v šedém odstínu. Jelikož se osvědčila i na těch nejzapadlejší koutech ostravských sídlišť Hrabůvka, Dubina, Zábřeh atp. Vozovka samozřejmě nově vyasfaltována.

Protože jsou obyvatelé Ostravy hloupé ovečky, co neumí přecházet cestu, bude na křižovatce ponechán překrásný bílo-červený plot, aby někdo neupadl do křižovatky. Ovšem je pozoruhodné, že z druhé strany již plůtek býti nemusí. Hádáme, že to bude prospěšným mentálním vlivem Janáčkovy konzervatoře na duši. Červeno-bílý plůtek se nám objevuje na více místech.

P.S. Jelikož každou ovci někdy přepadne hlad. Bude ji na části Nádražní ulice vybudován zelený pás trávy, ať se má kde napást.

ovastory

Ale nyní již vážně. Město hledá způsoby, jak oživit centrum Ostravy. Údajně již několik let. Je tedy zarážející, jakým způsobem chce město rekonstruovat ulici Nádražní. Použitý materiál na chodník ulici degraduje na prostou ulici, kterých je po Ostravě plno. Tak exponovaná ulice v centru třetího největšího města ČR by si zasloužila použití materiálu vyšších hodnot. Dále je zarážející ponechání červeno-bílých zábran podél cesty. V každém vyspělém městě jsou tyto kýče odstraňovány, či nahrazovány elegantnějšími variantami. I samotné umístění bariér je zarážející (viz. schéma).

Město mělo jedinečnou příležitost při této rekonstrukci vytvořit ulici přívětivou pro lidi. Ulici, po které by lidé měli chuť korzovat a procházet se. Bohužel rekonstrukci vznikne nudná, průměrná šedá ulice bez genia loci.

Jako výsměch působí doba rekonstrukce. Neuvěřitelné 2 roky! Zde stojí za zmínku situace z Brna. Kde během rekonstrukce ulice Dr. Milady Horákové zmizela polovina obchodníků. V Ostravě se to nějak snaží „zachraňovat“ centrální městský obvod.

„Uvědomujeme si zátěž, která obchodníkům v dané lokalitě vznikne, a jsme připraveni hledat možnosti, jak s nimi zlepšit komunikaci. Individuálním přístupem chceme také zajistit krizové řešení situace všech živnostníků,“ řekla Deníku starostka Moravské Ostravy a Přívozu Petra Bernfeldová a dodala, že nemá podrobnější informace k chystané rekonstrukci, jelikož je celá akce investicí města.

(viz. Deník).

Můžeme si uvést pár příkladů hlavních ulic s automobilovou dopravou v různých městech ČR, ale i v samotné Ostravě.

Ostrava-Vítkovice, okolí náměstí Jiřího z Poděbrad.
Na komunikace pro pěší a prostranství jsou použity dlažební kostky a velkoformátové dlaždice. Jsou použity černé decentní sloupky. Městský mobiliář ( sloupky, sloupy, lampy,stojany pro kola, atp. ) je sladěn do tmavých odstínů. U vstupu do sadu a zahrady knihovny je použit světle šedý pohledový beton.

sad 1

vítkovice 1

vitkovice

Příbor, ulice Jičínská
Na chodníky jsou použity žulové kostky. Na prostranství před budovou gymnázia velkoformátová dlažba. U křižovatky jsou použity černé zdobné sloupky spojené řetězem.

ovastory

Olomouc, náměstí Národních hrdinů
Na komunikace jsou použity dlažební kostky a velkoformátové dlaždice. U křižovatky použity černé sloupky s řetězy.

ovastory

Brno, ulice Husova
I zde lze vidět použití materiálu vyšších hodnot. Jako zábrany jsou použity šedé sloupky.

ovastory

Praha, křižovatka Zlatý Anděl
Sice je ve většině křižovatky omezen automobilový provoz, ale na snímku levá část je i pro automobily. Je zde využita tramvajová zastávka „Vídeňského typu“. Opět je použit kvalitní materiál. Výška komunikací a tramvajových tratí je na stejné úrovni. Mezi kolejemi a chodníky elegantní šedé sloupky.

ovastory

 

Rekonstrukce bohužel začne co nevidět. Teď je otázkou, jak bude v budoucnu vypadat ulice Českobratrská, která se má také rekonstruovat.

Související články


Komentáře

  1. Pavel :

    Stačilo ponechat druhou část článku „ale nyní již vážně“ a dám ti tu lajk, přes celou obrazovku. Ten začátek je zbytečný, shazuješ systematicky to, cos s nemalým úsilím vybudoval, výborný nepolitický web o MSK stavitelství. Chápu, že jsi mladý a plný emocí, ale to tví zbylí kolegové taky a přesto dokážou připravit kvalitní nestranné články, kde si čtenář dokáže utvořit svůj vlastní názor, protože kupodivu nejsme všichni OVCE.

    Thumb up 9 Thumb down 11
  2. MM :

    Pavel: Já s tím problém rozhodně nemám. Píše se tam snad něco o tom kdo ten projekt zahájil, kdo vládne ve městě, koho nemáme volit atd.? Ta páchnoucí stojatá voda se musí rozvířit a jak jinak než provokací, nadsázkou? Nejhorší na tom je, že to stejně nepomůže. Radnici, malá i velká je to úplně jedno. Bohužel je to obrázek Ostravy, nepěkný, ale pravdivý.

    Thumb up 16 Thumb down 1
  3. aggu :

    Tleskám. Vytisknout, vložit do obálek a poslat na magistrát ve 100 kopiích + jeden megabanner na budovu OKD. Každý ze zodpovědných úředníků písemně potvrdí, že to viděl a rozuměl tomu. Kdo ne, stočit do ruličky a inzultovat.

    Thumb up 4 Thumb down 3
  4. Hynek [msstavby.cz] :

    Pavel: tohle je specialni rubrika, ktera bude mit trosku vic „ozivujici“ prvky oproti normalu.. treba ovce.. to je zamer (rsp. nekdy neni duvod to skrtit, kdyz vsichni toho slona v mistnosti vidime..).

    na tvoreni nazoru ctenaru to samozrejme nic nemeni – ostatne u prvniho clanku s terminalem Dubina se toho v diskuzi probralo docela dost i fakticky…

    Thumb up 3 Thumb down 2
  5. David :

    …to je fronta na iPhone 6, ne ??

    Thumb up 2 Thumb down 3
  6. Luděk :

    Bohužel je to tak. Stačí se podívat na zastávku Karolína, když už to celé stálo X milionů, to už se nenašlo pár drobných na architektonické ztvárnění přístřešku zastávky tramvají a zábradlí? Alespoň to centrum by si zasloužilo něco více…

    Thumb up 5 Thumb down 0
  7. Balde :

    Luděk: přesně, na každou zastávku MHD by se měla vypisovat architektonicka soutěž

    Thumb up 1 Thumb down 0
  8. Hynek [msstavby.cz] :

    David: na kafe :)
    Luděk: to je trosku jina story, ale k tomu se nemuzu nevyjadrit. zastavku u karoliny nechapu hlavne z pohledu ridice jedouciho ze smeru od Frydecke.. Pokud je tam vetsi provoz, tak na zelenou si clovek najede – a skonci v kolejisti, protoze se prujezd ucpe na prechodech, tze se pak delaji ruzne lidove manevry typu najeti a zarazeni se do fronty zprava, aby clovek neblokoval tramvaje apod. to je velka taskarice.
    druha vec je tam ten zpropadeny semafor, kde mi teda prijde vysostne nebezpecne, aby byla zelena pro chodce indikovana pro ridice jenom blikajicim zlutakem, ktereho si troufnu rict, ze na prvni pohled nezaregistruje absolutne nikdo (pokud se nerozblika, coz muze byt dost pozde), navic tam ten dav je vzdycky vylozene nastartovany, tze nekteri ridici maji tendenci davat prednost i kdyz pesi maji cervenou (pze ridic nic zvlastniho nevidi, nikde nic nesviti, jen dav se lacne lepi na prechod..)
    ja uz o tom kdysi psal, ze tam neco smrdi, podle me to neni vubec dobre vyresene.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  9. Loprais :

    Ja jsem na voziku a za sebe rikam,kostky ne!!!

    Thumb up 2 Thumb down 1
  10. Martin [msstavby.cz] :

    Pavel: Nejsem sběratel lajků.
    Systematicky posunuji dál, to co jsem vytvořil. V textu konkrétně neuvádím žádná jména. Jak politiků, tak autorů atp.
    Poukazuji jen na nízkou estetickou kvalitu, která rekonstrukcí vznikne. Hlavní ulice jsou vždy těmi výstavnějšími. Kromě Ostravy.

    Mimochodem, tobě se záměr rekonstrukce líbí jo?

    Loprais: Velkoformátová dlažba.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  11. Luděk :

    Hynek [msstavby.cz]: V podstatě souhlasím, ale nejsem odborník na to abych hodnotil jestli to šlo vyřešit lépe – není tam prostor.
    Mě jde hlavně o ten vizuální prvek, jedná se dnes o asi nejvytíženější zastávku MHD v centru Ostravy a tady si myslím, že by se hodilo toto místo nějak ztvárnit než jenom modré zábradlí, modré sloupky a plastová stříška. A kdybych se vrátil k Nádražní ulici, mám velké obavy aby to nedopadlo stejně jako Svinovské mosty a nebo ještě hůře (koncepce dobrá, materiál a provedení strašné). Když se podívám na cenu za kterou to bylo vysoutěženo a na předpokládané náklady tak to snad ani dobře dopadnou nemůže. Prvně jsme myslel, že chodníky budou vylité asfaltem.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  12. Hanys :

    Chválím článek i to, co msstavby dělají. Pokračujte v tom, držím palce :) Nenechejte se odradit lidma jako Pavel.

    Rekonstrukce nádražní je průser a je velká škoda, že se tomu nevěnuje ms deník nebo mf dnes.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  13. vesan :

    jestli vám tak náhodou už nešibe?

    Thumb up 1 Thumb down 7
  14. acdlcia [msstavby.cz] :

    U zastávky Karolina by trochu pomohla třeba i změna barvy z modré na tmavě šedou.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  15. Pavel :

    martin [msstavby.cz]: Sám si odpovídáš, lajk jako líbí, podpora pro názor. Tzn. že se s tebou víceméně ztotožňuji, přístup a tmářství magistrátu se mi nelíbí. To ale neznamená, že jsem si nenavyk na vysoký standard tohoto webu a budu souhlasit s jeho proměnou v kabaret, kde se z občanů dělají ovce, byť s nadsázkou. Macura a spol. tady zpytovat svědomí jistě nechodí, je to zbytečné.

    Thumb up 2 Thumb down 5
  16. Martin [msstavby.cz] :

    Pavel: Ale standart je zachován. Vtipně a lehce rýpavě ukazuje na skutečnosti, které se dějí. Je to úsměvné, ale na druhou stranu je to smutný fakt.

    A věř, že i my v redakci se divíme, kdo si web čte. Takže takhle bych nás nepodceňoval. ;)

    Thumb up 1 Thumb down 1

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.