Ostravský žel. uzel za 8 mld. kč

Ostravský železniční uzel projde rekonstrukcí za necelých 8 miliard kč.

„Ministerstvo dopravy schválilo studii proveditelnosti železničního uzlu Ostrava pro další postup projektové přípravy,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. „Vítězná varianta představuje kompletní opravu dosud nemodernizovaného úseku mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Ostrava hlavní nádraží, včetně zřízení nového mimoúrovňového přesmyku, který odstraní kolizní jízdy vlaků v jednotlivých směrech,“ dodala.

Až dosud na téměř polovině trasy jedou vlaky jen šedesátkou, na zbytku osmdesátkou a stokilometrovou rychlostí jen kilometr. Po modernizaci by tu mohly vlaky jezdit rychlostí až 120 kilometrů v hodině. Namísto stávající dvoukolejné trati bude celý úsek trojkolejný.

Za vysokou cenou stojí především kompletní modernizace stanice Ostrava hlavní nádraží včetně báňského a seřazovacího nádraží i nového přesmyku. O další kolej se rozšíří most přes Odru. Součástí projektu je i prodloužení nástupiště Ostrava-Stodolní a rekonstrukce stanice Ostrava střed.

V plánech naopak chybí modernizace výpravní budovy ostravského hlavního nádraží. Podle Šubové je budova v dobrém stavu. Drobné úpravy probíhají na nádraží už nyní, dokončuje se stavba celkem šesti výtahů pro bezbariérový příchod. „Hlavní nádraží je v dobrém stavu a v nejbližších letech se nepočítá s větší rekonstrukcí,“ dodala.

Schválení centrální komisí znamená, že SŽDC začne soutěžit projektanta, samotná stavba by měla začít v roce 2021. Náklady odhaduje na 7,6 miliardy korun.

Do modernizace železničních uzlů investuje SŽDC obrovské prostředky. Zatím poslední velkou akcí tohoto typu je několik let probíhající modernizace uzlu Olomouc, kde došlo ke zvýšení rychlosti až na 160 kilometrů v hodině.

Ostravský železniční uzel:

celý článek: idnes.cz

Související články


Komentáře

  1. dolil :

    „Hlavní nádraží je v dobrém stavu a v nejbližších letech se nepočítá s větší rekonstrukcí,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  2. Balde :

    někdo kdo se vyzná jak vypadá mimoúrovňový přesmyk

    Thumb up 0 Thumb down 0
  3. talage :

    Balde:
    Wiki: Přesmyk je stavba (vedení kolejí) umožňující přejezd vlaků mezi kolejemi/tratěmi bez narušení jízdy vlaků jedoucích po jiné koleji.

    Mapa: https://mapy.cz/s/1kH2O

    Thumb up 4 Thumb down 1
  4. aggu :

    dolil: Paní Šubová sdělila názor ústředí SŽDC, že „na Ostravu dobrý“. Bude se investovat do štěrku v Mariánkách. Komfort cestujících asi není důležitý.
    Popravdě řečeno, i minulá vedení magistrátu mají máslo na hlavě. Budova i okolí dostaly po „rekonstrukci a estetizaci“ řádnou facku. Dopadlo to jen o trochu líp než autobusák v Havířově. O kousek.
    Přičemž by stačilo málo. Vyčistit nádraží od „estetizace“, vrátit budově bruselský vzhled, vyčistit vnitřek od reklamního smogu a půlstoleté špíny a vybudovat podzemní přístupy k nástupištím. Žádná nová budova minimálně od Normana Fostera, jako by chtěli jinde, není potřeba.

    Thumb up 8 Thumb down 4
  5. Lip :

    Doufá, že aspoň nástupiště vybaví naší oblíbenou kauflanďackou zámkovou dlažbou!! :-)

    Thumb up 1 Thumb down 3
  6. Jp :

    Vím, že se to netýká uzlu, ale před chvílí jsem byl na vítkovickém nádraží a ta oblast od nádraží po Vítkovické stavby, to je tragedie. Plus je, že nadrazi je v ramci moznosti dobre uklizene, okna jsou umyta atd., ale i tak je ta budova po tech letech v silenem stavu.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  7. meechee_n :

    8 mld., čti 10 až 12 mld včetně víceprací, nasypeme do kolejí, ale pár desítek milionů na rekonstrukci nádražní budovy a nástupišť, které tu sumu nijak významně nenavýší, ale zcela významně zvýší komfort cestujících a hlavně vylepší dojem každého cestujícícho, který na tom nádraží vystoupí z vlaku a není z Ostravy, už prostě nenajdeme. Paráda. Zdá se, že nám tady za chvíli porostě další „dálnice“, akorát tentokrát s kolejema místo asfaltu. Hlavně hoši, bacha na strusku – fakt po čase bobtná …

    Thumb up 5 Thumb down 2
  8. D.L. :

    Jestli to správně chápu, tak rekonstrukce se má právě týkat i nastupišt. Otázka je jestli se vybudují i podchody, jako ve Svinově nebo tam zůstane nadchod. Doufám, že je zruší a budou tam podchody.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  9. Karel :

    Rušit nadchody asi nikdo nebude vzhledem k tomu, že je hlavní nádražní budova koncipovaná jako vícepatrová.

    Thumb up 13 Thumb down 0
  10. D.L. :

    V tom určitě nevidím problém. Horni patro muže byt dál a zaslepí se východy u nadchodu myslím, že poměrně jednoduché řešení. Na protilehlé straně od vchodu se vybuduje vyústění tunelu, který povede k nástupištím.

    Thumb up 0 Thumb down 6
  11. zerdě :

    me by zajimalo, zda by slo nejak poresit to, ze kdyz vystoupim treba na 4 nastupisti na hlavaku a chci jit na trolejbus ci tramvaj, tak musim nahoru do nadchodu, prejit cely barak a teprve k tramvaji, kdyz ta tramvaj stoji defakto jen za plotem,kdyby tam slo udelat nejaky podchod, aby se to nemuselo obchazet, pac jsem liny a taky to ma tendenci vsechno ujizdet pred ocima nez tam sebehnu

    Thumb up 3 Thumb down 1
  12. rasta :

    D.L.: tak už jim hned utíkej upálit ty nové výtahy.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  13. Mark :

    Stavět podchod a rušit nadchod je blbost. S nadchodem vůbec žádný velký problém není, stačilo by jen přidat eskalátor z mezipatra nahoru. Navíc, proč by se teď stavěly výtahy, když by se nadchod za dva roky boural? Jaká je vůbec výhoda podchodu oproti nadchodu? Napadá mě, že snad jen menší počet schodů (podchod může být klidně metr pod povrchem, ale nadchod musí být nad trolejemi). Naopak je podchod nákladnější, což je ještě umocněnější, když nadchod už spousty let stojí a stačí ho jenom udržovat.

    Thumb up 10 Thumb down 1
  14. D.L. :

    S tímto se má myslím začít 2021-2025, za 8-9let už tipuju budou výtahy mnohokrát opravované a některé možná i nefunkční. V investici 8mld. je i vybudování podchodu ne tak velikou částkou. Pro srovnání mě napadá Olomouc kde je to uděláno jak jsem měl na mysli. Na protilehlé straně vchodu se jde do tunelu k nástupištím a probíhá tam obdobná rekonstrukce a zvládli i rozšíření podchodu a nastupišt…Záleží na SŽDC co a jak naplánovali.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  15. D.L. :

    Ještě prosím at některé nenapadne koment. tipu „že v OL už podchod byl“ vím to a dával jsem to jako příklad obdobné opravy. Zvládli tam tyhle všechny úpravy za cca poloviční investici 4,5mld.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  16. S200 :

    Budova hlavního nádraží je koncipována pro napojení na nadchody, pokud bychom chtěli nyní podchody, pak jediným rozumným řešením by bylo stávající budovu zbourat a to už není řešení za hubičku. Srovnání s Olomoucí je mimo, neboť tamní budova je dispozičně řešena zcela jinak.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  17. dolil :

    Podchod se neplánuje ani do budoucna. Už se to někde řešilo.
    http://www.trainz.cz/img/download/full/da9cc8729b1ab7fd3ef769db47bba07152456ef89b79a.jpg

    Thumb up 1 Thumb down 0
  18. dolil :

    Marek: řekl bych, ře výhody nadchodů převažují.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  19. Jp :

    Nevite nekdo, co si predstavit pod rekonstrukci nadrazi Ostrava Stred ? Pisou, ze soucasti je stavba podchodu, ale budova mi nepripada ve stavu, ze by potrebovala rekonstrukci. Zvlast pokud podle mluvci szdc neni potreba oprava hlavaku.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  20. S200 :

    Jp: Ačkoli se to laikům nezdá, tak nádražní budova je z hlediska železnice nepříliš podstatná. Proto si pod přestavbou nějaká stanice opravdu nepředstavujte opravu budovy, to je věc podružná. Současným největším problém nádraží Ostrava střed je absence mimoúrovňového přístupu na střední ostrovní nástupiště, což snižuje propustnost. Takže předpokládám, že modernizace Ostravy středu bude zahrnovat především mimúrovňový příchod na nástupiště, rovněž určitě dojde ke zvýšení hran nástupišť na úroveň 550 mm nad temenem kolejnice. Samozřejmě nevylučuji ani nějakou změnu konfigurace kolejiště, i když pro ni nevidím důvod (nehledě na to, že kolejiště prošlo velkou opravou před cca 10 lety).

    Thumb up 7 Thumb down 1
  21. D.L. :

    Nevím, ale na vizualizaci od DOLIL je vidět, že by mohl podchod pěkně kopírovat v ose stávající trasu nadchodu. Nejsem architekt a ani nevim proč tohle řešeni není možné, zda by se stávající budova nějak poškodila, případně je tam jiny technický problém pro stavbu tunelu a rozbouráni zadní části nádražní budovy. Předpokládám, že nadchody budou stejně rekonstruovány nebo zbourány a vystavěny znovu. A pokud ani s tím SŽDC nepočítá, tak to bude opravdu rekonstrukce hodná toho co je schopen Pražák na úřadě vymyslet za nesmysly!

    Thumb up 0 Thumb down 1
  22. Jp :

    S200: Díky, bylo by fajn, kdyby to takhle jasně byli napsáno v těch článcích, teď nemyslím tady od kluků, ale třeba čt24 by si tu práci dát mohla.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  23. Slosor :

    Z estetického hlediska jsou nadchody zlo. Jakási oplechovaná lávka pro pěší by neměla výškově konkurovat architektonicky cenné nádražní budově. Ta musí dominovat prostoru. Strašně rád bych viděl na hlavním nádraží podchody, ale to je asi nereálné. Patro v nádražní hale by ztratilo smysl. A aby to časem nedopadlo jak v Havířově, protože kromě záchodů by nebyl důvod tam chodit. Hlavák je bohužel dispozičně i lokalitou úplně zabitý a nikdy to nebude příjemný prostor.

    Thumb up 3 Thumb down 6
  24. aggu :

    S200: Pravda, z hlediska komfortu je to asi jedno, nadchod, podchod. Jenže současný stav nadchodů je tristní. Kde je v Česku slušně vyřešený, na úrovni 21.století?
    A nejde jen o budovu, ale i o ten špinavý chaos v okolí budovy.
    Stačí se podívat jak dopadl třeba spojovací tubus na letišti v Mošnově. To přece nejsou fádní záležitosti, které může řešit ing. Franta z 3. patra, ale brány do města. Chápe to tak SŽDC? A jak to chápe magistrát/ÚHA? Tlačí na kvalitní řešení? Přemalujeme orezlé sloupy a nahodíme nový vlnitý plech? Nástupiště alá koridorový standard? Jasně, ještě není ani projekt, ale otázky, samé otázky.. ;)
    Jak vypadají přístupy na nástupiště v 14.! největším městě Holandska – Arnhemu: https://www.youtube.com/watch?v=IaeDgvvPXLg (hlavní budovu nádraží vynechte)

    Thumb up 6 Thumb down 2
  25. dolil :

    aggu: krásné!

    a je vidět, že nadchod je výhoda. Přirozené světlo. Pastva pro oči.
    Podchod: díra v zemi, bez denního světla.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  26. DanM :

    Neprobíhá náhodou nějaká rekonstrukce/oprava nástupišť v rámci výstavby výtahů? Minimálně u 2. nástupiště jsem si jistý, že je tam jiný povrch.

    Jinak tu nerekonstrukci budovy chápu tak, že tam není potřeba nějaká větší rekonstrukce, ale jenom drobné opravy (stejně, jak třeb v ndchodech dělali nová okna).

    Thumb up 0 Thumb down 0
  27. S200 :

    Je třeba si uvědomit, že projekt řeší železniční infrastrukturu, nikoli budovy okolo. Jejich výstavba, přestavba či oprava je něco jiného, co lze řešit (nebo neřešit) zcela nezávisle.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  28. aggu :

    S200: Z velké části určitě ano, ale: „Součástí projektu je i prodloužení nástupiště Ostrava-Stodolní a rekonstrukce stanice Ostrava střed.“
    Takže jde o to, co se do názvu „modernizace uzlu“ vejde, a co je „dobrý“.
    Budovu vlastní SŽDC, Dlážděná 7, Praha 1.
    A pokud bude město/kraj reagovat jako vždy stylem „naše to není, bohužel, nemůžeme ani hnout prstem“, tak to bude „dobrý“ ještě dlouho.

    Thumb up 0 Thumb down 2
  29. Patrik :

    Ty nadchody jsou strašné, nejlepší bylo postavit úplně nové. A jinak nejspíš zůstanou obyčejné nástupiště, každé bude mít vlastní zastřešení. Proč nemůže vzniknout jakési jednolité zastřešení od nástupiště 1 a 2, kolem budovy až na 4 a 5? Nějak takto? https://ctrlv.cz/qbUN A ještě by mohlo vzniknout 3. nástupiště, když se plánuje ta VRT :D

    Co se týče interiéru budovy, chce to vyměnit lavičky, zábradlí, obložení atd. Pak trochu upravit prostory aby místo několika hnusných bufetů vznikla nějaká restaurace podobající se aspoň té na Svinově.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  30. Davidb :

    aggu:
    Zdá se mi to, nebo mají ty nástupiště v Arnhemu širší. A tím jsou i širší shody.
    Moc pěkné, takové vzdušné a lehké.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  31. Slosor :

    dolil: V rozvojových zemích (Indie, Vietnam apod.) mají na nádražích téměř výhradně nadchody. Ve vyspělých zemích zase převažují podchody. To je zvláštní, proč ti pitomci ze západu nestaví taky nadchody, když jsou tak skvělé a navíc levné.

    Thumb up 4 Thumb down 7
  32. acdlcia [msstavby.cz] :

    Davidb: To by zas bylo keců kdyby postavili něco takového tady. Třeba ty střechy 10 metrů nad schodištěm které nechrání proti větru a dešti…

    Thumb up 3 Thumb down 0
  33. dolil :

    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/0a/ee/d4/0aeed45e23bfc904ba7c43bbab0b1dfc.jpg
    Liège-Guillemins Station by Santiago Calatrava

    Thumb up 2 Thumb down 0
  34. xxx :

    Slosor: Hmmm, kde asi soudruzi ve Stuttgartu udělali chybu, když mají v projektu nového centrálního nádraží „rozvojové“ nadchody: https://www.youtube.com/watch?v=KBIXbeuYQ78

    Nadchod není problém, ale chce to k tomu odpovídající infrastrukturu a nemusí to být třeba tak megalomanské jako v Číně: https://randomwire.com/wp-content/uploads/wuhan-high-speed-train-station-1042×586.png

    Thumb up 4 Thumb down 0
  35. Davidb :

    acdlcia [msstavby.cz]:
    Asi tam moc neprší :-)
    Já jsem to spíš psal z toho důvodu, že ty nástupiště jsou fakt o dost širší a nevím důvod.
    Najednou to musí pojmout více lidí?

    Thumb up 0 Thumb down 0
  36. Davidb :

    dolil:
    Moc pěkné, ale v našem prostoru by to bylo stále špinavé on smogu.
    Bohužel.
    Nejsem zastáncem světlých barev. Zdá se mi, že na Ostravsku rychle šednou a špiní se.

    Thumb up 1 Thumb down 5
  37. dolil :

    Davidb: v Shanghai na nádraží asi není smog (porovnat s podlahou u nás). Doporučjui mnohým at‘ se podívají do světa. A třeba do Asie, Afriky, Jižní Ameriky. Číňané mi říkali, že jsme milá, ale docela zaostalá zemička.
    http://assets.natgeotv.com/POD/510.jpg
    http://architypereview.com/wp-content/themes/architype-review/includes/image.php?w=1000&h=644&m=1&i=%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F05%2F9238-shanghaisud-1000×644.jpg

    Thumb up 2 Thumb down 0
  38. Davidb :

    dolil:
    Jasně že Šanghaj na tom bude ještě hůř, ale má zase o hodně víc lidí, kteří to budou uklízet.
    Ale to neznamená, že bych nechtěl, aby tak vypadlo hlavní nádraží. Mě se líbí ten Stuttgart i Arhnem, úplně by to stačilo.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  39. nototo :

    Já jen doufám, že někoho (město, SŽDC) napadne prodloužit ten podchod na Středu až k zastávce 105 a neudělají plot jako na hlavním, místo aby postavili nástupiště i na straně zastávek MHD. Lidé si na tu Karolinu chodí přes koleje, ale jak by ne, když se nedá normálně od nádraží Střed ke trolejbusu na Karolině či Trojhalí dostat a ještě to asi léta možné nebude. Jinak za tu tříkolejnou variantu palec dolů…

    Thumb up 3 Thumb down 0
  40. Petr :

    Slosor: Existuje ještě jeden důvod, proč byly postaveny v Ostravě nadchody a není to „rozvojovost“. Stačí popřemýšlet…

    Thumb up 0 Thumb down 0
  41. Slosor :

    Petr:
    Nevím jak je to se sedáním v oblasti hlaváků. Bavíme se výhodách nadchodů vs. podchodů obecně. A ani Stuttgart, ani Arnhem nic nemění na tom, že ve vyspělém světě (včetně ČR) drtivě převažují podchody.

    Thumb up 0 Thumb down 3
  42. aggu :

    Slosor: Ještě jednou a znova. Důlní vlivy v Ostravě jsou DO-ZNĚ-LÉ. Stavby nemusí být zajištěny proti účinkům poddolování.
    Kdo nevěří ať tam běží: http://geoportal.msk.cz/Html5Viewer/?viewer=geologie&LayerTheme=0

    Thumb up 0 Thumb down 1
  43. Petr :

    aggu: Slosor reagoval na můj příspěvek. Já jsem psal jen o tom, že nadchody byly zvoleny jako jednodušší řešení kdysi (kdy byly důlní vlivy ještě aktuální téma).

    Každopádně i v tom Německu jsou stanice, kde jsou nadchody a nikdo se nehrne do vyhazování peněz za přestavbu. Prostě tam nějaký důvod pro nadchody byl a nemá to nic společné s rozvojovostí země…

    Thumb up 1 Thumb down 0
  44. Rado :

    Ono je celkem jedno, zda-li je to podchod nebo nadchod, otázka je, zda-li ta rekonstrukce/modernizace takového nadchodu bude odpovídat 21. století? Co do vzhledu, co do standardu. Obávám se, že se opraví eskalátory, udělají výtahy, něco se natře, ale ve finále to bude furt vypadat na 70., 80. léta. Odkaz, který zde aggu posílal na nádraží v Arnhemu, stojí za shlédnutí, nicméně je to architektura, s kterou si Ostrava doposud nepotykala a kdo ví, zda si s ní vůbec někdy v budoucnu potyká…

    Thumb up 2 Thumb down 1
  45. aggu :

    Rado: Ale samozřejmě že potykala ;) Před 100 lety (je jich plné centrum), i v současnosti (třeba DOV, Hlubina,..). Většinou soukromé stavby s podporou dotací. Ale tohle je stavba z veřejných peněz, a to je jiná kategorie. Nepamatuji si stavbu v Ostravě, kterou stavěl stát/město, a která by nedopadla katastrofou (dálnice, Nádražní, přednádraží Hlaváku, Hulváky, terminály) jsou námatkou poslední příklady. Další budou jistě následovat (Korýtko, parkovací dům na Fifejdách, Bazaly…).
    Snad jen Svinov dopadl výtečně (arch. Filandr). Zatímco budovu hlavního nádraží jsme si nechali oplechovat (rozuměj rekonstruovat) a okolí zadrátovat a zaznačkovat (rozuměj estetizovat).
    Když u arnhemského nádraží vynechám tu architekturu z vyšší dívčí, na kterou tenhle stát/město nemá koule, tak kolik je asi tak uvnitř arnhemského nádraží různých značek, piktogramů, reklam, oznámení…? Vůbec nechápu jak se ti holanďani vyznají v tom, kam mají jít, co si koupit, jak jsou schopni do něčeho nenarazit hlavou…
    Vykládám si to tak, že ostravským politikům je úplně jedno co a jak se v Ostravě staví, resp. jak se starat o to, co už stojí. Zajímá je maximálně způsob finančního plnění. U přechozích socialistických garnitur je to úplně jasné, u části té současné si jeden pořád není jistý.

    Thumb up 3 Thumb down 1

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.