Havířovské nádraží čeká proměna

Výpravní budovu vlakového nádraží v Havířově čeká kompletní rekonstrukce. Ještě před pár lety přitom jejich původní majitel, České dráhy, navrhoval demolici a stavbu nového zázemí.

Na opravě se dohodly Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) s městem. Zástupci obou stran dnes podepsali memorandum o spolupráci. Stavba v bruselském stylu bude sloužit nejen k odbavování cestujících, ale také ke sportovním a volnočasovým aktivitám nebo jako služebna městské policie. Správci železnice chtěj koordinovat plánovanou rekonstrukci s chystanou úpravou přednádražního prostoru.

Těší nás, že vedení města aktivně přistupuje k problematice využití prostor, které jsou z pohledu dnešních nároků mnohonásobně naddimenzované a obtížně se hledá jejich smysluplné využití,“ řekl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.Právě kvůli zbytečné velikosti chtěly ještě České dráhy nádraží zbourat.  Odpůrcům demolice nevyšel ani plán zapsat budovu v takzvaném bruselském stylu na seznam kulturních památek. Přesto nakonec nádraží ze šedesátých let minulého století zůstalo. Teď je majetkem SŽDC.

„Zadali jsme zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci celé nádražní budovy, tedy i její levé administrativní části. Navázali jsme na původní plány Českých drah a počítáme s využitím těchto prostor pro cestující a dopravce. Velký význam má i umístění technologie pro zajištění provozu, což zohledňuje budoucí rekonstrukci staniční části nádraží. Zachována zůstane hlavní halová část v bruselském stylu, pronajmeme ji městu,“ dodal Surý.

Město chce vnitřní prostory nádražní haly využít jako sportovně-společenské centrum, v němž budou umístěny například hřiště, squashové kurty, horolezecká stěna, kavárna, kulturní prostory, klubovny, šatny, sociální zařízení či služebna městské policie. Na možné využití haly si Havířov nechal vypracovat studii.

Havířov si pochvaluje, že SŽDC s ním řeší podobu nádraží ještě v době projektování. „O vhodném využití tohoto prostoru v rámci města chceme otevřít diskuzi jak s příspěvkovými organizacemi, tak s odbornou i neodbornou veřejností,“ vysvětluje náměstek havířovské primátorky pro ekonomiku a správu majetku Josef Bělica.

Projekt rekonstrukce výpravní budovy zpracovává společnost KOHL architekti, odevzdat ho mají do 30. dubna. SŽDC chce začít rekonstrukci ještě letos. „Významné budou dispoziční změny, které reflektují požadavky dopravců a odpovídají potřebám cestujících, současně se již opraví prostory po technologii zajišťující železniční provoz,“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě. Ještě letos současně Havířov začně s modernizací přednádražního prostoru za 150 milionů korun, nově tu vznikne například 180 míst na parkování nebo kryté zastávky.

Nádražní budova v Havířově byla postavena v letech 1964 až 1969 v tzv. bruselském stylu podle návrhu architekta Josefa Hrejsemnou. Na návrhu se podílel také sochař Václav Uruba, který byl autorem plastiky Směrník v brutalistním stylu před vstupem do haly. Západní stěnu vstupní haly pokrývá barevná skleněná mozaika o ploše 65 metrů čtverečních od sklářského výtvarníka a malíře Vladimíra Kopeckého.


zdroj: zdopravy.cz

Související články


Komentáře

  1. Marek :

    Skvělé, takže to bude stále ta předimenzovaná nevytopitelná budova plná bezdomovců. V zimě bude pěkně vymrazená čekárna a smrádek. O peronech není zmínka, takže ty mohou zůstat v původním (obludném) stavu?

    Thumb up 6 Thumb down 22
  2. aldar :

    Kurňa, a kaj se ztratil ten banhof…?

    Thumb up 6 Thumb down 2
  3. Xavier :

    Marek: Zima v nádražní místnosti má v zimě své opodstatnění ;-)

    Thumb up 5 Thumb down 1
  4. aggu :

    Když to vidím, chybí jim v té hale ještě bazén.
    Co takhle něco rozumnějšího – krytá tržnice?

    Thumb up 7 Thumb down 2
  5. Adam K. :

    Prvně radost. Pak šok. Nicméně po vystřízlivění spíše pozitivní pocity. Hlavní je, že tato vzácná budova má šanci znovu ožít (klidně ať je to sportem). Hlavně, ať se to provede kvalitně a citlivě.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  6. Marek :

    Při výčtu všech možností využití budovy mi vychází, že bude nafukovací.

    Celkově se jedná jen o kosmetické úpravy, není řešeno to co je palčivé. Nač tak velkou budovu, když se počet přepravujících se vlakem stále snižuje (tento trend je dlouhodobý).

    Thumb up 2 Thumb down 8
  7. LK :

    Marek: základ je přestat přemýšlet o tom, že nádraží slouží jen k přepravě osob. Dá se použít na milión jiných věcí a jednou z funkcí je právě přeprava osob. Takže se velká budova využije na sport a vyjde to nastejno, jako by se nová budova postavila kdeliv jinde – stejně tam bude většina lidí za sportem dojíždět autem. Takto dojde k záchraně budovy (krásné, ale zašlé) a najde i využití.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  8. Permonik :

    Marek: Kde si příšel na to že počet cetujících se snižuje? Podle statistik je to opak.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  9. Tomas T. :

    Opravte mne jestli se pletu, ale ta velka hala uz nebude nadrazi. Nadrazi bude slouzit budova vedle. Tam bude nova cekarna, nove pokladny a cele technicke zarizeni. Hala bude opravena a predana mestu pro jeho vyuziti. Cili provoz te velke prosklene budovy bude napriklad pro sporty a bezdomovci di ni pristup mit nebudou, ne? Nebo je to jinak???

    Thumb up 3 Thumb down 0
  10. FM :

    Marek:

    https://ekonomika.idnes.cz/zeleznice-cestujici-ceske-drahy-2017-d5y-/eko-doprava.aspx?c=A180130_094817_eko-doprava_cfr

    „Českým drahám loni přibylo 3,2 milionu cestujících. Celkem dopravce odvezl 174,7 milionu pasažérů. […] Rostla i průměrná vzdálenost, kterou běžný cestující vlakem ujede. […] Cestující přibývají i soukromým železničním dopravcům…“

    Thumb up 8 Thumb down 2
  11. Marek :

    Permonik: FM:
    Nevím z jakých statistik vycházíte, nicméně to že se snad zvedá celkový počet odbavených osob, ještě nemá přímou souvislost s počtem lidí využívajících havířovské nádraží. Nevím, kdy naposledy jste nádraží využili, pokud vůbec někdy, ale já posledních pár let měl tu možnost, a je to slabota. O jakési vytíženosti se dá hovořit v pracovní špičce, a zbytek nic, což je na tak velké město velká bída.
    Krom toho opravdu nechápu co se vám na tom betonovém monstru líbí, kdyby to byla alespoň sorela.

    Thumb up 3 Thumb down 8
  12. Marek :

    LK:
    Podle tvé úvahy se však už nejedná o nádražní halu, ale o víceúčelovou halu, která na to „štěstí“, že je umístěna u dráhy. V tom případě je financování od SŽDC poněkud zvláštní.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  13. aldar :

    Proto jsem se už na začátku ptal „Kurňa, a kaj se ztratil ten banhof…?“ To mě připadá dost podivné: proč nádraží neslouží jako nádraží. Lidi jej potřebují jako v šedesátých letech, kdy bylo postaveno.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  14. kdojekdo :

    Tato budova by nenašla uplatnění ani v přestupním uzlu hodně vytížené železnice. Je tedy nejenom rozměrově k ničemu, vše ostatní navrhované je opět jen politikum kontra bezedná díra s penězi poplatníka a nekonečné tunelování rozpočtu města. Rozumný hospodář by ji zboural a postavil by tam objekt hodnotově i ekologicky na mnohem vyšší úrovni – park s dětským hřištěm u kolejí není in.

    Thumb up 1 Thumb down 10
  15. MC :

    kdojekdo: Rozumný hospodář by zboural také katedrálu v Ostravě, protože vytopit ji téměř není možné a lidmi se to tam hemží maximálně v neděli.

    Havířov nemá mnoho architektonicky cenných památek. I přes to se jich snaží aktivně zbavit – viz autobusové nádraží. Město by mělo přemýšlet, jak využít hodnotnou budovu a ne ji hned bourat. Co by nám potom v Havířově zbylo? Centrum ve stylu socialistického realismu? To není zase tak moc.

    A taky by mě zajímalo, kde se vzala ta šílená premisa, že nádraží musí být výdělečné. Proboha proč? Opravdu musí každá s prominutím blbost vydělávat peníze, jinak je k ničemu? Nejsou třeba i důležitější hodnoty než peníze?

    Thumb up 7 Thumb down 3
  16. Marek :

    Když tady tak teoreticky debatujeme, prosím o sdělení kdo z vás nádraží aktivně používá. Mám pocit, že většina neuvažuje racionálně, jen z rádoby památky dělá nějakou modlu. Podle takové logiky by byla škoda strhnout jakoukoliv rozbitou halu, protože je stará 60-70 let. Je pravda, že v Havířově není moc zajímavých budov, ale nádraží budova nebyla zajímavá ani když byla v pořádku. Nádraží bylo vždycky odstřižené od města, a nikdy nefungovalo jako kulturní či jiné centrum.

    Thumb up 2 Thumb down 9
  17. Marek :

    MC:

    To si opravdu myslíš, že SŽDC bude provozovat nádraží z dobroty srdce? Jako správný hospodář má povinnost prosperovat.

    Thumb up 2 Thumb down 5
  18. LK :

    Marek: ale já jsem nenapsal, že to už nebude nádraží. Jen jsem napsal, že nemusí sloužit JEN jako nádraží. Kombinace fcí je cesta, jak místo přivést k životu a zisku.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  19. Crazym :

    Sakra jak může mít Horníkov památky když vznikl rozhodnutím strany před cca 65 lety na území obcí Dolní Bludovice, Šumbark a Šenov, jako satelit Ostravy :DD A takovou jsem pomalu taky památka :DD Zas to tak nežerte tu Sorelu, Brusel a jiné capiny :DD

    Thumb up 2 Thumb down 11
  20. Jirka :

    Crazym: co mate sakra proti sorele a bruselu???? neni to trochu tendencni mysleni?

    Thumb up 5 Thumb down 1
  21. Crazym :

    Jirka: Co je špatného na tendenčním myšlení? Všichni máme nějaké tendenční myšlení, prázdnou hlavu máme možná jak vylezeme z matky a i to by se dalo úspěšně zpochybnit, protože i v tu chvíli se nějaké tendence najdou :DD

    Thumb up 1 Thumb down 5
  22. Tomas T. :

    Crazym: trolling

    Thumb up 2 Thumb down 2
  23. Jirka :

    Crazym: a co je dobreho na tendencnim mysleni? :-). že by nic? :-)

    Thumb up 1 Thumb down 2
  24. Martin [msstavby.cz] :

    Jen barbar by boural cennou architekturu.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  25. Martin [msstavby.cz] :

    A mimochodem. Mnoho historických budov v zahraničí má jiné využití, než pro jaké byly stavby navrženy.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  26. Honza :

    Tržnice to, už tam jednou bylo. Zbyl už jen ten zaprášený bufet pod mozaikou.
    Udělat s nádraží Víceučelovou sportovní halu, to by mě teda nenapadlo.
    https://www.360cities.net/cs/image/train-station-havirov-czech-republic#107.46,-17.60,109.3

    Thumb up 2 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.