Autobusový terminál Dubina

Dlouho připravovaný autobusový terminál v Ostravě – Dubině by měl začít fungovat již v září 2015. Přepracovaný plán dopravy znamená konec autobusových linek na terminálu a přestup cestujících do MHD. Změna má dávat smysl jak ekonomický tak ekologický.

Odstavení příměstských autobusů na okraji města a následný pohodlný přestup cestujících na tramvajové linky městské hromadné dopravy má zajistit nový autobusový terminál Dubina Interspar. Město se tak snaží snížit prašnost ve městě, pro lidi to ale bude znamenat nepříjemné přesedání.

„Stavba by měla být zahájena letos v dubnu a ke zprovoznění terminálu by pak mělo dojít po prázdninách,“ upřesnil mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

V srpnu 2014 město požádalo o spolufinancování terminálu Evropskou unii v rámci výzvy Rozvoje inteligentních dopravních systémů. V prosinci téhož roku vysoutěžila realizaci stavby společnost Colas CZ. Nyní se čeká na schválení dotace, která by mohla poskytnout více než šest milionů korun a pokrýt více než tři čtvrtiny nákladů. Celkový předpokládaný rozpočet projektu se vyšplhal na zhruba sedm a půl milionu korun.

info-terminal_denik-600

zdroj: denik.cz

Související články


Komentáře

  1. LoLec.CZ :

    Snížit prašnost… tím, že donutí mnoho lidí přesednout do aut? No to bude príma, doufal jsem, že na poslední chvíli to někdo zarazí, ach jo :-( U nás opravdu děláme vše úplně naopak. Jo a nevíte, jestli už přejmenovali zastávku na Dubina Albert? :-)

    Thumb up 6 Thumb down 3
  2. jrz :

    LoLec.CZ: Taky mi uniká smysluplnost tohoto projektu. Ale může mě někdo vyvést z omylu :-/

    Thumb up 2 Thumb down 1
  3. Hynek [msstavby.cz] :

    LoLec.CZ: si fakt myslis, ze clovek, co doted jezdi primestskym busem, zacne jezdit autem kvuli jednomu prestupu navic? ja teda ne. tze ta uvaha zalezi asi na vnimani toho, co si myslis, ze lidi udelaji. mi treba to, ze kdyz mame MHD, tak ze z okynka tramvaje koukas na autobus, ktery jede po silnici stejnou trasu, smysl nedava. rsp. „uplne naopak“ je dost prehnane. samozrejme motivacni by byla MHD zdarma, ale tak osviceni tady zatim bohuzel nejsme.

    Thumb up 3 Thumb down 7
  4. Rado :

    Hynek [msstavby.cz]: Myslím si, že LoLec.CZ má v jistém ohledu pravdu. Domnívám se, že k tomu jistá část, možná většina přistoupí. Proč si za stejné peníze kupovat horší produkt? Známe DPO, začne to jedním přestupem a skončí to zrušenou linkou. DPO dělá co proto, aby ji cestující ubývali. Místo toho, aby bylo možné se dostat na jedno místo bez přestupu, tak just jo činí pravý opak. Já před pár lety změnil DPO za auto a nelituji, byť jezdím sám, ale časová úspora skoro dvou hodin se mi vyplatí. A také to bylo stejné. Přímá linka, potom jeden přestup, dva a když jsem spěchal, tak i tři. Navíc vemte do úvahy jeden velký neduh ostravské MHD, autobusy, tramvaje nečekají, když vidí, že na zastávku přijíždí druhý spoj. Sprostě vám před očima ujedou. A na to konto mají cestující skákat radostí, že jsou nuceni do přestupů? Optimální koncepce z 90. let je ta tam a je z toho rok od roku horší paskvil. Navíc ty terminály – Hranečník, Hulváky. Opravdu když se setmí, chtěl bych tam být. Pokud něco mělo být, tak jeden velký dopravní přestupní uzel autobus-vlak-tramvaj a byl by klid. Ostrava si zase hraje na něco, co není.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  5. Balde :

    nevyhodu ostravy je ze je moc rozlezla, takze cesta z jihu do centra je 20 min, ale celosvetove je trendem aua zastavvat na kraji města na PP parkovisti

    Thumb up 2 Thumb down 0
  6. don-tom :

    Balde:
    spíše vidím problém, že se Ostrava více a více drolí do tří samostatných a nezávislých měst (Svinov a Poruba; Dubina a Výškovice; Moravská a Slezská Ostrava). Každé buduje vlastní terminál (terminál Vřesinská; terminál Dubina; terminál Hranečník) místo aby využila k tomuto účelu navržené nádraží Vítkovice.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  7. aggu :

    don-tom: Žádné-drolení-neexistuje.

    Thumb up 0 Thumb down 3
  8. Balde :

    aggu: jj, taky jsem pro posilovaní tramvajové dopravy, ale taky by ta tramvaj mela jezdit rychle

    Thumb up 0 Thumb down 0
  9. Hynek [msstavby.cz] :

    Rado: ale MHD a auto *NEJSOU* a nikdy nebudou stejne penize.

    casovou usporu neresim, ano, kdo chce byt nekde rychle, jezdi autem. stoji ho to vic, investuje 100% casu do rizeni, coz v mhd neplati, ale to uz jsme ve zbytecnych detailech.

    a asi jezdime na jinych linkach, co ja vim, tak jsou spoje, ktere maji v urcitych zastavkach pripoj a tam se ceka. je to v jizdnim radu.

    a jak bylo uvedeno, to neni o tom, ze ma nekdo skakat, ale ze se lidi nebudou nuceni odstehovat, protoze jejich dite ma astma.

    ostatne je to jen v hlave, v nicem jinem. http://carfreerodina.blogspot.cz/

    Thumb up 2 Thumb down 1
  10. thvari :

    no me by zajimala jedna vec, co se z pohledu cestujiciho zmeni, kdyz stejne musi clovek na UANu prestupovat? Pokud teda ty autobusy nebudou jezdit primo na Elektru do uplneho centra, jaky je rozdil, zda prestoupim na Dubine nebo na UANu?

    Thumb up 3 Thumb down 0
  11. Gabriela :

    LoLec.CZ: zatím je to pořád zastávka Dubina Interspar ;)

    Thumb up 1 Thumb down 0
  12. aggu :

    Hynek [msstavby.cz]: K tomu stěhování za lepším vzduchem trochu trollingu ;) Hladina smogu při inverzích se uvažuje okolo 600-650 m n. m. Kolik městeček a vesnic v pánvi v okolí Ostravy je nad smogem? A jako bonus emise vesnických kotlů. Na druhou stranu všude vidím stromy, ve vesnici nemají monitoring PM10 a mám to dál do práce….

    Thumb up 3 Thumb down 1
  13. DanM :

    Terminály na okraji Ostravy ano, ale pro auta, aby cestující mohli dále pokračovat MHD. Jestli chce město snížit prašnost ve městě, musí donutit kraj, aby na příměstské linky vypsal výběrové řízení s podmínkou x% nových vozidel. A samozřejmě taky dořešit integraci, aby člověk mohl využít jednu jízdenku napříč celým krajem bez ohledu na dopravní prostředek.

    A jen tak mimochodem, Arriva má garáže u ÚANu, takže ty autobusy tam stejně budou muset jezdit, akorát prázdné. To nikomu nevadí?

    Thumb up 7 Thumb down 0
  14. PetrP :

    To ano, ale ten autobus nebude jezdit na UAN co hodinu, ale třeba 1x denně, nebo možná ani to ne… Jinak nemyslím si, že by lidi z příměstských oblastí mohutně přesedali na auta… Možná v jednotkách procent… Pokud teda budou spoje navazovat. A co se týče toho, že tramvaj odjíždí, když jiná přijíždí, tak to je tím, že ne všude jsou zastávky pro 2 tram. soupravy a tam, kde je jen pro jednu soupravu, nesmí stát více tramvajových souprav! Tak to k tématu.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  15. Martin [msstavby.cz] :

    Je to jeden celý velký nesmysl.V pondělí o tom napíšu článek.

    DanM: Ano. Depo je stále v centru. O jeho stěhování nikdo nemluví. Takže jedinný rozdíl bude v tom, že od Dubiny pojedou autobusy prázdné. Tak jako dnes po 28.října přes Mariánské hory korzují prázdné autobusy, aby začli nabírat lidi až ve Svinově. Což je přestupní uzel pro autobusy západ od Ostravy.

    PetrP: Nevím, jak to s tím busem 1x denně myslíš, ale od 6 do 8 ráno projede Krmelínem u Lesa přes 20 narvaných dálkových spojů, ze směru NJ, Kopřivnice a Brušperk.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  16. Cyril :

    Tak nevím. Pro mě jako cestujícího z Těšínska terminály do budoucna znamenají více stresu, méně času, další omezení. Protože mám školu ve Vítkovicích, potřebuju se dostat buďto na ÚAN tramvají číslo 2 nebo si pěšky dojdu na Český dům, odkud pokračuji příměstským busem (který, díky ODIS, neuznává mezi ÚANem a Havířovem měsíčníky (??????) – reálná úspora peněz při zakoupení zony 2 je nulová). Jakmile tento autobus skončí na Hranečníku, stane se toto:

    1) zkrátí se jízdní doba, tzn. z Č. Těšína pojede stejně, ale na Hranec dojede dříve než by dojel na ÚAN.
    1a) příměšťáky nestojí u každé popelnice narozdí od DPO (proč ještě nezavedli zastávky na znamení?). Reálný čas dojezdu se kvůli tomu prodlouží – cesta Těšín – Nám. Republiky se s vloženým přestupem (nedělám si iluze o tom, že tam ta čtyřka počká!) prodlouží.

    2) Tramvaj č. 4 nejezdí do Vítkovic. A tramvaj č. 12 jezdí takovou oklikou,že to dělá oproti dvojce (Karolina – Mírové nám.) 6 minut. Zdánlivě o nic nejde, že…

    3) Čím více přestupů, tím větší pravděpodobnost, že se po cestě něco stane – zácpa, bouračka, porucha vozidla. Platí i pro tramvaje. Větší šance na „ujetí“.

    4) Občas jsem v Ostravě do večera a jedu nočním autobusem. Večerní tramvaj jezdí co 20 minut – proklady spojů skoro neexistují, z akcí bude třeba odejít dříve na tramvaj „do háje“. Teď stačí jít pět minut pěšky na ÚAN téměř odkudkoli. Navíc mezi los centros a ÚANem jezdí více linek než na Hranec. I večer jsme na nějakých třech-pěti minutách mezi spoji.

    Efekty?
    A) Pokud to jen půjde, půjčím si auto. Stará Felicia snižuje prašnost?
    B) V podnicích budu kratší dobu, utratím méně peněz. Nebudu sám, autobusem dojíždí hromada lidí. Vylidňování podniků pomůže zaplnit centrum?
    C) Celkově méně času (na práci, nakupování, zábavu) a více promrzání na zastávkách zvýší stres. Ten nepřispívá ke zdraví ani spokojenosti obyvatel. K čemu to? Lidi na Ostravsku jsou už tak obecně méně spokojení než v ostatních velkých městech.
    D) V médiích si stěžují, že lidé nejsou ochotni dojíždět za prací, proto je vysoká nezaměstnanost. Cítíte tu ironii?
    E) Terminál Hulváky je slovní paskvil. Není to terminál (= ukončení dopravy), ale přestupní uzel. Slouží naopak k tomu, aby se na ten trolejbus dalo dostat! (tam je jenom problém v tom, že se architekt měl zajímat o historii toho místa, protože kde jinde mají být v podloží sutiny, než PRÁVĚ TAM)

    Řešením by bylo snížit cenu jízdenek (zkušenosti ze zahraničí ukazují na nárůst tržeb!), zkrácení intervalů mezi spoji, příp. zvrátit omezování linek. Nakoupit mikrobusy na méně využívané trasy (úspora nafty, ponechání rozsahu služeb), ZAVÉST ZASTÁVKY NA ZNAMENÍ (úspora času), vybudovat VELKÁ ZÁCHYTNÁ PARKOVIŠTĚ **poblíž** centra města (dnes tuto funkci plní Kaufland Karolina, a to nestačí) kvůli úspoře času a podpořit využití příměstských busů uvnitř města. A naopak auta se pokusit zachycovat právě na „terminálech“.

    Kdo dočetl až sem?
    Netvrdím, že tomu rozumím, ale jsem člověkem dojíždějícím, a tyto věci by mi přišly rozumné, při každodenním pohybu městem bych je uvítal. Rozhodně více, než Hranec a Dubina Albert. Možná to ovšem někdo vidí jinak. Co vy?

    Thumb up 9 Thumb down 0
  17. Rado :

    Hynek [msstavby.cz]: Na Vozovně na vás tramvaj nepočká, na Sýkorově mostě vám to ujíždí před očima, Hranečník to samé atd., bavíme se o těch zastávkách, kde mohou být 2 vozové soupravy. Výhoda MHD spočívá pouze v okamžiku, kdy jezdíte na měsíčník, ale to je asi tak jediné pozitivum. A na ty počty zón, co jsem jezdil, mě těch pár stovek navíc, co dávám za auto, opravdu nezabije. Paradoxně právě MHD byl nejpomalejší způsob, jakým jsem se mohl dostat do práce, dokonce i na kole jsem se dostal do práce rychleji než s MHD. Jinak ale souhlasím s tím, co píše Cyril, protože jsem MHD používal jako příměstský cestující. DPO není koncepční záležitost. A veřejná doprava ve světě vypadá jinak. V každém větším městě máte linku, nebo i dvě, které jsou zdarma a za MHD platíte pakatel. Ale rozhodně bych se neošíval všude s ekologií a prašností. Problém Ostravska jsou průmyslové zdroje znečištění a holt to, že nám to tady „dobře“ fouká i z Polska. Ale doprava jako zdroj znečištění je úsměvné. Ostrava má 300 tis. obyvatel, evropské nebo i světové metropole jsou mnohem větší a nikdo tam tolik nebečí jako tady. Tam prostě ví, že pokud chtějí mít lidi ve veřejné dopravě, je to něco za něco. Nízké jízdné, klimatizované vozy, výhody, že má veřejná doprava přednost před osobní, krátké intervaly mezi linkami, přímá dostupnost centra apod. Nic z toho v Ostravě není. A o jistém ekonomickém dopadu, že opravdu neposedím déle, protože mi to jede, o tom také nemusím mluvit. Kdyby tvůrci terminálů přemýšleli regionálně, nikdy by tu kravinu nevymysleli, protože každý přestup je problém pro důchodce, maminky s dětmi, pro lidi se sníženou tělesnou hybností apod. Ale vsadil bych se a ne o málo, že jistý odliv cestujících díky terminálům nastane.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  18. Hynek [msstavby.cz] :

    Cyril: jasne. ja teda doufam, ze na stres ani mrznuti nebude nejak vyrazne prostor, rsp. ze jizdni rad bude resen inteligentne. ale je fakt, ze ten nocni provoz je tristni, k tomu se jako clovek bydlici v centru a chodici „do podniku“ pesky, nechcu vubec vyjadrovat.

    ad B/ jasne, no. a pokud budes jezdit autem, tak je dost velka pravdepodobnost, ze sedet u sodovky do rana te stejne nebude moc bavit

    s tou nezamestnanosti mi neprijde, ze je situace takova, ze by bylo plno volnych mist a problem by byl, ze se lidem nechce dojizdet.. ostatne to byvaji typicky pracovni mista, kde spis clovek jezdi za mesto, ne do mesta (imho).

    a zastavky na znameni v ove nikdy nebyly, ale nejsem si jisty, jak takova vec pak hraje s jizdnim radem. ale vim, ze nejmin v praze jsou, v brne tusim taky..

    a jinak ano, z principu je to zneprijemneni zivota dojizdejicim, beru.

    Rado: k tomu uz nemam nic, mozna jen s tomu foukani z polska: http://goo.gl/XajZMe (cistenebe.cz)

    Thumb up 1 Thumb down 2
  19. kolovrátek :

    TYPICKÝ HLUPÁCKÝ DENÍK… „VÝSTAVA autobusového terminálu Dubina“ :D :D :D
    A nikdo si to nepřečte a neopraví po sobě… bordel až na půdu!!! :/ :/

    Thumb up 1 Thumb down 2
  20. LoLec.CZ :

    kolovrátek: kéž by to byla opravdu jen výstava :-D

    Thumb up 0 Thumb down 0
  21. Rado :

    Hynek [msstavby.cz]: Podíval jsem se na studii a potom je otázka jinde, pominu-li průmyslové zdroje znečištění. Proč je automobilová doprava zrovna v Ostravě takový problém? S takovou by se u Praha musela udusit úplně. Osobně si myslím, že zásadní vliv na ovzduší mají průmyslové zdroje znečištění a to ostatní je dílem naší stále nízké životní úrovně. Jelikož bydlím v RD, tak vím, jak kdo topí, ale opravdu nechtějte po důchodcích, aby si na staré roky měnili kotle. To je sci-fi myšlenka. A pokud to městu vadí, tak může místo pochybné podpory sportu podporovat, ale pořádně, nákupy nových kotlů apod. Omlouvám se, že jsem zároveň off-topic, ale některá témata jsou holt věčná :-)

    Thumb up 6 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.